I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
FUNDAMENTALS OF ADULT EDUCATION AND LIFELONG LEARN-ING
ID (subject code)
BMEGT51S530
Type of subject
time training in distance learning – contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
15
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
7
Subject Coordinator
Name
Feketéné dr. habil Szakos Éva
Position
associate professor
Contact details
feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

The objective of the subject is to familiarise students with the most important basic issues of lifelong learning. It is important that students have an insight into the links between the economy, the labour market and adult education within the framework of the subject. The aim is to recognise the multi-directional links of adult education with the processes of the labour market. Students study the current challenges of adult education. Within the framework of the course, they should gain detailed insight into the conceptual system of adult education and training and recognize the interfaces of vocational training and adult education. Another objective is to raise awareness of educational methodological diversity in adult education. Students will study the learning situations in adulthood and the related diverse methodological possibilities. A key chapter is the issue of cloud andragogy, an extremely important tool and opportunity for adult education. Within the framework of the study of the subject, a comprehensive knowledge of the legislation and an overview of the relationship between vocational training and adult education regulations are of particular importance. You will be aware of international and domestic training frameworks.

Academic results

Knowledge
  1. 1. You will be aware of the links between lifelong learning and the challenges of the labour market.
  2. 2. It will understand the role and place of adult education and labour market issues.
  3. 3. You will know the basic concepts of adult education and the links between adult education and training.
  4. 4. You will know the educational/training methodological diversity of adult education.
  5. 5. You will be familiar with international and domestic training frameworks.
  6. 6. You will know the legal framework of adult education and training.
Skills
  1. 1. You will be able to interpret and place processes related to adult education.
  2. 2. You will be able to communicate on the issues of adult education.
  3. 3. You will be able to apply the methodological diversity of adult education in your institution and incorporate it into your daily work.
Attitude
  1. 1. Be receptive to the recognition and application of the potential of adult education.
  2. 2. Will be open to supporting adult education processes
  3. 3. You will be open to being a credible professional supporter of adult education in your institution.
Independence and responsibility
  1. 1. You will be able to incorporate your adult education skills into your own institutional development and operation
  2. 2. You will be able to apply methodological questions related to adult education on your own.
  3. 3. Takes responsibility for the regulation of adult education.

Teaching methodology

Lectures, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques. Tasks carried out independently and in group work.

Materials supporting learning

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok-
  • Stratégia:
  • 1168/2019.(III.28.)Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira
  • Felnőttképzés megújítása 2020
  • Jogszabályok:
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
  • 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
  • 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról

General Rules

A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során hallgatói aktivitás az elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: vizsga

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: -

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

A foglalkozásokon való részvétel.

Issuing grades

%
Excellent 94-100-100
Very good 88–94
Good 75–87
Satisfactory 62–74
Pass 50–61
Fail 0-50

Retake and late completion

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel kontaktórán 15
felkészülés a kontaktórára 90
felkészülés a vizsgára 95

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:

Lecture topics
1. 1. Élethosszig tartó tanulás alapkérdései
2. 2. Gazdasági és- társadalmi környezet és a felnőttképzés
3. 3. Képzési keretrendszerek
4. 4. A hazai felnőttképzés stratégiai jelentősége, kihívások a felnőttképzésben
5. 5. A szakképzés és felnőttképzés fogalmi rendszere
6. 6. A felnőttképzés módszertani kérdései, a felnőttkori tanulás sajátosságai
7. 7. Tanulási helyzetek a felnőttkorban
8. 8. Felhő andragógia
9. 9. A szak-és felnőttképzés jogi szabályozása

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements