Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FELNŐTTKÉPZÉS ÉS AZ ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS ALAPJAI
Azonosító
BMEGT51S530
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás – kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
15
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
7
Tantárgyfelelős
Neve
Feketéné dr. habil Szakos Éva
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tárgy célkitűzése, hogy a hallgatók megismerkedjenek az élethosszig tartó tanulás legfontosabb alapkérdéseivel. Fontos, hogy a tárgy keretén belül a hallgatók betekintést nyerjenek a gazdaság, a munkaerőpiac és a felnőttképzés kapcsolódási pontjaiba. Cél, hogy fölismerjék a felnőttképzés sokirányú kapcsolódási pontjai a gazdaság a munkaerőpiac folyamataival. A hallgatók tanulmányozzák a felnőttképzést érintő aktuális kihívásokat. A tantárgy keretén belül részletes betekintést nyerjenek a felnőttképzés, szakképzés fogalmi rendszerébe és fölismerjék a szakképzés, felnőttképzés kapcsolódási pontjait. További célkitűzés, hogy felhívja a figyelmet a felnőttképzésben lévő oktatási módszertani sokszínűségre. A hallgatók alaposan tanulmányozzák a felnőttkori tanulási helyzeteket és az ehhez kapcsolódó sokszínű módszertani lehetőséget. Kiemelt jelentőségű fejezet a felhő andragógia kérdése, a felnőttképzés egy rendkívül fontos eszközét és lehetőségét tanulmányozzák a hallgatók. A tárgy tanulmányozásának keretén belül kiemelt foltosságú a jogszabályok átfogó ismerete és a szakképzési, felnőttképzési szabályozás összefüggéseinek áttekintése. Tisztában lesz a nemzetközi és hazai képzési keretrendszerekkel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Tisztában lesz az élethosszig tartó tanulás és a munkaerőpiac kihívásainak összefüggéseivel.
  2. 2. Érteni fogja a felnőttképzés és a munkaerőpiaci kérdések szerepét és helyét.
  3. 3. Ismerni fogja a felnőttképzés alapvető fogalmait és a felnőttképzés, szakképzés kapcsolódási pontjait.
  4. 4. Ismeri fogja a felnőtképzés oktatási/képzési módszertani sokszínűségét.
  5. 5. Ismerni fogja a nemzetközi és hazai képzési keretrendszereket.
  6. 6. Ismerini fogja a felnőtképzés, szakképzés jogszabályi kereteit.
Képesség
  1. 1. Képes lesz a felnőttképzéshez kapcsolódó folyamatokat értelmezni és elhelyezni.
  2. 2. Képes lesz a felnőttképzés kérdéseiről kommunikálni.
  3. 3. Képes lesz a felnőttképzés módszertani sokszínűségét intézményében alkalmazni, a mindennapi munkájába beépíteni.
Attitűd
  1. 1. Fogékony lesz a felnőttképzésben rejlő lehetőségek felismerésre és alkalmazására.
  2. 2. Nyitott lesz a felnőttképzési folyamatok támogatására
  3. 3. Nyitott lesz arra, hogy intézményében a felnőttképzés hiteles szakmai támogatója legyen.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan képes lesz arra, hogy a felnőttképzési ismereteit beépítse saját intézményi fejlesztésébe, müködésébe
  2. 2. Önállóan képes lesz arra, hogy a felnőttképzéshez kapcsolódó módszertani kérdéseket alkalmazza.
  3. 3. Felelősséget vállal a felnőttképzés szabályozásának ismeretében.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Önállóan és csoportmunkában végzett feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok-
  • Stratégia:
  • 1168/2019.(III.28.)Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira
  • Felnőttképzés megújítása 2020
  • Jogszabályok:
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
  • 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
  • 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról

Általános szabályok

A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során hallgatói aktivitás az elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: -

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A foglalkozásokon való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100-100
Jeles 88–94
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórán 15
felkészülés a kontaktórára 90
felkészülés a vizsgára 95

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:

Előadások témái
1. 1. Élethosszig tartó tanulás alapkérdései
2. 2. Gazdasági és- társadalmi környezet és a felnőttképzés
3. 3. Képzési keretrendszerek
4. 4. A hazai felnőttképzés stratégiai jelentősége, kihívások a felnőttképzésben
5. 5. A szakképzés és felnőttképzés fogalmi rendszere
6. 6. A felnőttképzés módszertani kérdései, a felnőttkori tanulás sajátosságai
7. 7. Tanulási helyzetek a felnőttkorban
8. 8. Felhő andragógia
9. 9. A szak-és felnőttképzés jogi szabályozása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.