Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MÉRÉSI ÉS ELEMZÉSI ALAPISMERETEK
Azonosító
BMEGT51S571
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
15
Gyakorlat
12
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
15
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kata János
Beosztása
mestertanár
Email címe
kata.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a méréstechnika alapfogalmaival, a statisztikai értékelés alapeljárásaival, ezek összefüggéseivel. Ennek során frissítse fel a hallgató általános számítógépkezelési és informatikai kompetenciáit, tanítsa meg számára az elemzések során felhasznált szoftverek kezelésének elemeit. Mindezekkel alapozza meg a kutatások és fejlesztések során felhasználható elemző eljárások elsajátítását. .

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri számítógép és perifériáinak működését, használatának elemeit.
  2. 2. Tájékozott az elemző programok alapvető szolgáltatásainak funkcióival és tudja azokat használni.
  3. 3. Ismeri kutatások során alkalmazható mérési eljárásokat, azok fő jellemzőit és kapcsolatukat a statisztikai elemzés módszereivel.
  4. 4. Ismeri a statisztikai adatelemzés alapvető, elsősorban leíró statisztikai témaköreinek elméleti alapjait.
Képesség
  1. 1. Képes adatfeltárásra primer és szekunder forrásokból.
  2. 2. Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai alapeljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
  3. 3. Képes az alapvető statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével.
  4. 4. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére. ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Attitűd
  1. 1. A folyamatok, objektumok és személyek értékelésében és minősítésében a szubjektív elemek háttérbe szorítása az objektív módszerek alkalmazásával szemben.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. 2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
  3. 3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása. Az eredmények értékelésének csoportmunkában történő feldolgozása, esettanulmányok elemzése.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok:
  • 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
  • 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
  • 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stúdió Kft, Budapest, 2011

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat, illetve az elméleti tananyag elsajátításának ellenőrzésére irányuló szóbeli vizsga eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. van

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 16
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 17
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 17
  • szóbeli vizsga: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes -én, érvényes -től.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 87-100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 27
házi feladatra felkészülés 3x60
tanórákra való felkészülés 3x60
számítógépes gyakorlás 100
vizsgafelkészülés 50
egyéb felkészülés 153

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzés adottságaihoz igazítva a négy konzultációs időpontnak megfelelő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően az egyes félévek során változhat.

Előadások témái
1. A szemináriumok témái
2. A statisztika és a méréselmélet történeti áttekintése. Kutatásmódszertani bevezetés. A kutatás-fejlesztés primer és szekunder adatfeltárási módszerei. A kutatás-fejlesztési módszerek különböző szempontú csoportosításai. Mintavétel és reprezentativitás. Mérési skálák, az adatok leírásának eszközei (középérték, terjedelem, eloszlás- és sűrűségfüggvény, eloszlástípusok stb.) A méréstechnika elméleti alapjai, kapcsolata a kiértékelés igényeivel. A statisztikai értékelés alapfogalmai.
3. A leíró statisztika alapfogalmai. A mérési hibák, a nagy számok törvénye és az ezekből eredő paraméterbecslési eljárások sajátosságai (pont- és intervallumbecslés). Egyváltozós adatelemzés.
4. Kétváltozós adatelemzés. Korreláció, adatok közötti kapcsolatok. Paraméteres és nemparaméteres eljárások két tényező kapcsolatának feltárására (korrelációszámítás, kereszttábla-elemzés, Mann-Whitney próba).
5. Regressziószámítás. Kétváltozós és többváltozós módszerek. Lineáris és nemlineáris eljárások (logisztikus és lineárisra visszavezethető eljárások stb.). Lineáris modellezés SPSS-szel.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
-

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.