Verziók
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a méréstechnika alapfogalmaival, a statisztikai értékelés alapeljárásaival, ezek összefüggéseivel. Ennek során frissítse fel a hallgató általános számítógépkezelési és informatikai kompetenciáit, tanítsa meg számára az elemzések során felhasznált szoftverek kezelésének elemeit. Mindezekkel alapozza meg a kutatások és fejlesztések során felhasználható elemző eljárások elsajátítását. .
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri számítógép és perifériáinak működését, használatának elemeit.
- 2. Tájékozott az elemző programok alapvető szolgáltatásainak funkcióival és tudja azokat használni.
- 3. Ismeri kutatások során alkalmazható mérési eljárásokat, azok fő jellemzőit és kapcsolatukat a statisztikai elemzés módszereivel.
- 4. Ismeri a statisztikai adatelemzés alapvető, elsősorban leíró statisztikai témaköreinek elméleti alapjait.
Képesség
- 1. Képes adatfeltárásra primer és szekunder forrásokból.
- 2. Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai alapeljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
- 3. Képes az alapvető statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével.
- 4. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére. ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Attitűd
- 1. A folyamatok, objektumok és személyek értékelésében és minősítésében a szubjektív elemek háttérbe szorítása az objektív módszerek alkalmazásával szemben.
Önállóság és felelősség
- 1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- 2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
- 3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Oktatásmódszertan
Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása. Az eredmények értékelésének csoportmunkában történő feldolgozása, esettanulmányok elemzése.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok:
- 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
- 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
- 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stúdió Kft, Budapest, 2011
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat, illetve az elméleti tananyag elsajátításának ellenőrzésére irányuló szóbeli vizsga eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. van
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 16
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 17
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 17
- szóbeli vizsga: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes -én, érvényes -től.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 87-100 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 27 |
házi feladatra felkészülés | 3x60 |
tanórákra való felkészülés | 3x60 |
számítógépes gyakorlás | 100 |
vizsgafelkészülés | 50 |
egyéb felkészülés | 153 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzés adottságaihoz igazítva a négy konzultációs időpontnak megfelelő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően az egyes félévek során változhat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szemináriumok témái |
2. | A statisztika és a méréselmélet történeti áttekintése. Kutatásmódszertani bevezetés. A kutatás-fejlesztés primer és szekunder adatfeltárási módszerei. A kutatás-fejlesztési módszerek különböző szempontú csoportosításai. Mintavétel és reprezentativitás. Mérési skálák, az adatok leírásának eszközei (középérték, terjedelem, eloszlás- és sűrűségfüggvény, eloszlástípusok stb.) A méréstechnika elméleti alapjai, kapcsolata a kiértékelés igényeivel. A statisztikai értékelés alapfogalmai. |
3. | A leíró statisztika alapfogalmai. A mérési hibák, a nagy számok törvénye és az ezekből eredő paraméterbecslési eljárások sajátosságai (pont- és intervallumbecslés). Egyváltozós adatelemzés. |
4. | Kétváltozós adatelemzés. Korreláció, adatok közötti kapcsolatok. Paraméteres és nemparaméteres eljárások két tényező kapcsolatának feltárására (korrelációszámítás, kereszttábla-elemzés, Mann-Whitney próba). |
5. | Regressziószámítás. Kétváltozós és többváltozós módszerek. Lineáris és nemlineáris eljárások (logisztikus és lineárisra visszavezethető eljárások stb.). Lineáris modellezés SPSS-szel. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.