Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a méréstechnika alapfogalmaival, a statisztikai értékelés alapeljárásaival, ezek összefüggéseivel. Ennek során frissítse fel a hallgató általános számítógépkezelési és informatikai kompetenciáit, tanítsa meg számára az elemzések során felhasznált szoftverek kezelésének elemeit. Mindezekkel alapozza meg a kutatások és fejlesztések során felhasználható elemző eljárások elsajátítását. .
Academic results
Knowledge
- 1. Ismeri számítógép és perifériáinak működését, használatának elemeit.
- 2. Tájékozott az elemző programok alapvető szolgáltatásainak funkcióival és tudja azokat használni.
- 3. Ismeri kutatások során alkalmazható mérési eljárásokat, azok fő jellemzőit és kapcsolatukat a statisztikai elemzés módszereivel.
- 4. Ismeri a statisztikai adatelemzés alapvető, elsősorban leíró statisztikai témaköreinek elméleti alapjait
Skills
- 1. Képes adatfeltárásra primer és szekunder forrásokból.
- 2. Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai alapeljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
- 3. Képes az alapvető statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével.
- 4. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére. ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Attitude
- 1. A folyamatok, objektumok és személyek értékelésében és minősítésében a szubjektív elemek háttérbe szorítása az objektív módszerek alkalmazásával szemben.
Independence and responsibility
- 1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- 2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
- 3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Teaching methodology
Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása. Az eredmények értékelésének csoportmunkában történő feldolgozása, esettanulmányok elemzése.
Materials supporting learning
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok:
- 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
- 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
- 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stúdió Kft, Budapest, 2011
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat, illetve az elméleti tananyag elsajátításának ellenőrzésére irányuló szóbeli vizsga eredménye alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. van
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 16
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 17
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 17
- szóbeli vizsga: 50
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes -én, érvényes -től.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 100-100 |
Very good | 87-100 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 27 |
házi feladatra felkészülés | 3x60 |
tanórákra való felkészülés | 3x60 |
számítógépes gyakorlás | 100 |
vizsgafelkészülés | 50 |
egyéb felkészülés | 153 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzés adottságaihoz igazítva a négy konzultációs időpontnak megfelelő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően az egyes félévek során változhat.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A gyakorlatok témái |
2. | Mérési skálák alkalmazása, adatok típusának felismerése. Reprezentativitás (elvi) elemzése különböző adathalmazokon. Átlag, módusz, medián, szórás, relatív gyakoriság stb. meghatározása különböző adatbázisokból. |
3. | A számítógép kezelésének alapvető fogásai. Az excel (táblázatkezelő) használata, szolgáltatásainak megismerése. Statisztikai alapszámítások excellel. |
4. | Az SPSS telepítése, funkcióinak megismerése. Adatbevitel manuálisan és külső forrásokból. A statisztikai alapfogalmak meghatározása SPSS-ben. |
5. | Kérdőívszerkesztő programok. A kérdőív szerkesztésének alapvető szempontjai és szabályai. Kérdőív szerkesztése. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- |