Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A fenntartható fejlődés gazdaságtana
Azonosító
BMEGT42V105
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a fenntartható fejlődés elméletével és gyakorlati alkalmazásával, a fenn-tarthatóság érvényesíthetőségével a nemzetközi és nemzeti politikákban, valamint a vállalati menedzsmentben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. - Rendelkezik a makroökonómia termelési tényezőkre vonatkozó részeinek elméleti ismereteivel és gyakorlati alkal-mazhatóságára vonatkozó tudással.
  2. - Ismeri a fenntartható fejlődés különböző értelmezési koncepcióit, elméletét.
  3. - Ismeri a fenntarthatósági politika makro szintű horizontális eszközeit, ezek közül különösen a fenntartható fejlődé-si stratégiákat és programokat.
  4. - Ismeri jellemző indikátorait, az előrehaladás értékelésének jellemző módjait.
  5. - Ismeri a vállalati fenntarthatósági menedzsment gyakorlatának fő jellegzetességeit.
Képesség
  1. - A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  2. - Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javas-latai, döntései során.
  3. - Képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására.
  4. - Alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek al-kalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  5. - Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. - A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
  2. - Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
  3. - Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  4. - Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. - Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  2. - Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésé-vel folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
  • The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.
  • G. Bartus: Unsustainability as an economic problem. In: Marcel Szabó and Marie-Claire Cordonie Segger (ed.) Inter-generational Justice in Sustainable Development Treaty Implementation, Cambridge University Press, 2019.
  • Bartus G.: Miért nem képesek a társadalmak megfékezni a természeti környezet pusztulását? – Az érdemi és haté-kony környezetpolitika körvonalai. In: Hegymenet – Társadalmi és politikai kihívások Magyarországon (Szerk: Jakab And-rás és Urbán László) Budapest: Osiris, 2017. 442-460.
  • Bartus G.: A fenntarthatósági politika értelméről. In: „Jót s jól!” 26 tanulmány a fenntarthatóságról (Szerk: Bodor M., Ke-rekes S. és Zilahy Gy.) Kőszeg: iASK Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2017. 20-27.
  • Bartus, G.: A fenntartható fejlődés fogalom értelmezésének hatása az indikátorok kiválasztására, Statisztikai Szemle, 91 (8-9), 842-869. (2013)
  • Bartus, G.: A fenntartható fejlődés értelmezési problémái, Minőség és Megbízhatóság, XLVI (6), 309-316. (2012)
  • Bartus, G.: Távol a fenntartható társadalomtól, Studia Wesprimiensia, 19 (1-2), 10-17. (2018)
  • Bartus G.: Fenntarthatóság és társadalmi igazságosság, Periodica Oeconomica, 3. (2), 37-47. (2010)
  • Bartus G.: Alkotmányozás és a környezet védelme. Kommentár, 5. évf. 6. szám, 24-33. (2010)
  • Bartus G.: Szükségünk van-e jóléti vállalatokra? Kommentár 3. évf. 5. szám, 26-40. (2008)
  • Bartus G.: A fenntartható fejlődés rejtélyes fogalmáról. Kommentár 1. évf. 6. szám, 55-63. (2006)
  • United Nations: Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. General Assembly Resolution A/RES/70/1. (2015)
  • 18/2013. (III. 28.) OGY határozat a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Keretstratégiáról
  • L. Meuleman (ed.): Transgovernance – Advancing Sustainability Governance. Springer, Heidelberg-New York, Dordrecht-London, 2013.
  • J.D. Sachs: The Age of Sustainable Development. Columbia University Press, New York, 2015.
  • D. Acemoglu – J.A. Robinson: Miért buknak el a nemzetek? (ford: Garamvölgyi A.) HVG Könyvek, Budapest, 2013.
  • J. Diamond: Összeomlás – Tanulságok a társadalmak továbbéléséhez. Typotex, Budapest, 2007.
  • A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Műhelytanulmányok sorozatának számai, letölthetők innen:
  • https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli összegző teljesítményértékeléseken muta-tott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: két db írásbeli zárthelyi dolgozat. A zárthelyi dolgozatok feleletválasztós tesztek: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • írásbeli részteljesítmény-értékelés – 1. zh: 50%
  • írásbeli részteljesítmény-értékelés – 2. zh: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92% felett-100
Jeles 85–92%
70–85%
Közepes 55-70%
Elégséges 40-55%
Elégtelen 40% alatt

Javítás és pótlás

A zárthelyi a pótlási héten a TVSZ általános előírásai szerint pótolható, javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
a következő tanórára való egyéni felkészülés 13x1=13
felkészülés a zárthelyikre 19
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: a fenntarthatóság problémája. Miért lett divat a „fenntartható fejlődés”-ből?
2. A fizikai (gazdasági) erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
3. A humán erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
4. A természeti tőke és ökoszisztéma-szolgáltatásai – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
5. Társadalmi tőke – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
6. A fenntartható fejlődés nemzetközi egyezményei és programjai. Az Európai Unió fenntarthatósági politikái.
7. Nemzeti fenntartható fejlődési stratégiák. Települési fenntarthatósági programok.
8. Fenntartható-e a vállalat?
9. A fenntarthatósági politika eszközei: indikátorok, előrehaladási jelentések.
10. A fenntarthatósági politika kapcsolódása a gazdaságpolitikához. A gazdasági szabályzórendszer átalakítása. Fenntartható finanszírozás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.