Célkitűzések
A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a fenntartható fejlődés elméletével és gyakorlati alkalmazásával, a fenn-tarthatóság érvényesíthetőségével a nemzetközi és nemzeti politikákban, valamint a vállalati menedzsmentben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- - Rendelkezik a makroökonómia termelési tényezőkre vonatkozó részeinek elméleti ismereteivel és gyakorlati alkal-mazhatóságára vonatkozó tudással.
- - Ismeri a fenntartható fejlődés különböző értelmezési koncepcióit, elméletét.
- - Ismeri a fenntarthatósági politika makro szintű horizontális eszközeit, ezek közül különösen a fenntartható fejlődé-si stratégiákat és programokat.
- - Ismeri jellemző indikátorait, az előrehaladás értékelésének jellemző módjait.
- - Ismeri a vállalati fenntarthatósági menedzsment gyakorlatának fő jellegzetességeit.
Képesség
- - A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- - Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javas-latai, döntései során.
- - Képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására.
- - Alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek al-kalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
- - Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- - A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
- - Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
- - Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- - Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
- - Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- - Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésé-vel folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
- The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.
- G. Bartus: Unsustainability as an economic problem. In: Marcel Szabó and Marie-Claire Cordonie Segger (ed.) Inter-generational Justice in Sustainable Development Treaty Implementation, Cambridge University Press, 2019.
- Bartus G.: Miért nem képesek a társadalmak megfékezni a természeti környezet pusztulását? – Az érdemi és haté-kony környezetpolitika körvonalai. In: Hegymenet – Társadalmi és politikai kihívások Magyarországon (Szerk: Jakab And-rás és Urbán László) Budapest: Osiris, 2017. 442-460.
- Bartus G.: A fenntarthatósági politika értelméről. In: „Jót s jól!” 26 tanulmány a fenntarthatóságról (Szerk: Bodor M., Ke-rekes S. és Zilahy Gy.) Kőszeg: iASK Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2017. 20-27.
- Bartus, G.: A fenntartható fejlődés fogalom értelmezésének hatása az indikátorok kiválasztására, Statisztikai Szemle, 91 (8-9), 842-869. (2013)
- Bartus, G.: A fenntartható fejlődés értelmezési problémái, Minőség és Megbízhatóság, XLVI (6), 309-316. (2012)
- Bartus, G.: Távol a fenntartható társadalomtól, Studia Wesprimiensia, 19 (1-2), 10-17. (2018)
- Bartus G.: Fenntarthatóság és társadalmi igazságosság, Periodica Oeconomica, 3. (2), 37-47. (2010)
- Bartus G.: Alkotmányozás és a környezet védelme. Kommentár, 5. évf. 6. szám, 24-33. (2010)
- Bartus G.: Szükségünk van-e jóléti vállalatokra? Kommentár 3. évf. 5. szám, 26-40. (2008)
- Bartus G.: A fenntartható fejlődés rejtélyes fogalmáról. Kommentár 1. évf. 6. szám, 55-63. (2006)
- United Nations: Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. General Assembly Resolution A/RES/70/1. (2015)
- 18/2013. (III. 28.) OGY határozat a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Keretstratégiáról
- L. Meuleman (ed.): Transgovernance – Advancing Sustainability Governance. Springer, Heidelberg-New York, Dordrecht-London, 2013.
- J.D. Sachs: The Age of Sustainable Development. Columbia University Press, New York, 2015.
- D. Acemoglu – J.A. Robinson: Miért buknak el a nemzetek? (ford: Garamvölgyi A.) HVG Könyvek, Budapest, 2013.
- J. Diamond: Összeomlás – Tanulságok a társadalmak továbbéléséhez. Typotex, Budapest, 2007.
- A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Műhelytanulmányok sorozatának számai, letölthetők innen:
- https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli összegző teljesítményértékeléseken muta-tott teljesítmény alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: két db írásbeli zárthelyi dolgozat. A zárthelyi dolgozatok feleletválasztós tesztek: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- írásbeli részteljesítmény-értékelés – 1. zh: 50%
- írásbeli részteljesítmény-értékelés – 2. zh: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92% felett-100 |
Jeles | 85–92% |
Jó | 70–85% |
Közepes | 55-70% |
Elégséges | 40-55% |
Elégtelen | 40% alatt |
Javítás és pótlás
A zárthelyi a pótlási héten a TVSZ általános előírásai szerint pótolható, javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
a következő tanórára való egyéni felkészülés | 13x1=13 |
felkészülés a zárthelyikre | 19 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: a fenntarthatóság problémája. Miért lett divat a „fenntartható fejlődés”-ből? |
2. | A fizikai (gazdasági) erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
3. | A humán erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
4. | A természeti tőke és ökoszisztéma-szolgáltatásai – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
5. | Társadalmi tőke – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
6. | A fenntartható fejlődés nemzetközi egyezményei és programjai. Az Európai Unió fenntarthatósági politikái. |
7. | Nemzeti fenntartható fejlődési stratégiák. Települési fenntarthatósági programok. |
8. | Fenntartható-e a vállalat? |
9. | A fenntarthatósági politika eszközei: indikátorok, előrehaladási jelentések. |
10. | A fenntarthatósági politika kapcsolódása a gazdaságpolitikához. A gazdasági szabályzórendszer átalakítása. Fenntartható finanszírozás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.