Verziók
Célkitűzések
Ez a tárgy az emberi teljesítő képességet és az emberi szervezetre ható külső tényezőket repülés közben két fiziológiai és pszichológiai szempontból vizsgálja. Azért, hogy a repülőgép vezetési feladatok nagy magasságban, túlnyomásos kabinban megfelelően végrehajtásra kerülhessenek, tisztában kell lenni az emberi teljesítőképesség fiziológiai és pszichológiai alapelveivel, reakcióival. Fiziológiai szempontból lényeges a keringési, oxigén ellátási, légzési rendszer ismerete. Továbbá szintén fontos az idegrendszer, a fül, amely a hallásért és az egyensúly rend-szerért felel, továbbá a látásfunkciók működésének ismerete. Nagyon fontos továbbá a gyors nyomáscsökkenés hatásainak ismerete az észlelésre és a légzési funkciókra. A tárgy pszichológiai része a pilótafülkében folyó együttműködésre ható hatásokat elemzi, mint információ csere folyamatok, emberi tévedések és kiküszöbölésük, valamint a tanulás folyamata, viselkedésformák és motiváció, és észlelés a repülésben. Ugyancsak lényeges a fáradás hatásainak ismerete, illetve az elalvás kialakulása. Fontos az ember és a gép együttműködése, döntéshozatal és kockázatok ismerete. Bevezetésre kerülnek a repülő személyzet együttműködésének alapelvei és a több-pilótás repülés alapelvei.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a repülés emberi szervezetre gyakorolt fiziológiai hatásairól.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a repülés emberi szervezetre gyakorolt pszichológiai hatásairól.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az emberi információ-feldolgozás mikéntjéről.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a repülő személyzet együttműködésének alapelveivel és a többpilótás repülés alapelveivel kapcsolatban.
Képesség
- Képes felismerni, ha repülés közben nem várt fiziológiai jelenségek (pl. Hipoxia) hatnak a pilóta, vagy utasai szervezetére.
- Képes felismerni, ha repülés közben nem várt pszichológia jelenségek (pl. Hiperventilláció) hatnak a pilóta, vagy utasai szervezetére.
- Képes a fenti jelenségek bekövetkeztekor a helyes döntés és intézkedés meghozatalára.
Attitűd
- Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelí-tés jellemzi.
- Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Különböző az emberi teljesítő képességet és az emberi szervezetre ható külső tényezőket repülés közben tudatosítja.
- Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai és humán változások önálló módon történő figyelemmel kísérésére.
- A repülés biztonsága érdekében autonóm módon, adott esetben a fedélzet többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- Oxford Aviation Academy ATPL Ground Trainig Series Book 8 – Human Performance & Limitations
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek számonkérése a vizsgaidőszakban írásos zárthelyi dolgozat formájában történik.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- :
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga : 100%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 40-59 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Human performance and limitations |
2. | The circulation system |
3. | Oxygen and respiration |
4. | Hearing and balance – and illusion |
5. | Sight and visual illusion |
6. | Introduction to crew resource management |
7. | Decision-making and risk |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Pulay Márk Ágoston | tanársegéd | pulay.mark@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.