Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
HUMAN PERFORMANCE ATPL
Azonosító
BMEGT52S801
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
:tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

Ez a tárgy az emberi teljesítő képességet és az emberi szervezetre ható külső tényezőket repülés közben két fiziológiai és pszichológiai szempontból vizsgálja. Azért, hogy a repülőgép vezetési feladatok nagy magasságban, túlnyomásos kabinban megfelelően végrehajtásra kerülhessenek, tisztában kell lenni az emberi teljesítőképesség fiziológiai és pszichológiai alapelveivel, reakcióival. Fiziológiai szempontból lényeges a keringési, oxigén ellátási, légzési rendszer ismerete. Továbbá szintén fontos az idegrendszer, a fül, amely a hallásért és az egyensúly rend-szerért felel, továbbá a látásfunkciók működésének ismerete. Nagyon fontos továbbá a gyors nyomáscsökkenés hatásainak ismerete az észlelésre és a légzési funkciókra. A tárgy pszichológiai része a pilótafülkében folyó együttműködésre ható hatásokat elemzi, mint információ csere folyamatok, emberi tévedések és kiküszöbölésük, valamint a tanulás folyamata, viselkedésformák és motiváció, és észlelés a repülésben. Ugyancsak lényeges a fáradás hatásainak ismerete, illetve az elalvás kialakulása. Fontos az ember és a gép együttműködése, döntéshozatal és kockázatok ismerete. Bevezetésre kerülnek a repülő személyzet együttműködésének alapelvei és a több-pilótás repülés alapelvei.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a repülés emberi szervezetre gyakorolt fiziológiai hatásairól.
  2. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a repülés emberi szervezetre gyakorolt pszichológiai hatásairól.
  3. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az emberi információ-feldolgozás mikéntjéről.
  4. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a repülő személyzet együttműködésének alapelveivel és a többpilótás repülés alapelveivel kapcsolatban.
Képesség
  1. Képes felismerni, ha repülés közben nem várt fiziológiai jelenségek (pl. Hipoxia) hatnak a pilóta, vagy utasai szervezetére.
  2. Képes felismerni, ha repülés közben nem várt pszichológia jelenségek (pl. Hiperventilláció) hatnak a pilóta, vagy utasai szervezetére.
  3. Képes a fenti jelenségek bekövetkeztekor a helyes döntés és intézkedés meghozatalára.
Attitűd
  1. Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelí-tés jellemzi.
  2. Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
  3. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
  4. Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Különböző az emberi teljesítő képességet és az emberi szervezetre ható külső tényezőket repülés közben tudatosítja.
  2. Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai és humán változások önálló módon történő figyelemmel kísérésére.
  3. A repülés biztonsága érdekében autonóm módon, adott esetben a fedélzet többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Oxford Aviation Academy ATPL Ground Trainig Series Book 8 – Human Performance & Limitations

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek számonkérése a vizsgaidőszakban írásos zárthelyi dolgozat formájában történik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga : 100%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Human performance and limitations
2. The circulation system
3. Oxygen and respiration
4. Hearing and balance – and illusion
5. Sight and visual illusion
6. Introduction to crew resource management
7. Decision-making and risk

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Pulay Márk Ágoston tanársegéd pulay.mark@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.