Objectives
The main objective of the course is for students to understand the logic of how the supply chain works. They will learn about the problems of external and internal site design and some of their classic models. We review the specific problems and main objective functions of procurement, production, and distribution logistics. Within the framework of production logistics, we examine the application of the principles and methodology of lean management, the practical issues of the analysis of the constant development possibilities of logistics processes.
Academic results
Knowledge
- have knowledge of the basic concepts and classical models of logistics processes.
- acquired knowledge and basic algorithms related to site planning.
- know how to design supplier evaluation systems.
- are aware of the tasks of production logistics.
- can solve the basic problems of distribution logistics.
- have a comprehensive knowledge of corporate process development methods to improve the efficiency of logistics activities.
Skills
- initiate, compile and implement logistics projects in team work, primarily in a multidisciplinary environment.
- plan, organize, direct and manage the logistics workflows of competitive sector and public sector organizations either domes-tically or internationally.
- solve tasks related to the management of logistics processes, to prepare analyses, reports, surveys, to perform independent and group work.
- identify logistical problems and prepare decisions for their solution, to obtain and analyse the necessary information.
- identify and answer strategic issues in the supply chain.
Attitude
- demonstrate problem-sensitive, proactive behaviour in the interest of quality work, is constructive, cooperative and proactive in projects and group tasks.
- are susceptible to the reception of new information, new professional knowledge and methodologies, open to taking on new, independent and cooperative tasks and responsibilities.
- seek to develop their knowledge and working relationships, in this cooperation with their colleagues.
Independence and responsibility
- under general professional supervision, independently perform and organize the tasks specified in the job description.
- independently organizes the analysis of logistics processes, data collection, systematization, evaluation.
- take responsibility for their analyses, conclusions and decisions.
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques during the presentation and tasks to be done independently.
Materials supporting learning
- Szegedi Zoltán-Prezenszki József: Logisztika-menedzsment. 4. javított, bővített kiadás, Kossuth Kiadó, 2010
- Szász Levente, Demeter Krisztina: Ellátásilánc-menedzsment, Akadémiai Kiadó, 2017
- Dr. Szegedi Zoltán: Ellátásilánc-menedzsment, Kossuth Kiadó, 2012
- További letölthető oktatási segédletek
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsga alapján történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban nincs teljesítményértékelés. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A vizsga elemei - Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsgadolgozat 100 pontos, amely a tanulási eredmények értékelésébe 100%-kal számít be. A vizsga 80 perces, ami egy rövid kifejtős és egy összetett kifejtős kérdés megválaszolásából valamint egy számítási feladat megoldásából áll.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- Írásbeli teljesítményértékelés: 100%
- összesen: 100%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 30%-át elérje a hall-gató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerint előírt félévéig érvényes.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100-100 |
Very good | 87,5-90 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74,5 |
Pass | 50-61,5 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
TVSZ szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 14x4=56 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 66 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Az ellátási lánc fogalma, jelentősége. |
2. | Az ellátási lánc célfüggvényei. |
3. | Az ellátási lánc alapvető információs és működési problémái és azok megoldási lehetőségei. |
4. | Telephelytervezés stratégiai és operatív kérdései. |
5. | Az ADD algoritmus gyakorlati alkalmazása. |
6. | Telephely logisztikai szempontú optimalizálása. |
7. | Beszerzési logisztika alapjai. |
8. | Vevőkiszolgálási rendszerek logisztikai alapú fejlesztése. |
9. | Szállítási problémák tipizálása és alapmodelljei. |
10. | Lean alapú folyamatfejlesztés a logisztikai rendszerekben. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|