Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Az informatika a közepes és nagyobb cégeknél olyan „fekete-doboz”, amelynek a belsejébe nem látnak bele a különféle üzleti egységek munkatársai. A tantárgy fő célkitűzése ezért, hogy a hallgatók megértsék, hogyan is működik egy vállalat informatikája, és mi történik a „doboz” belsejében. Vezetői szempontból komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallga-tók lássák, hogyan növelhetik a vállalatok versenyképességüket informatikai megoldásokkal, illetve hogyan érhetnek el hatékonyságjavulást bizonyos funkcionális területeken. Marketing szempontból kiemelt célkitűzésünk a vevői kapcsolatok, a vevői érték és válla-lat/vállalkozás külső megítélésének javítása az informatikai rendszerek segítségével. Az előadások során egyrészt elméleti alapokat adunk információmenedzsment megközelítéssel. Másrészt sok példával, eseteken keresztül bemutatjuk, hogy hol tart a világ az informatika tekintetében, milyen új rendszertípusok vannak, illetve mit is jelent napjaink legfontosabb fogalma, a digitális transzformáció. Az évközi házi feladat során a hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a saját munkáltatójuk, vállalatuk tekintetében átgondolják a digitális transzformáció lehetőségeit, és magas szintű stratégiát dolgozzanak ki a transzformáció megvalósítására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a vállalati informatika alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismere-tével
- Elsajátította az alapvető rendszerfejlesztési és működtetési módszereket.
- Megismerte a világ kurrens informatikai eszközeit, amelyekkel támogathatók a vállalati folyamatok.
- Megértette, hogy mit jelent a digitális transzformáció.
- Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az adatvezérelt szemlélet az üzleti folyamatokban.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának informatikai működését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
- Képes javaslatokat készíteni új informatikai stratégia kidolgozására.
- Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció végigvitelére.
- Képes együttdolgozni az informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
Attitűd
- Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
- Megérti a 21. század technológiai újításainak alkalmazási lehetőségeit.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
- Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során
Tanulástámogató anyagok
- Digitális transzformációról szóló HBR és McKinsey tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok (case studies).
- IT, AI, Big Data, gépi tanulás, IoT, Ipar 4.0 témákról szóló szakcikkek és tanulmányok (a tantárgy oktatási lapján rendszeresen aktualizált).
- HBR and McKinsey studies on digital transformation and HBS case studies.
- Articles and studies on IT, AI, Big Data, Machine Learning, IoT, Industry 4.0 topics (regularly updated on the subject's teaching sheet).
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (25%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 25. Önként vállalt házi feladat (75%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 8-10 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során kiadott témakörében. A teljesítéssel maximum 75 pont, azaz 100% vizsga-részarány szerezhető, tehát az írásbeli ezzel a házi feladattal kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 75 pont érhető el.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai részvétel : 25%
- Önként vállalt házi feladat (ez a teljesítés kiválthatja az írásbeli vizsgát a hallgató saját döntése alapján).: 75%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli teljesítményértékelés (vizsgateszt)/önként vállalt házi feladat: 75%.
- órai részvétel: 25%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 87,5–90 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 6x3=18 |
felkészülés az órákra | 6x2=12 |
Projektfeladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés | 18 |
vizsga | 2 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Információrendszerek az ERP-n túl: ; CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés); BI (üzleti intellgencia); CPQ (konfigurálás, árazás, ajánlatadás); GRC (kormányzás, kockázat, megfelelés) |
2. | Információmenedzsment modellek: rendszerfejlesztés és üzemeltetés; vízesésmodell vs agilis fejlesztés; devops; igénymenedzsment |
3. | Az IT sikeres megújulásának elemei; IT stratégia az üzleti stratégiával összhangban; IT kontrolling; IT szerepek és szervezet |
4. | Digitális transzformáció ; A digitális transzformáció makró és mikró hajtóerei; A digitalis üzleti modellek sajátosságai – ár, szabványok, termékvonal, platformok stb.; Példák hagyományos iparágak átalakulására és újak megjelenésére |
5. | Adatvezérelt technológiák; Big data; AI – mesterséges intelligencia; gép tanulás, mélytanulás |
6. | Nagy projektek kihívásai és tanulságai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Nemeslaki András | egyetemi tanár/professor | nemeslaki.andras@gtk.bme.hu |
Dr. Kis Gergely | egyetemi adjunktus/assistant professor | kis.gergely@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.