Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALATI INFORMÁCIÓRENDSZEREK
Azonosító
BMEGT20ML77
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szádezcky Tamás
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szadeczky.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Az informatika a közepes és nagyobb cégeknél olyan „fekete-doboz”, amelynek a belsejébe nem látnak bele a különféle üzleti egységek munkatársai. A tantárgy fő célkitűzése ezért, hogy a hallgatók megértsék, hogyan is működik egy vállalat informatikája, és mi történik a „doboz” belsejében. Vezetői szempontból komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallga-tók lássák, hogyan növelhetik a vállalatok versenyképességüket informatikai megoldásokkal, illetve hogyan érhetnek el hatékonyságjavulást bizonyos funkcionális területeken. Marketing szempontból kiemelt célkitűzésünk a vevői kapcsolatok, a vevői érték és válla-lat/vállalkozás külső megítélésének javítása az informatikai rendszerek segítségével. Az előadások során egyrészt elméleti alapokat adunk információmenedzsment megközelítéssel. Másrészt sok példával, eseteken keresztül bemutatjuk, hogy hol tart a világ az informatika tekintetében, milyen új rendszertípusok vannak, illetve mit is jelent napjaink legfontosabb fogalma, a digitális transzformáció. Az évközi házi feladat során a hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a saját munkáltatójuk, vállalatuk tekintetében átgondolják a digitális transzformáció lehetőségeit, és magas szintű stratégiát dolgozzanak ki a transzformáció megvalósítására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a vállalati informatika alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismere-tével
  2. Elsajátította az alapvető rendszerfejlesztési és működtetési módszereket.
  3. Megismerte a világ kurrens informatikai eszközeit, amelyekkel támogathatók a vállalati folyamatok.
  4. Megértette, hogy mit jelent a digitális transzformáció.
  5. Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az adatvezérelt szemlélet az üzleti folyamatokban.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának informatikai működését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
  2. Képes javaslatokat készíteni új informatikai stratégia kidolgozására.
  3. Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció végigvitelére.
  4. Képes együttdolgozni az informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
Attitűd
  1. Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
  2. Megérti a 21. század technológiai újításainak alkalmazási lehetőségeit.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
  2. Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
  3. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során

Tanulástámogató anyagok

  • Digitális transzformációról szóló HBR és McKinsey tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok (case studies).
  • IT, AI, Big Data, gépi tanulás, IoT, Ipar 4.0 témákról szóló szakcikkek és tanulmányok (a tantárgy oktatási lapján rendszeresen aktualizált).
  • HBR and McKinsey studies on digital transformation and HBS case studies.
  • Articles and studies on IT, AI, Big Data, Machine Learning, IoT, Industry 4.0 topics (regularly updated on the subject's teaching sheet).

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (25%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 25. Önként vállalt házi feladat (75%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 8-10 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során kiadott témakörében. A teljesítéssel maximum 75 pont, azaz 100% vizsga-részarány szerezhető, tehát az írásbeli ezzel a házi feladattal kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 75 pont érhető el.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai részvétel : 25%
  • Önként vállalt házi feladat (ez a teljesítés kiválthatja az írásbeli vizsgát a hallgató saját döntése alapján).: 75%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli teljesítményértékelés (vizsgateszt)/önként vállalt házi feladat: 75%.
  • órai részvétel: 25%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 87,5–90
75–87
Közepes 62–74,5
Elégséges 50–61,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 6x3=18
felkészülés az órákra 6x2=12
Projektfeladat elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 18
vizsga 2
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Információrendszerek az ERP-n túl: ; CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés); BI (üzleti intellgencia); CPQ (konfigurálás, árazás, ajánlatadás); GRC (kormányzás, kockázat, megfelelés)
2. Információmenedzsment modellek: rendszerfejlesztés és üzemeltetés; vízesésmodell vs agilis fejlesztés; devops; igénymenedzsment
3. Az IT sikeres megújulásának elemei; IT stratégia az üzleti stratégiával összhangban; IT kontrolling; IT szerepek és szervezet
4. Digitális transzformáció ; A digitális transzformáció makró és mikró hajtóerei; A digitalis üzleti modellek sajátosságai – ár, szabványok, termékvonal, platformok stb.; Példák hagyományos iparágak átalakulására és újak megjelenésére
5. Adatvezérelt technológiák; Big data; AI – mesterséges intelligencia; gép tanulás, mélytanulás
6. Nagy projektek kihívásai és tanulságai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Nemeslaki András egyetemi tanár/professor nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Dr. Kis Gergely egyetemi adjunktus/assistant professor kis.gergely@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.