Objectives
The aim of the course is to acquaint students with the forms of intellectual property protection and knowledge related to the acquisition of protections, which are the most important for designers in connection with design. The subject includes an learning material, which is available on the Moodle page of the subject assigned to the course.
Academic results
Knowledge
- has a comprehensive knowledge of the concept of intellectual property, categories of industrial property rights, forms of protection,
- recognizes the raison d'être and economic benefits of intellectual property protection,
- is acquainted with the historical development of intellectual property protection, its current national and internatio-nal regulations, legal environment and institutional system,
- has a comprehensive knowledge of the circumstances of the entitlement, acquisition and maintenance of patents, design protection, trademarks and copyrights, and the settlement of infringement and litigation.
Skills
- be able to make responsible decisions in matters of protection of his or her intellectual property,
- is able to use domestic and international industrial property databases,
- is able to research and evaluate the novelty of the works created by oneself and others,
- be able to formulate and document his test results professionally,
- is able to express his / her thoughts in an orderly form orally and in writing
Attitude
- cooperates with the teacher and fellow students in expanding the knowledge,
- expands his knowledge by constantly acquiring knowledge,
- open to the use of information technology tools,
- strives for accurate and error-free problem solving
Independence and responsibility
- -
Teaching methodology
Lectures, exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional individual and group assignments.
Materials supporting learning
- Baksay-Nagy György – Grad-Gyenge Anikó: Szerzői jog és formatervezési mintaoltalom a design-ban. MMA, 2020.
- Grad-Gyenge Anikó (szerk.): Kézikönyv a szerzői jogi jogérvényesítéshez. www.szerzoijogikezikonyv.hu Iparjogvédelmi jogszabálygyűjtemény. Elektronikus formában elérhető a www.sztnh.gov.hu oldalon
- Ajánlott szakirodalom
- Grad-Gyenge Anikó: Egy modern szerzői jog. MTMI, 2019.
- Belényi Andrea (szerk.) (2012): Iparjogvédelem, SZTNH, ISBN 978-963-9157-68-2
- Legeza Dénes (szerk.): Szerzői jog mindenkinek. SZTNH, 2018.
- Jegyzetek
- Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi értékelés) évközi házi feladat (részteljesítmény értékelés) és a tanórákon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Az aláírás feltétele a foglakozások 70%-án való részvétel. A zárthelyi dolgozat célja annak feltérképezése, hogy a hallgató tájékozottá vált-e az iparjogvéde-lemben, tudja-e, mely szellemi teljesítmények, milyen oltalom alá helyezhetők és milyen hasznosítási stratégiák követhetők velük kapcsolatban.
Performance assessment methods
összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fóku-szál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati problémamegoldó feladatokat kell teljesíteni a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tan-anyagrészt a tantárgy előadója hatá-rozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség tí-pusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy cso-portosan ké-szített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg; részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevé-keny részvétel a gyakorlat folyamatában; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelése (zárthelyi dolgozatok): 80
- részteljesítmény értékelés (házi feladatok) : 10
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 10
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 76-84 |
Satisfactory | 64-75 |
Pass | 50–63 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. Az összevont tanulmányi értékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. Amennyiben az 5) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában is-mételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
házi feladat elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | 1. Az ipari formatervezés és a jog kapcsolata, a jogi szabályozás jelentősége2. A szellemi tulajdonjogokról általában: céljuk, funkciójuk, jelentőségük az alkotásban, a gazdaságban, a kultúrában3. A szerzői jogi védelem alapjai: a mű és a szerző. A szerzői pozíció jelentősége a szerzői jogban, a mű elhatárolása más szellemi teljesítményektől.4. A formatervezési mintaoltalom alapjai: a mű és a szerző. A szerzői pozíció jelentősége a formatervezésiminta-jogban, a mű elhatárolása más szellemi teljesítményektől. A szerzői jogi és a formatervezési mintaoltalom elhatárolása egymástól.5. A szerző jogai: személyhez fűződő és vagyoni jogok. A szerző erkölcsi és anyagi elismerésének alapvető eszközei.6. A formatervezési mintaoltalom: személyhez fűződő és vagyoni jogok. A szerzői jogi és a formatervezési jogi jogosultságok kapcsolata és elhatárolása.7. A szerző jogainak gyakorlása: szerződés, közös jogkezelés, szabad licenszek. A szerzői mű hasznosítás alapvető módjai, jogi eszközei.8. A formatervezési mintaoltalom hasznosítása: szerződések. A minta hasznosításának alapvető módjai, jogi eszközei – a szerzői műnek is minősülő minta hasznosításának specialitásai.9. A szerző jogok korlátozása: szabad felhasználások. A szerzői engedély nélküli hasznosítás feltételei.10. A formatervezési mintaoltalom korlátai: szabad felhasználások. A szerzői engedély nélküli hasznosítás feltételei – a szerzői műnek is minősülő minta hasznosításának specialitásai.11. Hatósági eljárások a formatervezési minták oltalmazására12. Szabadalmi oltalom céljai és eszközei, a know-how és a versenyjogi védelem céljai és eszközei |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
dr. Baksay-Nagy György | ||
Dr. habil. Grad-Gyenge Anikó | egyetemi docens | grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu |