Verziók
Célkitűzések
A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel, a kontolling és az adó célját, feladatait. A tantárgy ke- retein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor. Célkitűzések: • hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a számviteli alapelveket;
- eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
- a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
- a könyvelési tételeket.
Képesség
- az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
- a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
- a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
- gyarapítja tudását és tájékozódik;
- használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- képes a kitartó munkára;
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- önálló döntéshozatalra képes.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport- munkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Böcskei Elvira – Solt Eszter: Számvitel alapjai 2018
- Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző ta-nulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komp- lex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önál- lóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 pont (50%)
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 pont (50%)
- összesen: 100 pont (100%)
- Opcionális beadandó feladat: + 10 pont az elért pontokhoz hozzáadódik (az ered- ményt javíthatja)
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70–80 |
Közepes | 60–70 |
Elégséges | 40–60 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. - A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 15 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 47 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség. |
2. | A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során. |
3. | Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása |
4. | Mérleg összeállítása |
5. | Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok köny- velése számlavázakon |
6. | Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. Könyvelés számlavázakon és naplóban. |
7. | Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák. |
8. | ZH I. |
9. | Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma |
10. | Eredménykimutatás összeállítása. Saját termelésű készletek állományváltozása. Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen). |
11. | A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése |
12. | Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai. Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben |
13. | Vállalkozások adózása. Társasági adó. ÁFA |
14. | ZH II. |
15. | Póthét |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Ilyés Csaba | . | ilyes@finance.bme.hu |
Dr. Solt Eszter Éva | . | solt@finance.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.