Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZÁMVITEL
Azonosító
BMEGT35A410
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel, a kontolling és az adó célját, feladatait. A tantárgy ke- retein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor. Célkitűzések: • hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a számviteli alapelveket;
  2. eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
  3. a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
  4. a könyvelési tételeket.
Képesség
  1. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  2. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
  3. a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
  4. a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik;
  4. használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. képes a kitartó munkára;
  2. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
  3. a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. önálló döntéshozatalra képes.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport- munkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Böcskei Elvira – Solt Eszter: Számvitel alapjai 2018
  • Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
  • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző ta-nulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komp- lex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önál- lóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 pont (50%)
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 pont (50%)
  • összesen: 100 pont (100%)
  • Opcionális beadandó feladat: + 10 pont az elért pontokhoz hozzáadódik (az ered- ményt javíthatja)

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–90
70–80
Közepes 60–70
Elégséges 40–60
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. - A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
házi feladat elkészítése 15
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 47
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség.
2. A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során.
3. Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása
4. Mérleg összeállítása
5. Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok köny- velése számlavázakon
6. Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. Könyvelés számlavázakon és naplóban.
7. Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák.
8. ZH I.
9. Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma
10. Eredménykimutatás összeállítása. Saját termelésű készletek állományváltozása. Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen).
11. A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése
12. Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai. Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben
13. Vállalkozások adózása. Társasági adó. ÁFA
14. ZH II.
15. Póthét

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Ilyés Csaba . ilyes@finance.bme.hu
Dr. Solt Eszter Éva . solt@finance.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.