Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: MM alapszak - Pénzügyi menedzsment modul 2015-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a vállalatértékelés legfontosabb módszereit, a különféle megközelíté-sek alkalmazhatóságának korlátait és buktatóit, valamit az értékelés folyamatát. A kurzus során betekintést nyer-hetnek a jövedelem (cash flow) alapú, a szorzószámos és az eszköz alapú értékelési megközelítések alkalmazásába, megismerhetik a pénzügyi elemzés és előrejelzés szabályait, a tőkeköltség becslés menetét, egyes speciális értékelési helyzetek sajátosságait és a diszkontok és prémiumok alkalmazását is. Célunk, hogy a tanulási folyamat eredményeképpen a megszerzett ismeretek segítségével a hallgató képes legyen napi gyakorlati értékelési problémák megoldására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a vállalatértékelés cél- és eszközrendszerét,
- a vállalati kimutatáselemzés és pénzügyi tervezés módszereit,
- a tőkeköltség becslés lehetséges módjait,
- az egyes értékelési helyzetek és módszerek sajátosságait,
- a cégértékelés folyamatát és kritikus pontjait.
Képesség
- az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
- a rendelkezésre álló információk kritikus megközelítésére és megszűrésére,
- a pénzügyi és értékelési modellek mögötti összefüggések felismerésére
- a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- nyitott a pénzügyi szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására,
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- gyarapítja tudását és tájékozódik,
- használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- önálló döntéshozatalra képes
- a pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni
- átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Minden fontos információ és kötelező tananyag a tárgy honlapján lesz elérhető.
- All important information and required study materials will be available on the subject website.
- Copeland, Tom – Koller, Tim – Murrin, Jack: Vállalatértékelés. Értékteremtés és értékmaximáló vállalatvezetés, Budapest, Panem, 1999. A fordítás az második kiadás alapján készült! Ezért inkább az ötödik kiadás eredetiben:
- Koller, Tim – Goedhart, Marc – Wessels, David: Valuation, Measuring and managing the value of companies, fifth
- edition, John Wiley & Sons, New York, 2010.
- Damodaran, Aswath: A befektetések értékelése, Panem, Budapest, 2006
- Damodaran, Aswath: Applied Corporate Finance, 4th Edition, John Wiley & Sons, New York, 2014
- Damodaran, Aswath: A vállalatértékelés kézikönyve, Alinea Kiadó, Budapest, 2015.
- Juhász Péter: Vállalatértékelési számítások, Budapesti Corvinus Egyetem, 2018.
- Rappaport, Alfred: A tulajdonosi érték – Útmutató vállalatvezetőknek és befektetőknek, Alinea, 200
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsgával történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban nem történik teljesítményértékelés B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: félév végi írásbeli vizsgával történik. A vizsga időtartama: 90 perc. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
TVSZ szerint
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85–95 |
Jó | 73–84 |
Közepes | 60-72 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 14×4 = 56 |
Felkészülés a teljesítményértékelésres | 94 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. január 30-án,érvényes 2019. február 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az értékelés célja, értékelési módszerek |
2. | Számviteli kimutatások elemzése. A vállalat értékteremtő tényezői |
3. | Üzleti cash flow számítása. Értékvezérlők |
4. | Pénzügyi tervezés és modellezés |
5. | Cash flow alapú értékelési módszerek |
6. | Maradványértékszámítás. Tőkeköltség számítás. |
7. | Érzékenységvizsgálat |
8. | A DCF vállalatértékelési módszerek |
9. | Az EVA vállalatértékelési modell |
10. | Eszköz alapú értékelési megközelítések |
11. | Beruházások kockázatának elemzése |
12. | Diszkontok és prémiumok |
13. | Fúziók és felvásárlások |
14. | Speciális értékelési helyzetek, Összefoglalás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.