I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÖKONOMETRIA
Azonosító
BMEGT35A017
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Orlovits Zsanett
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
orlovits.zsanett@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Gazdaságstatisztika (BMEGT20A013) – Economy Statistics (BMEGT20A013)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.11.08-tól).

Célkitűzések

A kurzus gazdasági döntéseket megalapozandó statisztikai módszerek elméleti és gyakorlati alapjaival ismerteti meg a hallgatókat. Keresztmetszeti és időbeli adatok elemzésére szolgáló eszközök egyaránt tárgyalásra kerülnek, megfelelő mikro- és makrogazdasági alkalmazások bemutatásán keresztül. A tárgy elsősorban a vizsgált jelenségek elemzéséhez és előrejelzéséhez nyújt kvantitatív ismereteket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az ökonometriai alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
  2. ismeri a ismeri az alapvető regresszió- és idősorelemzési problémákat, azok alkalmazási lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes felismerni a tanult regresszió- és idősorelemzési modellek alkalmazásával megoldható problémákat,
  2. képes egyes ökonometriai programcsomagok beépített funkciói segítségével alapvető számításokat elvé-gezni, a kapott eredményeket értelmezni,
  3. képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a tanult alapvető ökonometriai eszközökkel megoldható közgazdasági problémák végig-gondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Ramanathan, R.: Bevezetés az ökonometriába; PANEM, Budapest, 2003. (kijelölt fejezetek)
  • Maddala, G.S.: Bevezetés az ökonometriába; Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004 (aján-lott)
  • Az előadások és gyakorlatok alkalmazott ökonometriai (free) szoftvere:
  • Egyéb oktatási segédanyagok a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: https://edu.gtk.bme.hu/course/view.php?id=136
  • Ramanathan, R.: Introductory Econometrics with Applications, South-Western, 2002.
  • Maddala, G.S.: Introduction to Econometrics, MacMillan, New York, 1992.
  • The applied econometric software of the course is „Gretl for Windows”:http://gretl.sourceforge.net/
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és egy, a szorgalmi időszak utolsó hetében végzett összegző teljesítményértékelés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A sikeres félévközi jegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti három évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú teljesítményértékelés pontszámai egyenként elérjék a maximális pontszám 40%-át, valamint a szorgalmi időszakutolsó hetében tett írásbeli teljesítményértékelés pontszáma is elérje a maximális pontszám legalább 40%-át.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett évközi teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, zárthelyi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő egyenként 20 perc. B. A szorgalmi időszakban végzett utolsó heti teljesítményértékelés elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben. 2. Évközi eredmények beszámítása: Az évközi három összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú dolgozatok pontszámainak összege.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 3. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%*
  • a szorgalmi időszak utolsó hetében írt írásbeli teljesítményértékelés : 70%
  • évközi eredmények beszámítása (ellenőrző dolgozatok): 30%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti három évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú teljesítményértékelés pontszámai egyenként elérjék a maximális pontszám 40%-át.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) Az évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések nem pótolhatók vagy javíthatók a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat vonatkozó paragrafusának megfelelően. 2) A szorgalmi időszak utolsó hetében írt dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
felkészülés a teljesítményértékelésre 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 25
félév végi ellenőrző dolgozatra való felké-szülés 35
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2018. … …-n, érvényes 2018. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Az ökonometria statisztikai alapjai
2. Lineáris regresszió alapjai
3. Modellszelekció
4. Modellspecifikáció
5. Nemlineáris regressziós modellek
6. Nominális magyarázó változók kezelése
7. Modelldiagnosztika
8. Determinisztikus és sztochasztikus idősorelemzés
9. Egyváltozós stacioner idősor folyamatok
10. Egységgyök folyamatok
11. ARIMA Box-Jenkins előrejelzés
12. Idősorok regressziója

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kupcsik Réka tanársegéd kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Rácz Tamás tanársegéd racz.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.