ALAPADATOK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
Verziók
Célkitűzések
A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésével, illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával elsősorban a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, de a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- ismeri a piacgazdaság működési logikáját
- ismeri az egyéni piaci szereplők döntési logikáját
- ismeri a vállalati profitmaximalizálás módját
- ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
- ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
- ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat,
- ismeri a mikroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló egyszerűbb módszereket és eljárásokat.
Képesség
- Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- alkalmas gazdasági folyamatok jóléti elemzésére,
- képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- képes egyszerű gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás) elvégzésére,
- képes egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
- képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra,
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott a gazdasággal kapcsolatos információk befogadására
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT301004
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 71–85 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban (első alkalommal) díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 16 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. 05. 13-n, érvényes 2019. 09. 01-től.
A félévben sorra vett témák
Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester
Előadások témái | |
---|---|
1. | Hogyan gondolkodik egy közgazdász? A közgazdaságtan tárgya. Gazdálkodás. Racionalitás és önzés. Alternatív költségek, marginális elemzés. Gazdasági szereplők. A kereslet |
2. | A kínálat. Egyensúlyi és nem egyensúlyi helyzetek értelmezése a piacon a Marshall-kereszt segítségével. A piaci mechanizmus működése: elemzések a Marshall-kereszt segítségével. |
3. | Állami beavatkozás a piaci folyamatokba: adó és támogatás, árrögzítés. |
4. | Rugalmasság, fajtái, számítási módjai. A kereslet és kínálat rugalmassága, felhasználásuk a termékek és szolgáltatások osztályozásánál. A rugalmassági értékek által nyújtott információk. |
5. | A vállalati döntéseket meghatározó technikai korlátok (TLH görbe). Termelési függvény rövid és hosszútávon. Isoquant térkép, a technológiai fejlődés hatása. Skálahozadék, hozadéki szférák elválasztása. |
6. | Költségek. Technológia és költségek közötti összefüggés. Költségfajták. Költségek rövid és hosszú távon. Optimális tényező-felhasználás. A termelési tényezők piaca, származékos kereslet. |
7. | A vállalat kínálata, az optimális termelési szint rövid és hosszú távon tökéletesen versenyző piacon. Piaci összkínálat meghatározása. Piaci egyensúly. Pareto- optimális helyzetek - Pareto hatékonyság. |
8. | Jelen és jövőérték számítás. - Számítási gyakorlatok, felkészülés a zárthelyire |
9. | Zárthelyi (az első öt hét anyagából) |
10. | Monopolpiac, kínálati monopólium. A monopólium optimális kínálatának meghatározása, a monopolista kibocsátása és ármeghatározása. |
11. | A monopolisztikus verseny. Oligopólium, oligopolpiac. Egyéni stratégia versus kooperáció. A fogoly dilemma. Piaci kudarcok: externáliák és közjavak . - Számítási gyakorlatok, felkészülés a zárthelyire |
12. | Zárthelyi |
13. | Gyakorló feladatok |
14. | Zárthelyi pótlások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | egyetemi ts, teaching assistant | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Dr. Vígh László | egyetemi docens, associate professor | vigh.laszlo@gtk.bme.hu |
Dr. Ligeti Zsombor | egyetemi docens, associate professor | ligeti.zsombor@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | egyetemi ts, teaching assistant | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.