Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INDUSTRIAL ORGANIZATION
Azonosító
BMEGT30N002
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Dobos Imre
Beosztása
professor emeritus
Email címe
dobos.imre@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy keretén belül a hallgatók megismerkedhetnek a piacszerkezettel foglalkozó elméletek néhány fontosabb megállapításával, az egyes piaci szerkezetek hatékonysági és jóléti következményeivel, a különböző piaci szerkezetekhez tartozó vállalati magatartás, stratégiai viselkedés; illetve a verseny- és piacszabályozás alapvető jellemzőivel. A piaci szerkezetek elemzése során a közgazdaságtani alapismeretekben megismert módszertani eszközöket, modelleket alkalmazzuk, kiegészítve egy egyszerű, alapszintű játékelméleti megközelítéssel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a modern piacelmélet fogalomrendszerét, a szerkezet-magatartás-teljesítmény paradigmát,
  2. ismeri a többtermékes vállalatok termelési és költségfüggvényeit, a közöttük fennálló összefüggéseket; a piaci koncentráció illetve a méret- és választékgazdaságosság fogalmát; fontosabb mérőszámaikat, hatásukat a piaci szerkezetre,
  3. ismeri a nemkooperatív oligopóliumok alapmodelljeit (pl. Cournot-, Bertrand-, Stackelberg-modell stb.),
  4. ismeri a kooperatív ill. nemkooperatív stratégiai viselkedés (kartellek, fúziók, kiszorító magatartás stb.) fontosabb alapelméleteit és -modelljeit (büntetéskioldó stratégia, Bain–Sylos-modell stb.),
  5. ismeri a horizontális termékdifferenciálás fontosabb modelljeit (Chamberlin-modell, Hotelling egyenes város modellje, Salop körmodellje stb.),
  6. tisztában van az árdiszkrimináció (lineáris és nemlineáris árképzés), a csomagban történő értékesítés és árukapcsolás alapvető formáival, ismeri ezek alkalmazási feltételeit és jóléti hatásait.
Képesség
  1. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. megérteni és használni a téma jellemző szakirodalmát, forrásait,
  3. arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon,
  4. a gyakorlati problémák felismerésére és megoldására.
Attitűd
  1. nyitott a piacelméleti fogalmak és eszközök megismerésére és alkalmazására.
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott a kritikai gondolkodásra.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Norman, G., Pepall, L., Richards, D. J., Piacelmélet – Modern megközelítés gyakorlati al-kalmazásokkal. HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó, 2008.
  • Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
  • Norman, Pepall and Richards, Industrial Organization – Theory and Practice.
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continuously during the semester.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi részteljesítmény-értékelés (kiselőadás) és egy vizsgaidőszakban tett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. A szorgalmi időszakban és a vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés a szorgalmi időszakban (kiselőadás): Az aláírás megszerzéséhez a hallgatóknak a félév során egy 15 percnél nem hosszabb kiselőadást kell tartaniuk valamely előadás elején. A kiselőadáshoz a hallgatóknak diasort és előadásvázlatot is kell készíteniük, melyet az oktatónak jóvá kell hagynia a prezentáció előtt. 2. Összegző teljesítményértékelés a vizsgaidőszakban (írásbeli vizsga): A vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsga 90 perc munkaidővel. A vizsga túlnyomórészt feleletválasztós tesztfeladatokból és néhány számítási feladatból fog állni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. évközi részteljesítmény-értékelés (kiselő-adás) : 20%
  • 2. összegző teljesítményértékelés (vizsga) a vizsgaidőszakban : 80%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) A szorgalmi időszakban tartott kiselőadás pótlása legkésőbb a pótlási időszak végéig lehetséges. 2) A vizsgaidőszakban tett vizsga pótlása egy későbbi vizsga alkalmával lehetséges (a TVSz szerint).

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
felkészülés a prezentációra 24
vizsgafelkészülés 100
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a piacelméletbe
2. Költségviszonyok és piaci struktúrák
3. Árképzés és árdiszkrimináció
4. Többtermékes monopóliumok árazási és termékpolitikája
5. Stratégiai magatartás
6. Oligopólium
7. Piaci erő és ragadozó magatartás I.
8. Piaci erő és ragadozó magatartás II.
9. Kartellek és összejátszás
10. Fúziók
11. Vertikális korlátozások
12. Reklámok és információk I.
13. Reklámok és információk II.
14. Összefoglalás
15. Kiselőadások pótlása a pótlási időszak végéig

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán tudományos segédmunkatárs banhidi.zoltan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.