Célkitűzések
A tantárgy keretén belül a hallgatók megismerkedhetnek a piacszerkezettel foglalkozó elméletek néhány fontosabb megállapításával, az egyes piaci szerkezetek hatékonysági és jóléti következményeivel, a különböző piaci szerkezetekhez tartozó vállalati magatartás, stratégiai viselkedés; illetve a verseny- és piacszabályozás alapvető jellemzőivel. A piaci szerkezetek elemzése során a közgazdaságtani alapismeretekben megismert módszertani eszközöket, modelleket alkalmazzuk, kiegészítve egy egyszerű, alapszintű játékelméleti megközelítéssel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a modern piacelmélet fogalomrendszerét, a szerkezet-magatartás-teljesítmény paradigmát,
- ismeri a többtermékes vállalatok termelési és költségfüggvényeit, a közöttük fennálló összefüggéseket; a piaci koncentráció illetve a méret- és választékgazdaságosság fogalmát; fontosabb mérőszámaikat, hatásukat a piaci szerkezetre,
- ismeri a nemkooperatív oligopóliumok alapmodelljeit (pl. Cournot-, Bertrand-, Stackelberg-modell stb.),
- ismeri a kooperatív ill. nemkooperatív stratégiai viselkedés (kartellek, fúziók, kiszorító magatartás stb.) fontosabb alapelméleteit és -modelljeit (büntetéskioldó stratégia, Bain–Sylos-modell stb.),
- ismeri a horizontális termékdifferenciálás fontosabb modelljeit (Chamberlin-modell, Hotelling egyenes város modellje, Salop körmodellje stb.),
- tisztában van az árdiszkrimináció (lineáris és nemlineáris árképzés), a csomagban történő értékesítés és árukapcsolás alapvető formáival, ismeri ezek alkalmazási feltételeit és jóléti hatásait.
Képesség
- önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- megérteni és használni a téma jellemző szakirodalmát, forrásait,
- arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon,
- a gyakorlati problémák felismerésére és megoldására.
Attitűd
- nyitott a piacelméleti fogalmak és eszközök megismerésére és alkalmazására.
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott a kritikai gondolkodásra.
Önállóság és felelősség
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Norman, G., Pepall, L., Richards, D. J., Piacelmélet – Modern megközelítés gyakorlati al-kalmazásokkal. HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó, 2008.
- Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
- Norman, Pepall and Richards, Industrial Organization – Theory and Practice.
- Slideshows of the lectures which will be uploaded continuously during the semester.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi részteljesítmény-értékelés (kiselőadás) és egy vizsgaidőszakban tett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. A szorgalmi időszakban és a vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés a szorgalmi időszakban (kiselőadás): Az aláírás megszerzéséhez a hallgatóknak a félév során egy 15 percnél nem hosszabb kiselőadást kell tartaniuk valamely előadás elején. A kiselőadáshoz a hallgatóknak diasort és előadásvázlatot is kell készíteniük, melyet az oktatónak jóvá kell hagynia a prezentáció előtt. 2. Összegző teljesítményértékelés a vizsgaidőszakban (írásbeli vizsga): A vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsga 90 perc munkaidővel. A vizsga túlnyomórészt feleletválasztós tesztfeladatokból és néhány számítási feladatból fog állni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. évközi részteljesítmény-értékelés (kiselő-adás) : 20%
- 2. összegző teljesítményértékelés (vizsga) a vizsgaidőszakban : 80%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) A szorgalmi időszakban tartott kiselőadás pótlása legkésőbb a pótlási időszak végéig lehetséges. 2) A vizsgaidőszakban tett vizsga pótlása egy későbbi vizsga alkalmával lehetséges (a TVSz szerint).
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
felkészülés a prezentációra | 24 |
vizsgafelkészülés | 100 |
összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a piacelméletbe |
2. | Költségviszonyok és piaci struktúrák |
3. | Árképzés és árdiszkrimináció |
4. | Többtermékes monopóliumok árazási és termékpolitikája |
5. | Stratégiai magatartás |
6. | Oligopólium |
7. | Piaci erő és ragadozó magatartás I. |
8. | Piaci erő és ragadozó magatartás II. |
9. | Kartellek és összejátszás |
10. | Fúziók |
11. | Vertikális korlátozások |
12. | Reklámok és információk I. |
13. | Reklámok és információk II. |
14. | Összefoglalás |
15. | Kiselőadások pótlása a pótlási időszak végéig |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.