Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT30MS06
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor
Beosztása
docens
Email címe
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Vezetés és szervezés MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése kettős. Egyrészt célja, hogy a hallgatókat átfogó képet kapjanak a standard közgazdasági elméletekről, melyek központi fogalma a hatékony piaci mechanizmus. Az ismétlésre kerülő mikro- és makroökonómiai fogalmak új, átfogó keretben kerülnek tárgyalásra. Másrészt a tárgy célja megismertetni a hallgatókat a standard megközelítés kritikáival, melyek részben a viselkedési közgazdaságtan területéről, részben a filozófia és etika területéről fogalmazódtak meg.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. az standard és viselkedési közgazdaságtan alapfogalmait,
  2. a komparatív statikai és dinamikai módszertant, annak eszköz tárát, továbbá az ezeket érintő problémákat, megoldási módszereket, valamint ezek alkalmazási lehetőségeit,
  3. a standard közgazdasági megközelítések kritikáit és legújabb irányzatait,
  4. a kizsákmányoló és befogadó intézményrendszerek fogalmát,
  5. egy komplex rendszerbe történő a naiv intervencionalizmus potenciális hatásait,
  6. a Fekete Hattyú fogalmát,
  7. az Extremisztán és Középszerisztán fogalmát,
  8. az emberi döntéshozatal kognitív hibáit,
  9. a balekhalászat fogalmát és módszereit, 1
  10. a lényegtelennek tartott tényezők fogalmát.
Képesség
  1. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. megérteni és használni a téma jellemző szakirodalmát, forrásait,
  3. arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon angolul,
  4. a gyakorlati problémák felismerésére és megoldására
Attitűd
  1. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, a regresszió- és idősorelemzési modellek mód-szertanának megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott a kritikai gondolkodásra.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
  • Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest. (kijelölt fejezetek)
  • Acemoglu, D. – Robinson, J. A. (2013): Miért buknak el nemzetek? A hatalom, a jólét és a szegénység eredete. HVG Kiadó Zrt., Budapest. (kijelölt fejezetek)
  • Taleb, N. N. (2012): A Fekete Hattyú, azaz a legváratlanabb hatás. Gondolat Kiadói Kör, Budapest. (kijelölt fe-jezetek)
  • Thaler, R. H. (2016): Rendbontók. A viselkedési közgazdaságtan térnyerése. HVG Kiadó Zrt. Budapest.
  • Kahneman, D. (2013): Gyors és lassú gondolkodás. HVG könyvek, Budapest.
  • Akerlof, G. A. – Shiller, R. J. (2016): Balekhalászat – A manipuláció és az átverés közgazdaságtana. HVG Kiadó Zrt., Budapest.
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continuously during the semester.
  • Varian, H. R. (2010): Intermediate Microeconomics. W. W. Norton & Company, New York. (selected chap-ters)
  • Acemoglu, D. – Robinson, J. A. (2012): Why Nations Fail – The Origins of Power, Prosperity and Poverty. Crown Business, New York. (selected chapters)
  • Taleb, N. N. (2010): The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable. Penguin Books, London. (selected chapters)
  • Thaler, R. H. (2015): Misbehaving: The Making of Behavioral Economics. W.W. Norton & Company, New York.
  • Kahneman, D. (2011): Thinking Fast and Slow. Penguin Books, London.
  • Akerlof, G. A. – Shiller, R. J. (2015): Phishing for Phools: The Economics of Manipulation and Deception. Princeton University Press, New Jersey.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Évközi összegző teljesítményértékelések: az 8. és 13. oktatási heteken két darab zárthelyi dolgozat, egyenként 60 perc munkaidővel. A zárthelyi feleletválasztós teszt jellegű.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. évközi összegző teljesítményértékelés: 50%
  • 2. évközi összegző teljesítményértékelés: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 88–92
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) Az 8. és 13. heti zárthelyik pótlása a 14. héten lehetséges. 2) A 13. heti félév végi zárthelyi pótlása a 14. héten lehetséges.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
vizsgafelkészülés 62
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. Közgazdaságielemzés szemlélete és módszertana. Árazás. Empíria.
2. Hatékony piacok elmélete I. (Keresleti oldal)
3. Hatékony piacok elmélete II. (Kínálati oldal)
4. Hatékony piacok elmélete III. (Egyensúly, jóléti és hatékonysági vizsgálatok)
5. Nem hatékony piacok elmélete I. (Klasszikus piaci kudarcok)
6. Nemzeti jövedelem és fejlődés mérése. Növekedés és fejlődés kapcsolata.
7. Kibővített növekedési modellek. (humántőke, természeti erőforrások, többegyensúlyi helyzetek)
8. 1. Zárthelyi. Miért buknak el nemzetek?
9. Viselkedési közgazdaságtan I. (Irracionális döntéshozás alapjai)
10. Viselkedési közgazdaságtan II. (étrékfüggvény és a lényegtelennek tartott változók)
11. Csodák a közgazdaságtanban (Fekete Hattyú, Extremisztán)
12. Naiv intervencionalizmus és etika
13. 2. Zárthelyi
14. Zárthelyi pótlása
15. Póthét Zárthelyi pótlása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán tudományos segédmunkatárs banhidi.zoltan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.