Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Műszaki folyamatok közgazdasági elemzése
Azonosító
BMEGT30MS02
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
ÉVKÖZI JEGY
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Vigh László
Beosztása
docens
Email címe
vigh.laszlo@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A mindennapi gyakorlatban  sajnálatos módon  valamely probléma műszaki és közgazdasági megoldá-sát elkülönülten keresik, szélsőséges esetben a két terület szakemberei meg sem értik egymás nyelvét. A tárgy keretében kísérletet teszünk arra, hogy e két ismeretkört összekössük, elsősorban közgazdasági ol-dalról. Ennek során több műszaki folyamatot (termelés, innováció, nyersanyagokkal való gazdálkodás (költségek), stb.) közgazdasági szempontból értelmezünk, megmutatjuk a releváns közgazdasági aspektusokat. Emellett vizsgáljuk a vállalatok piaci környezetét, ami meghatározó módon befolyásolja a termékek értékesítését és a bevétel alakulását. Célunk, hogy a leendő mérnökök felismerjék tevékenységük gazdaságtani elemeit, amelyek figyelembevétele termékeik elfogadtatását minden bizonnyal meg fogja könnyíteni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a termelési folyamat, a technológia költségeket meghatározó szerepét,
  2. a kapacitás kihasználás és a méretgazdaságosság előnyeit,
  3. a vállalatok piaci környezetét és annak hatását a termelési és értékesítési tevékenységre,
  4. a technológia és a piaci szerkezetek közti kapcsolatot,
  5. a technológiai újítás, az innováció lehetőségeit és előnyeit az adott piacokon.
Képesség
  1. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. önálló műszaki stratégia kialakítására a különböző piaci környezetben,
  3. a külső piaci környezet és annak változásainak azonosítására,
  4. a piaci lehetőségek elemzésére és értékelésére,
  5. a gazdasági döntések elméleti megalapozására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a műszaki problémák megoldáshoz szükséges közgazdasági eszközrendszer megismerésére,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani,
  3. önállóan végzi a gazdasági problémák elemzését, a hozzájuk kapcsolódó eszközök értékelését.
  4. rendszerelvű megközelítést alkalmaz.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga és egyéb segédanyagok, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
  • Slideshows of the lectures and other materials which will be uploaded continously during the semester.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állnak egyrészt tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, valamint számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő-megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. A jegy megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a zárthelyi dolgozatok fele esetében ne vegyen igénybe pótlást (azaz az egyik zh-nál el kell érnie a Hallgatónak a 40%-ot). Amennyiben a Hallgató egyetlen félévközi dolgozaton sem vesz részt, a tantárgy értékelése: „Nem teljesítette” (TVSZ alapján).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–90
70–80
Közepes 60–70
Elégséges 40–60
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozatok egyszer pótolhatók a szorgalmi időszakban. A pótlási időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók a zárthelyi dolgozatok.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésre 12
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. Műszaki tudományok és közgazdaságtan
2. A termelés közgazdaságtani modellje
3. Termelés és költség – homogén termék esete, többtermékes vállalat.
4. A termelés és a költségek dualitása.
5. Piaci szerkezetek – a tökéletes verseny piac.
6. Piaci szerkezetek – a monopólium. Az innováció szerepe.
7. I. ZH – AZ ELSŐ 5 HÉT TANANYAGÁBÓL
8. Piaci szerkezetek – Monopolisztikus verseny
9. Piaci szerkezetek – Oligopolpiacok. Mennyiségi döntés.
10. Piaci szerkezetek – Oligopolpiacok. Árverseny és árvezérlés. Verseny és innováció.
11. Összefoglalás.
12. II. ZH –6-10. hét tananyagából
13. PÓTZH
14. A versenymodellek játékelméleti alapjai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.