I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
THEORIES OF LOCATION AND AGGLOMERATION
ID (subject code)
BMEGT30M554
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
20
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Gilányi Zsolt
Position
associate professor
Contact details
gilanyi.zsolt @gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580767/14/2021 registration number. Valid from: 29.09.2021.

Objectives

The region is one of the basic units of regional economics, it has a definite structure. In the first part of the study, students will be introduced to these theories. After that, the power relations of the sites are discussed, ie we are looking for an answer to the question of what conditions depend on the fact that certain sites develop faster and become agglomerations. Upon successful completion of the course, students will be aware of the causes of unequal development between regions, regional economic policy implications.

Academic results

Knowledge
  1. the conceptual framework of regional economics, the role of space and time in economics the solving methods and application possibilities of the most important cross-sectional data problems, and
  2. the theoretical models of international trade;
  3. basic models of economic growth
  4. basic models of location selection
  5. basic models of spatiality
  6. application of competition models
Skills
  1. determine the optimal location of company
  2. identify simpler spatial structures
  3. plan and organize independent learning,
  4. comprehend and use the professional literature of the topic,
  5. grasp the professional language in writing and speech.
Attitude
  1. collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
  2. gain knowledge and information,
  3. are open to use of information technology tools,
  4. seeks to become familiar with the basic set of tools needed to describe the competition,
  5. seeks to accurate and precise task solution.
Independence and responsibility
  1. independently thinks through the theoretical tasks and problems,
  2. are open to accept reliable critical remarks,
  3. collaborates with others to solve tasks.

Teaching methodology

Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques.

Materials supporting learning

  • FUJITA, M. – KRUGMAN, P. – VENABLES, A. J.: THE SPATIAL ECONOMY – CITIES, REGIONS, AND INTER-NATIONAL TRADE, THE MIT PRESS, CAMBRIDGE (MASS.), 2001.
  • KRUGMAN, P. FÖLDRAJZ ÉS KERESKEDELEM, NEMZTEI TANKÖNYVKIADÓ, BUDAPEST, 2003.
  • VARGA ATTILA: TÉRSZERKEZET ÉS GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS. AKADÉMIAI KIADÓ, BUDAPEST, 2009.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a. A szorgalmi időszakban: Az aláírás megszerzésének feltétele a két zárthelyi dolgozat közül legalább egy 50%-os teljesítése. Két sikeres ZH eredménye alapján a hallgatók megajánlott jegyet kapnak. Amennyiben azt elfogadják, az lesz a vizsgajegyük. b. A vizsgaidőszakban: (a vizsgajegy megállapításának módja) Írásbeli vizsga.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az értékelés 5 elemű (1-5) skálán történik.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • zárthelyi dolgozat: 100%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

  • írásbeli vizsga : 100%
  • összesen: 100%

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 86–90
Good 74–86
Satisfactory 62–74
Pass 50–62
Fail 50

Retake and late completion

1) A zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban egyszer díjmentesen pótolható vagy javítható. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató alírást szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – egy további alkalommal ismételt kísérletet tehet a javításra.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 20
félévközi készülés az órákra 30
felkészülés a teljesítményértékelésekre 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
vizsgafelkészülés 20
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.09.2021.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Bevezetés. A térséggazdaságtan. Elmélettörténeti felvezetés: tér és idő a közgazdaságtanban.
2. A nemzetközi kereskedelem elméleti modelljei: Ricardo, Heckscher-Ohlin. A termelési tényezők és a földrajzi adottságok szerepe
3. Térbeliség és időbeliség: A gazdasági növekedés alapmodelljei: Solow, Lucas-Uzawa, Romer
4. Thünen és Launhardt modelljei a telephelyválasztásról. A szállítási költségek szerepe és finanszírozása. Salop modellje
5. Ipari telephelyválasztás: két termelési tényező, illetve; egy termelési tényező lelőhelyének és az értékesítés helyének ismeretében. Weber modellje.
6. Szolgáltató egységek, valamint közjavakat, illetve -szolgáltatásokat előállító intézmények telephelyeinek megválasztása. A gravitációs modellek és alkalmazásai.
7. A piac térbelisége I: A monopolpiac
8. A piac térbelisége II: A tökéletes versenypiac
9. Térbeli struktúrák: Christaller és Lösch modelljei. A centrum-periféria megközelítés.
10. Phillip Martin modellje.
11. A monopolisztikus verseny Dixit-Stiglitz-féle modellje.
12. Agglomerációk kialakulása és a monopolisztikus verseny: Krugman modellje
13. Várisoasodás – Isard modellje.
14. Gazdaságföldrajz

Additional lecturers

Name Position Contact details
Képes Petronella (PhD hallgató) . kepes.petronella@gtk.bme.hu
Rácz Tamás (oktató) . racz.tamas@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka . hever.boglarka@gtk.bme.hu
Dr. Elekes Andrea docens elekes.andrea@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements