I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Economic Analysis of technological processes
ID (subject code)
BMEGT30M401
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
MID-TERM GRADE
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Vigh László
Position
associate professor
Contact details
vigh.laszlo@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

In everyday practice unfortunately  a technical and economic solution to a problem is sought separately. In extreme cases professionals of the above areas do not even understand each other or “speak the same language”. Within the confines of this subject, we are attempting to combine the knowledge of the two area, primarily from the economic side. In doing so, we interpret several technical processes (production, innovation, raw material management (costs), etc.) from an economic point of view, highlighting the relevant economic aspects. In addition, we examine the market environment of companies, which has a decisive influence on product sales and revenue developments. Our aim is for future engineers to recognise the economic aspects of their activities, which will certainly facilitate the acceptance of their products.

Academic results

Knowledge
  1. the role of production process, technology in determining costs,
  2. the advantages of capacity utilization and economies of scale,
  3. the market environment of companies and its impact on production and sales activities,
  4. the relationship between technology and market structures,
  5. the possibilities and benefits of technological innovation, innovation in the markets.
Skills
  1. plan and organize independent learning,
  2. develop an independent technical strategy in different market environments,
  3. identify the external market environment and its changes,
  4. analyze and evaluate market opportunities,
  5. provide a theoretical basis for economic decisions.
Attitude
  1. collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
  2. gain knowledge and information,
  3. are open to the use of information technology tools,
  4. strives to learn the economic tools needed to solve technical problems,
  5. and strives for accurate and error-free task solving.
Independence and responsibility
  1. are open to accept reliable critical remarks,
  2. are able to solve practical professional problems independently,
  3. independently carry out an analysis of the economic problems, an assessment of the related assets,
  4. apply a systematic approach.

Teaching methodology

Lectures and written communication, use of IT tools and techniques.

Materials supporting learning

  • Az előadások prezentációinak anyaga és egyéb segédanyagok, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
  • Slideshows of the lectures and other materials which will be uploaded continously during the semester.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző teljesítményértékelés) alapján történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állnak egyrészt tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, valamint számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő-megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. A jegy megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a zárthelyi dolgozatok fele esetében ne vegyen igénybe pótlást (azaz az egyik zh-nál el kell érnie a Hallgatónak a 40%-ot). Amennyiben a Hallgató egyetlen félévközi dolgozaton sem vesz részt, a tantárgy értékelése: „Nem teljesítette” (TVSZ alapján).

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 80–90
Good 70–80
Satisfactory 60–70
Pass 40–60
Fail 40

Retake and late completion

A zárthelyi dolgozatok egyszer pótolhatók a szorgalmi időszakban. A pótlási időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók a zárthelyi dolgozatok.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésre 12
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 60

Approval and validity of subject requirements

0

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Bevezetés. Műszaki tudományok és közgazdaságtan
2. A termelés közgazdaságtani modellje
3. Termelés és költség – homogén termék esete, többtermékes vállalat.
4. A termelés és a költségek dualitása.
5. Piaci szerkezetek – a tökéletes verseny piac.
6. Piaci szerkezetek – a monopólium. Az innováció szerepe.
7. I. ZH – AZ ELSŐ 5 HÉT TANANYAGÁBÓL
8. Piaci szerkezetek – Monopolisztikus verseny
9. Piaci szerkezetek – Oligopolpiacok. Mennyiségi döntés.
10. Piaci szerkezetek – Oligopolpiacok. Árverseny és árvezérlés. Verseny és innováció.
11. Összefoglalás.
12. II. ZH –6-10. hét tananyagából
13. PÓTZH
14. A versenymodellek játékelméleti alapjai.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements

0

0