Célkitűzések
A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel célját, feladatait. A tantárgy keretein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor. Célkitűzések: • hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a számviteli alapelveket;
- eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
- a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
- a könyvelési tételeket.
Képesség
- az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
- a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
- a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
- gyarapítja tudását és tájékozódik;
- használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- képes a kitartó munkára;
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- önálló döntéshozatalra képes.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Böcskei Elvira: Számvitel alapjai
- Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Részteljesítmény értékelés (évközi két ZH): A két ZH összteljesítménye az értékeléskor beszámításra kerül. Aláírási (vizsgára bocsátási) feltétel: az évközben megírt két ZH összesített eredménye érje el a 40 %-os minimumszintet. Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. - A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések - - Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Opcionális A két ZH eredménye alapján: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 50%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 91-95 |
Jó | 81–90 |
Közepes | 66–80 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
- Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. A szorgalmi időszak utolsó hetében kizárólag pótlásra, illetve a minimális követelményszint teljesítésére van lehetőség. A minimumkövetelmény elérése esetében a két ZH összteljesítményének javítására a szorgalmi időszak utolsó hetében sincs lehetőség. Az évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért a ZH-k egyenkénti pótlása nem lehetséges.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4 = 56 |
vizsgafelkészülés | 94 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2019. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség. |
2. | A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során. |
3. | Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása |
4. | Mérleg összeállítása |
5. | Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok könyvelése számlavázakon |
6. | Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. Könyvelés számlavázakon és naplóban. |
7. | Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák. |
8. | ZH I. |
9. | Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma |
10. | Eredménykimutatás összeállítása. Saját termelésű készletek állományváltozása. Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen). |
11. | Gyakorló feladatok az összetett gazdasági események típusaira. |
12. | A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése |
13. | Összefoglaló feladatok |
14. | ZH II. |
15. | Póthét |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Böcskei Elvira course leader | . | bocskei@finance.bme.hu |
Dr. Solt Eszter Éva | . | solt@finance.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.