I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Térségi gazdaságfejlesztés
Azonosító
BMEGT42M107
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Szalmáné Dr. Csete Mária
Beosztása
habil. egyetemi docens
Email címe
csete.maria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Regionális gazdaságtan; Környezetgazdaságtan / Regional Economics, Environmental Economics
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. november 25./8. számú határozatával, érvényes 2020. 12. 01-tól.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a térségi, regionális gazdaságfejlesztés elméleti alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, főképpen a térségi gazdaságfejlesztés fő céljaival, feladataival, intézményrendszerével és eszközeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a fenntartható fejlődés gondolatiságát, képes megkülönböztetni a globális és lokális problémákat;
  2. Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
  3. Ismeri a helyi gazdaságfejlesztés eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és az integrált településfejlesztés között;
  4. Ismeri a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív be-avatkozási lehetőségeket;
  5. Ismeri a térségi gazdaságfejlesztés és a területfejlesztés legfontosabb fenntarthatósági és klímavédelmi indikátorait.
Képesség
  1. Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére;
  2. Képes egyes gazdaságpolitikák területfejlesztési hatásának beazonosítására,
  3. Képes egyes szakpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményessé-gének felismerésére,
  4. Képes a helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
  5. Képes a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
  6. Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a helyi gazdaságfejlesztés területén;
  7. Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a stratégiaalkotás és a helyi klímastratégiák területén;
  8. Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére,
  5. Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a helyi és térségi gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó problémák megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egye-tem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
  • Előadásanyagok diasorai.
  • Bajmóczy Zoltán: Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztésbe. JATEPress, Szeged, 2011.
  • Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő részteljesítmény értékelése (3 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, önállóan elkészítendő feladatok beadása) jelenti. 3. Az aláírás megszerzésének feltétele a két zárthelyin elért legalább 50%-os teljesítmény és a teljes megszerezhető pontszám legalább 50%-nak megszerzése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fele-lősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban: Szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 20%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 20%
  • 1. részteljesítmény értékelés : 20%
  • 2 részteljesítmény értékelés : 20%
  • 3. részteljesítmény értékelés : 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100-100
Jeles 85–90
50–84 vizsgakötele
Közepes 50–84 vizsgakötele
Elégséges 50–84 vizsgakötele
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés mindegyike pótolható. Az összegző tanulmányi teljesít-ményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 3) A leadandó feladatok pótlására a pótlási héten van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14x4=56
gyakorlati feladat elkészítése 20
felkészülés a teljesítményértékelésre 2x5=10
vizsgafelkészülés 30
félévközi készülés órákra 14
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 30-n, érvényes 2020. december 1-től.

A félévben sorra vett témák

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Buzási Attila adjunktus/senior lecturer buzasi@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.