Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.2 TERVEZÉS SPECIÁLIS FELHASZNÁLÓK SZÁMÁRA
Azonosító
BMEGT52AT22
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal az egyetemes tervezés, az akadálymentes tervezés és a speciális igényekre történő tervezés alapelveit, a kapcsolódó műszaki ajánlásokat és technológiákat. Ennek meg-felelően a tantárgyon belül azokkal a fogalmakkal, módszerekkel és gyakorlati példákkal foglalkozunk, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a leendő tervezők képesek legyenek olyan termékek, szolgáltatások és fizikai környezeti elemek megtervezésére, amelyek lehetőség szerint minél szélesebb felhasználói kör számára lesznek használhatók. A tantárgy keretében ismertetésre kerülnek a különböző fogyatékossági csoportok jellemzői, a felhasználói elvárások, termék- és környezethasználati módok. A gyakorlati példákon keresztül megismerkedhetnek a fogyatékosságokon kívül további élethelyzetek által generált speciális felhasználói igényekkel (pl. betegség, sérülések, várandósság, stb.). A tantárgy során megismert módszerek és technológiák felhasználásával a hallgatóknak egy adott felhasználói csoport számára kell olyan műszaki tartalmú javaslatot kell kidolgozniuk, amely a feltárt problémákat, hiányosságokat megoldja és a speciális igényű csoport életminőségét javítja, mindennapi tevékenység vagy adott szituáció akadálymentesítését szolgálja.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyetemes tervezés, az akadálymentes tervezés és a speciális igé-nyekre történő tervezési szemléletekről,
  2. Ezeket az ergonómiai tervezési szemléletbe helyezve ismeri meg.
  3. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyes speciális felhasználói csoportok jellemzőiről (fogyatékosságok, átmeneti állapotok, életkori sajátosságok) és alapvető igényeikről a termékhasználat, az információk és környezeti igények kapcsán.
  4. Ismeri az egyetemes tervezés és az akadálymentesítés vonatkozó szabványait, ajánlásait.
Képesség
  1. Képes kapcsolatot teremteni az egyes speciális felhasználói csoportok tagjaival, bevonni őket az ergonómiai tervezési folyamatokba.
  2. Képes a speciális igények azonosítására, a különbőzőségek felismerésére.
  3. Képes a különböző speciális igények figyelembe vétele mellett olyan komplex tervezési megoldásokat javasolni, amelyek a lehető legszélesebb felhasználói rétegek számára akadálymentesen használhatók.
Attitűd
  1. Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelítés jellemzi.
  2. Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
  3. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
  4. Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Különböző szakmai problémák megoldására kezdeményezi a felhasználó-központú módszerek és technikák gyakorlatban való alkalmazását.
  2. Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, jogi és humán változások önálló módon tör-ténő figyelemmel kísérésére.
  3. A cél elérése érdekében autonóm módon, adott esetben interdiszciplináris csoport többi tagjával együtt-működve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Szabó Gy. (szerk.): Tervezés speciális felhasználói körök számára. DSGI kiadó Budapest 2002

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása összegző tanulmányi teljesítményértékelés:a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • zárthelyi dolgozat : 50%
  • zárthelyi dolgozat : 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

Az két zárthelyi dolgozatot külön-külön min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozatok az utolsó tanul-mányi héten tartott pótZH-val és a pótlási időszakban tartott pótpótZH-val pótolhatók. A pótZH alkalmával csak a két ZH egyike pótolható (de mindkét ZH teljesítésének hiánya esetén a pótZH-n pótolt egyik ZH mellett a másik ZH a pótpótZH-n pótolható). A pótZH javító célból is megírható, ha egyébként mindkét ZH teljesítése elérte az aláírás megszerzésének feltételét. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Előadások témái
2. Speciális felhasználói csoportok bemutatása.
3. A segítő technológiák osztályozási rendszerének bemutatása
4. Rehabilitációs módszerek bemutatása
5. Fejlesztőpedagógiai módszerek bemutatása
6. Releváns prototípusgyártási additív technológiák bemutatása
7. Gyakorlatok
8. A tematikához illeszkedő intézményi hospitálás
9. Kiscsoportos műhelymunkák

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Pulay Márk Ágoston tanársegéd pulay.markt@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.