Verziók
Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal az egyetemes tervezés, az akadálymentes tervezés és a speciális igényekre történő tervezés alapelveit, a kapcsolódó műszaki ajánlásokat és technológiákat. Ennek meg-felelően a tantárgyon belül azokkal a fogalmakkal, módszerekkel és gyakorlati példákkal foglalkozunk, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a leendő tervezők képesek legyenek olyan termékek, szolgáltatások és fizikai környezeti elemek megtervezésére, amelyek lehetőség szerint minél szélesebb felhasználói kör számára lesznek használhatók. A tantárgy keretében ismertetésre kerülnek a különböző fogyatékossági csoportok jellemzői, a felhasználói elvárások, termék- és környezethasználati módok. A gyakorlati példákon keresztül megismerkedhetnek a fogyatékosságokon kívül további élethelyzetek által generált speciális felhasználói igényekkel (pl. betegség, sérülések, várandósság, stb.). A tantárgy során megismert módszerek és technológiák felhasználásával a hallgatóknak egy adott felhasználói csoport számára kell olyan műszaki tartalmú javaslatot kell kidolgozniuk, amely a feltárt problémákat, hiányosságokat megoldja és a speciális igényű csoport életminőségét javítja, mindennapi tevékenység vagy adott szituáció akadálymentesítését szolgálja.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyetemes tervezés, az akadálymentes tervezés és a speciális igé-nyekre történő tervezési szemléletekről,
- Ezeket az ergonómiai tervezési szemléletbe helyezve ismeri meg.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyes speciális felhasználói csoportok jellemzőiről (fogyatékosságok, átmeneti állapotok, életkori sajátosságok) és alapvető igényeikről a termékhasználat, az információk és környezeti igények kapcsán.
- Ismeri az egyetemes tervezés és az akadálymentesítés vonatkozó szabványait, ajánlásait.
Képesség
- Képes kapcsolatot teremteni az egyes speciális felhasználói csoportok tagjaival, bevonni őket az ergonómiai tervezési folyamatokba.
- Képes a speciális igények azonosítására, a különbőzőségek felismerésére.
- Képes a különböző speciális igények figyelembe vétele mellett olyan komplex tervezési megoldásokat javasolni, amelyek a lehető legszélesebb felhasználói rétegek számára akadálymentesen használhatók.
Attitűd
- Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Különböző szakmai problémák megoldására kezdeményezi a felhasználó-központú módszerek és technikák gyakorlatban való alkalmazását.
- Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, jogi és humán változások önálló módon tör-ténő figyelemmel kísérésére.
- A cél elérése érdekében autonóm módon, adott esetben interdiszciplináris csoport többi tagjával együtt-működve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- Szabó Gy. (szerk.): Tervezés speciális felhasználói körök számára. DSGI kiadó Budapest 2002
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása összegző tanulmányi teljesítményértékelés:a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- zárthelyi dolgozat : 50%
- zárthelyi dolgozat : 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 40-59 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
Az két zárthelyi dolgozatot külön-külön min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozatok az utolsó tanul-mányi héten tartott pótZH-val és a pótlási időszakban tartott pótpótZH-val pótolhatók. A pótZH alkalmával csak a két ZH egyike pótolható (de mindkét ZH teljesítésének hiánya esetén a pótZH-n pótolt egyik ZH mellett a másik ZH a pótpótZH-n pótolható). A pótZH javító célból is megírható, ha egyébként mindkét ZH teljesítése elérte az aláírás megszerzésének feltételét. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Előadások témái |
2. | Speciális felhasználói csoportok bemutatása. |
3. | A segítő technológiák osztályozási rendszerének bemutatása |
4. | Rehabilitációs módszerek bemutatása |
5. | Fejlesztőpedagógiai módszerek bemutatása |
6. | Releváns prototípusgyártási additív technológiák bemutatása |
7. | Gyakorlatok |
8. | A tematikához illeszkedő intézményi hospitálás |
9. | Kiscsoportos műhelymunkák |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Pulay Márk Ágoston | tanársegéd | pulay.markt@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.