Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől TAVASZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a környezeti és természeti tőkeelemek gazdálkodásával kapcsolatos főbb kihívásokkal, a gazdasági alapoktól kezdve a gyakorlati problémákon át a jövőtudatos megoldásokig. A tárgy célja, hogy a hallgató megértéssel kövesse a tárgy ismeretanyagához kapcsolódó világeseményeket és helyi történéseket, felmérhesse ezek következményeit, hatásait, és szükség szerint válaszlépéseket határozzon meg.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági megközelítés szerepét a fenntartható fejlődésre való átmenetben;
- Tisztában van a közgazdasági döntéshozatalhoz szükséges értékelés alapvető módszereivel;
- Ismeri a környezetértékelés célját és alapvető módszereit, eljárásait;
- Ismeri a statikus és a dinamikus közgazdasági hatékonyságon alapuló értékelés lehetőségeit és korlátait;
- Tisztában van az időtávok szerepével a döntéshozatalban, a különösen hosszú időtávokból fakadó prob-lémákkal;
- Ismeri a nem-megújuló erőforrásokkal való gazdálkodás alapösszefüggéseit, problémáit, lehetséges meg-oldásait, tisztában van a helyettesítők szerepével és a különböző költségtényezők változásainak hatásaival;
- Ismeri az energetikai átállás okait, hajtóereit, lehetőségeit és korlátait;
- Tisztában van az anyagok újrahasznosításának szükségességével, egyes kulcsfontosságú anyag- és erőforrástípusok újrahasznosításának/újrahasználatának sajátosságaival;
- Tisztában van az emberi élet fennmaradásához szükséges legalapvetőbb természeti erőforrások, így a víz, a levegő, a talaj és földterület fenntarthatósági kérdéseivel; 1
- Tisztában van az élelmiszertermelés, a halászat, a vadászat, a mezőgazdasági tevékenység és az erdőgaz-dálkodás globális és lokális trendjeivel, problémáival és lehetőségeivel; 1
- Ismeri a szennyezéscsökkentés gazdasági alapösszefüggéseit, a (helyi és térségi) rögzített, pontszerű és diffúz, globális, valamint mozgó forrású szennyezés problémakörének alapjait, főbb megoldási lehetőségeit; 1
- Tisztában van a hulladékok (különös tekintettel a veszélyes és nukleáris hulladékok) előállításának, tárolásának, kezelésének generációkon átívelő gazdasági, társadalmi és környezeti következményeivel; 1
- Tisztában van az éghajlatváltozás folyamataival, jelenségeivel, az éghajlatvédelem főbb törekvéseivel, in-tézményeivel, programjaival, céljaival; 1
- Tisztában van az emberiség XXI. századi céljaival, a fenntartható fejlődés útkeresésének főbb alakítóival, a népesség és fejlődés konfliktusaival, az emberiség jövőjének lehetséges forgatókönyveivel.
Képesség
- Érzékeny a jövő nemzedékek problémáival szemben, szolidarít a jövő nemzedékeivel, és képes jövőtuda-tos, méltányos és igazságos döntéseket hozni;
- Képes a fenntartható fejlődés érdekében gazdasági, társadalmi és környezeti cselekvési terveket vázolni, ezeket értékelni;
- Képes gazdasági, társadalmi, környezeti döntéseket értékelni, figyelembe véve a generációkon átívelő ha-tásokat;
- Képes az emberi társadalom szempontjából alapvető erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodásra;
- Képes a szennyezésből fakadó problémák felismerésére, feltárására, ezek megoldására;
- Megérti az éghajlatváltozás összefüggéseit, és ezek alapján képes tudatos döntéshozatalra;
- Képes az emberiség XXI. századi kihívásait előre jelezni, és a szükséges megelőzési, megőrzési, vagy helyreállítási folyamatokban részt venni.
Attitűd
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az erőforrásokkal való gazdálkodás elemzési, értékelési feladatait, és egyénileg is képes a felmerülő problémákra válaszokat adni,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
- törekszik arra, hogy az elvárható ismeretek terén felmerülő hiányosságait – így a természettudományok, a filozófia, a társadalomismeret és a gazdasági ismeretek terén – a lehető leghamarabb pótolja.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Bartus Gábor - Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Budapest: Pázmány Press, 2014.
- Szlávik János (szerk.): Fenntartható környezet- és erőforrás-gazdálkodás. Környezetvédelmi kiskönyvtár 14. Complex kiadó, Budapest, 2005.
- Tietenberg, Tom – Lewis, Lynne: Environmental & Natural Resource Economics. 10th Edition. Pearson, 2014
- Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
- A detailed and up-to-date list is provided during classes.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi összegző értékelésére szolgáló cse-lekmény és egy félév végi vizsga útján történik
Teljesítményértékelési módszerek
A félév során két összegző értékelésére szolgáló cselekmény teljesítése szükséges, melyek a hallgató alapvető tudásának ellenőrzésére, az alapfogalmak alkalmazásának felmérésére szolgálnak. A két cselekmény alapján a hallgatók megajánlott félévi jegyet kaphatnak, melyet ha elfogadnak, mentesülnek az írásbeli és szóbeli vizsga teljesítése alól.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- E táblázat a megajánlott jegyet elfogadó hallgatók részarányait tükrözik. Amennyiben a hallgató úgy dönt, hogy nem fogadja el a megajánlott jegyet, úgy vizsgát tehet, melynek eredménye 100%-ban teszi ki a végső eredményt.: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87,5–95 |
Jó | 75–87,5 |
Közepes | 62,5–75 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
• Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható vagy javítható a TVSZ előírásai szerint. • Ismétlő pótlás/javítás (pót-pót) igénybevételére megszabott díjfizetés mellett van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4 = 56 |
félévközi készülés órákra | 22 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x20 = 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
vizsgafelkészülés | 10 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A jövő víziója. A közgazdasági megközelítés alapjai: tulajdonjogok, externáliák és környezeti problémák. |
2. | Döntésértékelés: költség-haszon elemzések és más döntéstámogató módszerek. A környezetértékelés módszerei. |
3. | Dinamikus hatékonyság és a fenntartható fejlődés. A nem-megújuló erőforrások elosztása, az időtáv problémája, helyettesítők és kitermelési költségek. |
4. | Energia: átállás kimerülő forrásokról megújuló forrásokra. (Újra)hasznosítható anyagok: ásványok, papír, műanyagok és elektronikai hulladékok. |
5. | A víz, mint korlátos, de megújuló erőforrás. A föld, mint helyhez kötött, sokcélú erőforrás. |
6. | Újratermelhető magántulajdonú erőforrások: mezőgazdaság és élelmiszerbiztonság. |
7. | Tárolható, megújuló erőforrások: erdők. |
8. | Közös felhasználású erőforrások: halászat és halgazdálkodás. |
9. | A szennyezés-csökkentés gazdaságtana: áttekintés. Rögzített forrású helyi és térségi légszennyezés. |
10. | Klímaváltozás. Mozgó forrású légszennyezés. |
11. | Vízszennyezés. Mérgező anyagok és a környezeti igazságosság. |
12. | A fenntartható fejlődés útkeresése. Népesség és fejlődés. A jövő víziói – újra. Lehetséges jövőképek, forgatókönyvek. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.