Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FENNTARTHATÓ KÖRNYEZET- ÉS ERŐFORRÁSGAZDÁLKODÁS
Azonosító
BMEGT42M104
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Horváth György Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
mikro- és makroökonómia - környezetgazdaságtan; micro- and macroeconomics - environmental economics
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
A BMEGT42M003, BMEGT42M004, BMEGT42MN03, BMEGT42MN17, BMEGTMN20, BMEGTM016, BMEGT42M400, BMEGT42M500, vagy bármely más tárgykódon meghirdetett, szabadon választhatóként felvett, hasonló tematikájú tárgy korábbi teljesítése esetén
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a környezeti és természeti tőkeelemek gazdálkodásával kapcsolatos főbb kihívásokkal, a gazdasági alapoktól kezdve a gyakorlati problémákon át a jövőtudatos megoldásokig. A tárgy célja, hogy a hallgató megértéssel kövesse a tárgy ismeretanyagához kapcsolódó világeseményeket és helyi történéseket, felmérhesse ezek következményeit, hatásait, és szükség szerint válaszlépéseket határozzon meg.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közgazdasági megközelítés szerepét a fenntartható fejlődésre való átmenetben;
  2. Tisztában van a közgazdasági döntéshozatalhoz szükséges értékelés alapvető módszereivel;
  3. Ismeri a környezetértékelés célját és alapvető módszereit, eljárásait;
  4. Ismeri a statikus és a dinamikus közgazdasági hatékonyságon alapuló értékelés lehetőségeit és korlátait;
  5. Tisztában van az időtávok szerepével a döntéshozatalban, a különösen hosszú időtávokból fakadó prob-lémákkal;
  6. Ismeri a nem-megújuló erőforrásokkal való gazdálkodás alapösszefüggéseit, problémáit, lehetséges meg-oldásait, tisztában van a helyettesítők szerepével és a különböző költségtényezők változásainak hatásaival;
  7. Ismeri az energetikai átállás okait, hajtóereit, lehetőségeit és korlátait;
  8. Tisztában van az anyagok újrahasznosításának szükségességével, egyes kulcsfontosságú anyag- és erőforrástípusok újrahasznosításának/újrahasználatának sajátosságaival;
  9. Tisztában van az emberi élet fennmaradásához szükséges legalapvetőbb természeti erőforrások, így a víz, a levegő, a talaj és földterület fenntarthatósági kérdéseivel; 1
  10. Tisztában van az élelmiszertermelés, a halászat, a vadászat, a mezőgazdasági tevékenység és az erdőgaz-dálkodás globális és lokális trendjeivel, problémáival és lehetőségeivel; 1
  11. Ismeri a szennyezéscsökkentés gazdasági alapösszefüggéseit, a (helyi és térségi) rögzített, pontszerű és diffúz, globális, valamint mozgó forrású szennyezés problémakörének alapjait, főbb megoldási lehetőségeit; 1
  12. Tisztában van a hulladékok (különös tekintettel a veszélyes és nukleáris hulladékok) előállításának, tárolásának, kezelésének generációkon átívelő gazdasági, társadalmi és környezeti következményeivel; 1
  13. Tisztában van az éghajlatváltozás folyamataival, jelenségeivel, az éghajlatvédelem főbb törekvéseivel, in-tézményeivel, programjaival, céljaival; 1
  14. Tisztában van az emberiség XXI. századi céljaival, a fenntartható fejlődés útkeresésének főbb alakítóival, a népesség és fejlődés konfliktusaival, az emberiség jövőjének lehetséges forgatókönyveivel.
Képesség
  1. Érzékeny a jövő nemzedékek problémáival szemben, szolidarít a jövő nemzedékeivel, és képes jövőtuda-tos, méltányos és igazságos döntéseket hozni;
  2. Képes a fenntartható fejlődés érdekében gazdasági, társadalmi és környezeti cselekvési terveket vázolni, ezeket értékelni;
  3. Képes gazdasági, társadalmi, környezeti döntéseket értékelni, figyelembe véve a generációkon átívelő ha-tásokat;
  4. Képes az emberi társadalom szempontjából alapvető erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodásra;
  5. Képes a szennyezésből fakadó problémák felismerésére, feltárására, ezek megoldására;
  6. Megérti az éghajlatváltozás összefüggéseit, és ezek alapján képes tudatos döntéshozatalra;
  7. Képes az emberiség XXI. századi kihívásait előre jelezni, és a szükséges megelőzési, megőrzési, vagy helyreállítási folyamatokban részt venni.
Attitűd
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az erőforrásokkal való gazdálkodás elemzési, értékelési feladatait, és egyénileg is képes a felmerülő problémákra válaszokat adni,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
  5. törekszik arra, hogy az elvárható ismeretek terén felmerülő hiányosságait – így a természettudományok, a filozófia, a társadalomismeret és a gazdasági ismeretek terén – a lehető leghamarabb pótolja.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Bartus Gábor - Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Budapest: Pázmány Press, 2014.
  • Szlávik János (szerk.): Fenntartható környezet- és erőforrás-gazdálkodás. Környezetvédelmi kiskönyvtár 14. Complex kiadó, Budapest, 2005.
  • Tietenberg, Tom – Lewis, Lynne: Environmental & Natural Resource Economics. 10th Edition. Pearson, 2014
  • Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
  • A detailed and up-to-date list is provided during classes.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi összegző értékelésére szolgáló cse-lekmény és egy félév végi vizsga útján történik

Teljesítményértékelési módszerek

A félév során két összegző értékelésére szolgáló cselekmény teljesítése szükséges, melyek a hallgató alapvető tudásának ellenőrzésére, az alapfogalmak alkalmazásának felmérésére szolgálnak. A két cselekmény alapján a hallgatók megajánlott félévi jegyet kaphatnak, melyet ha elfogadnak, mentesülnek az írásbeli és szóbeli vizsga teljesítése alól.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • E táblázat a megajánlott jegyet elfogadó hallgatók részarányait tükrözik. Amennyiben a hallgató úgy dönt, hogy nem fogadja el a megajánlott jegyet, úgy vizsgát tehet, melynek eredménye 100%-ban teszi ki a végső eredményt.: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87,5–95
75–87,5
Közepes 62,5–75
Elégséges 50–62,5
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

• Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható vagy javítható a TVSZ előírásai szerint. • Ismétlő pótlás/javítás (pót-pót) igénybevételére megszabott díjfizetés mellett van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4 = 56
félévközi készülés órákra 22
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x20 = 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22
vizsgafelkészülés 10
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A jövő víziója. A közgazdasági megközelítés alapjai: tulajdonjogok, externáliák és környezeti problémák.
2. Döntésértékelés: költség-haszon elemzések és más döntéstámogató módszerek. A környezetértékelés módszerei.
3. Dinamikus hatékonyság és a fenntartható fejlődés. A nem-megújuló erőforrások elosztása, az időtáv problémája, helyettesítők és kitermelési költségek.
4. Energia: átállás kimerülő forrásokról megújuló forrásokra. (Újra)hasznosítható anyagok: ásványok, papír, műanyagok és elektronikai hulladékok.
5. A víz, mint korlátos, de megújuló erőforrás. A föld, mint helyhez kötött, sokcélú erőforrás.
6. Újratermelhető magántulajdonú erőforrások: mezőgazdaság és élelmiszerbiztonság.
7. Tárolható, megújuló erőforrások: erdők.
8. Közös felhasználású erőforrások: halászat és halgazdálkodás.
9. A szennyezés-csökkentés gazdaságtana: áttekintés. Rögzített forrású helyi és térségi légszennyezés.
10. Klímaváltozás. Mozgó forrású légszennyezés.
11. Vízszennyezés. Mérgező anyagok és a környezeti igazságosság.
12. A fenntartható fejlődés útkeresése. Népesség és fejlődés. A jövő víziói – újra. Lehetséges jövőképek, forgatókönyvek.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.