I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
REGIONÁLIS GAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT42M101
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Mariann
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.mariann@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a térben kiterjedt gazdaság szereplőinek telephelyválasztását motiváló elméleteket (regionális mikroökonómia);
  2. Ismeri a régiók közötti különbségekre, változatos fejlődési pályákra vonatkozó magyarázatokat (regionális makroökonómia);
  3. Ismeri a régiók közötti különbségek csökkentésének módozatait, a területfejlesztés fogalmát, eszközrend-szerét;
  4. Tisztában van az európai uniós szintű valamint a hazai területfejlesztés kialakulásával,
  5. valamint a regionális gazdaságtan területén Nobel-díjjal jutalmazott tudósok eredményeivel, az elméletek egyes gyakorlati megvalósulásának eredményeivel.
Képesség
  1. Képes a térben kiterjedt gazdaság települési és régiókörnyezeti közgazdasági, evolúciós értékelésére,
  2. Egyes gazdaságpolitikák régióformáló hatásának beazonosítására,
  3. Egyes gazdaságpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességé-nek felismerésére,
  4. A helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
  5. Külső gazdasági sokkok helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
  6. A regionális fejlődésre ható tényezők számbavételére, szerepük értékelésére,
  7. Területek gazdasági-társadalmi-környezeti portfóliókészletének feltárására, a belső (endogén) és külső (exogén) tényezők regionális fejlődésre vonatkozó forgatókönyvek felvázolására,
  8. A regionális gazdaságtan és a regionális tudomány más területei (népességstatisztika, kartográfiai) közötti szinergiák kiaknázására,
  9. Valamint képes a fentiek közérthető mind szakmabeli mind nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére,
  5. Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére,
  6. Törekszik a társadalmi jóllét és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a regionális gazdaságtanhoz kapcsolódó problémák megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egye-tem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
  • Előadásanyagok diasorai.
  • Lengyel Imre-Rechnitzer János: Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
  • Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Aka-démiai Kiadó, Budapest, 2010.
  • Hoover, Edgar M. and Giarratani, Frank,
  • Capello, Roberta (2016). Regional Economics. Routledge, ISBN 9781138855885

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladat.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő egyszeri feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (jellemzően egy jószág termékláncára vonatkozó interjús megkérdezésen alapuló munka és annak prezentálása) figyelembe véve, hogy a 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása: 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértéke-lés: 40%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértéke-lés: 40%
  • Kötelező részteljesítményértékelés: 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • évközi eredmények beszámítása vagy írásbeli teljesítményértékelés: 100%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A kötelező részteljesítményértékelés teljesítése; az aláírás a tanulmányok lefolytatásának ideje alatt érvényben marad

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100-100
Jeles 85–90
76–84
Közepes 63–75
Elégséges 50–63
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből mindkettő pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pó-tolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés órákra 14
házi feladat elkészítése 50
felkészülés a teljesítményértékelésre 30
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bevezetés. A regionális tudomány tartalma és céljai. A regionális gazdaságtan tárgya és fő elemei.
2. A regionális politika kialakulása, céljai és irányzatai az európai országokban.
3. Régiók, regionalizmus, régiófejlesztés. A regionális gazdaságtan új kihívásai és vizsgálati területei.
4. A regionális mikroökonómia alapkérdései.
5. Telephelyelméletek a mezőgazdaság területhasználatára.
6. Telephelyelméletek az ipar telephelyválasztásánál.
7. Szolgáltatások telephelyválasztása.
8. Térbeli hálózatok, települési hierarchiák.
9. Esettanulmányok napjaink telephelyválasztására.
10. Regionális makroökonómia. A termelési tényezők regionális mobilitása.
11. A regionális növekedés magyarázatai.
12. A regionális fejlődés elméletei.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.