Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a térben kiterjedt gazdaság szereplőinek telephelyválasztását motiváló elméleteket (regionális mikroökonómia);
- Ismeri a régiók közötti különbségekre, változatos fejlődési pályákra vonatkozó magyarázatokat (regionális makroökonómia);
- Ismeri a régiók közötti különbségek csökkentésének módozatait, a területfejlesztés fogalmát, eszközrend-szerét;
- Tisztában van az európai uniós szintű valamint a hazai területfejlesztés kialakulásával,
- valamint a regionális gazdaságtan területén Nobel-díjjal jutalmazott tudósok eredményeivel, az elméletek egyes gyakorlati megvalósulásának eredményeivel.
Képesség
- Képes a térben kiterjedt gazdaság települési és régiókörnyezeti közgazdasági, evolúciós értékelésére,
- Egyes gazdaságpolitikák régióformáló hatásának beazonosítására,
- Egyes gazdaságpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességé-nek felismerésére,
- A helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
- Külső gazdasági sokkok helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
- A regionális fejlődésre ható tényezők számbavételére, szerepük értékelésére,
- Területek gazdasági-társadalmi-környezeti portfóliókészletének feltárására, a belső (endogén) és külső (exogén) tényezők regionális fejlődésre vonatkozó forgatókönyvek felvázolására,
- A regionális gazdaságtan és a regionális tudomány más területei (népességstatisztika, kartográfiai) közötti szinergiák kiaknázására,
- Valamint képes a fentiek közérthető mind szakmabeli mind nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Törekszik komplex rendszerek megértésére,
- Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére,
- Törekszik a társadalmi jóllét és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a regionális gazdaságtanhoz kapcsolódó problémák megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egye-tem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai.
- Lengyel Imre-Rechnitzer János: Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
- Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Aka-démiai Kiadó, Budapest, 2010.
- Hoover, Edgar M. and Giarratani, Frank,
- Capello, Roberta (2016). Regional Economics. Routledge, ISBN 9781138855885
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő egyszeri feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (jellemzően egy jószág termékláncára vonatkozó interjús megkérdezésen alapuló munka és annak prezentálása) figyelembe véve, hogy a 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása: 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértéke-lés: 40%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértéke-lés: 40%
- Kötelező részteljesítményértékelés: 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- évközi eredmények beszámítása vagy írásbeli teljesítményértékelés: 100%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A kötelező részteljesítményértékelés teljesítése; az aláírás a tanulmányok lefolytatásának ideje alatt érvényben marad
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből mindkettő pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pó-tolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés órákra | 14 |
házi feladat elkészítése | 50 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 30 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A regionális tudomány tartalma és céljai. A regionális gazdaságtan tárgya és fő elemei. |
2. | A regionális politika kialakulása, céljai és irányzatai az európai országokban. |
3. | Régiók, regionalizmus, régiófejlesztés. A regionális gazdaságtan új kihívásai és vizsgálati területei. |
4. | A regionális mikroökonómia alapkérdései. |
5. | Telephelyelméletek a mezőgazdaság területhasználatára. |
6. | Telephelyelméletek az ipar telephelyválasztásánál. |
7. | Szolgáltatások telephelyválasztása. |
8. | Térbeli hálózatok, települési hierarchiák. |
9. | Esettanulmányok napjaink telephelyválasztására. |
10. | Regionális makroökonómia. A termelési tényezők regionális mobilitása. |
11. | A regionális növekedés magyarázatai. |
12. | A regionális fejlődés elméletei. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.