Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése az ergonómia szemléletének elsajátítása. A résztvevők érzékennyé válnak a különböző fejlesztési folyamatok során a legkülönbözőbb felhasználói jellemzőkből származó követelmények szerepé-re.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ergonómiában használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
- Ismeri a felhasználó-központú terméktervezés alapkövetelményeit, a tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzőket.
- Ismeri a fizikai és társas környezettel kapcsolatos ergonómiai alapelveket.
- Ismeri az ergonómiai elemzés és tervezés során alkalmazott módszerek palettáját (pl. emberi test digitális modellezése, számítógéppel támogatott antropometriai tervezés, felhasználói felület ergonómiai minőségének tesztelése és értékelése, ipari munkahelyek kockázatelemzése és -értékelése).
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret. Képes a műszaki és humán diszciplínák közötti kapcsolatok átlátására.
- Képes az emberi tényező szerepének és jelentőségének felismerésére és azonosítására a munkahelyeken felmerülő igen különböző műszaki témákban. Felhasználó-központú megközelítéssel azonosít szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges elméleti és gyakorlati hátteret.
- Az ergonómia elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor kreatív módon alkalmazza.
Attitűd
- Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások és laborgyakorlatok
Tanulástámogató anyagok
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotex Kiadó, Budapest. https://www.interkonyv.hu/konyvek/?isbn=978-963-2790-95-4
- Antalovits M., Hercegfi K. (2018): Ergonómia és felhasználói élmény. In: Klein S. (szerk.): Munkapszichológia a 21. században, 719-760. oldal. Edge 2000 Kiadó, Budapest.
- Becker Gy., Kaucsek Gy. (1996): Termékergonómia és termékpszichológia. Tölgyfa Kiadó, Budapest.
- Sanders, M.S., McCormick, E.J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London (7th ed.).
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és mikrotartalom formájú feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés - a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában 2. részteljesítmény értékelés (beadandó házi feladatok): gyakorló feladatként esettanulmány jellegű mikrotartalom-feladatok
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- zárthelyi dolgozat: 35%
- zárthelyi dolgozat : 35%
- Mikrotartalom formájú házi feladatok : 30%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | > 90-100 | 
| Jeles | 80–89 | 
| Jó | 70-79 | 
| Közepes | 60-69 | 
| Elégséges | 40-59 | 
| Elégtelen | < 40 | 
Javítás és pótlás
Az két zárthelyi dolgozatot külön-külön min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozatok az utolsó tanul-mányi héten tartott pótZH-val és a pótlási időszakban tartott pótpótZH-val pótolhatók. A pótZH alkalmával csak a két ZH egyike pótolható (de mindkét ZH teljesítésének hiánya esetén a pótZH-n pótolt egyik ZH mellett a másik ZH a pótpótZH-n pótolható). A pótZH javító célból is megírható, ha egyébként mindkét ZH teljesítése elérte az aláírás megszerzésének feltételét. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. A mirkotartalom formájú házi feladatok a pótlási hét végéig pótolhatók 20% pontlevonással.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| részvétel az előadásokon – participating in lectures | 14 | 
| részvétel a laborgyakorlatokon – participating in lab exercises | 5 | 
| felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre – preparation for the summative performance evaluations | |
| házi feladat elkészítése – assignments | |
| összesen | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Az ergonómia alapvető fogalmai, fő optimalizációs céljai. Ember-Gép rendszerek. User interface (felhasználói felület). Az ergonómia kialakulásának/fejlődésének főbb állomásai. | 
| 2. | Az ergonómiai szempontú tervezés alapkövetelményei. A termékergonómia alapvető megközelítései. | 
| 3. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 1.: | 
| 4. | Emberi testméretek és mozgástartományok. Statikus és dinamikus antropometria. Az antropometriai szempontok érvényesítése az ergonómiai elemzés és tervezés során. Az emberi test digitális modellezése. A számítógéppel támogatott antropometriai tervezés. | 
| 5. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 2.: | 
| 6. | Az álló és az ülő testhelyzet speciális kérdései. Az ülő (képernyős) munkahelyek kialakításának ergonómiai követelményei. | 
| 7. | A fizikai környezettel kapcsolatos ergonómiai alapelvek: | 
| 8. | A fizikai környezeti tényezők (megvilágítás, zaj, rezgések, klíma, levegőminőség) fiziológiai hatásai az emberre és az ebből következő tervezési irányelvek, normák és szabványok. | 
| 9. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 3.: | 
| 10. | Az emberi érzékelés. Az érzékelés általános jellemzői. A látás alapvető működéséből, a kontrasztkiemelés és a mozgáskiemelés, valamint a színérzékelés működéséből következő tervezési irányelvek. | 
| 11. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 4.: | 
| 12. | Az emberi megismerés pszichológiai alapjaiból következő tervezési követelmények: választási lehetőségek tervezésének általános szempontjai kezdő és gyakorlott felhasználók esetében; jelek és jelképek megválasztásának ergonómiai szempontjai; műszaki/gazdasági környezet illesztése különböző kognitív stílusú felhasználókhoz. | 
| 13. | „Design for all”. Tervezés speciális felhasználói rétegek számára. Elvek és követelmények. Módszerek és gyakorlati megoldások. A fizikai környezet (többek közt irodák, tantermek és tágabb környezetük), valamint a közlekedési eszközök (környezet) kialakítása speciális felhasználói rétegek számára. Akadálymentesítés. | 
| 14. | Az ipari munkahelyek ergonómiai szempontú kialakításának elvei és módszerei. Ipari munkahelyek kockázatelemzése és -értékelése. | 
| 15. | Irodaergonómia. Kisebb irodák és nagylégterű irodák. A társas környezet ergonómiai szempontjainak alkalmazása: a társas kapcsolatok és a kommunikáció befolyásolása a munkahelyi környezet kialakításával. | 
| 16. | Bevezetés a szoftver-ergonómiába. A felhasználói felület tervezésének általános irányelvei. Szellemi munka. Használhatósági vizsgálatok. | 
| 17. | A felhasználói kör jellemzése (user profile). Gépi és emberi méretek antropometriai illesztése. | 
| 18. | Irodaszékek minősége és beállítása. | 
| 19. | Ipari munkahelyek kockázatértékelése. | 
| 20. | Digitális embermodell alkalmazása. | 
| 21. | Használhatósági vizsgálat szemmozgáskövetéssel. | 
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Pulay Márk | tanársegéd | pulay.mark@gtk.bme.hu | 
| Pataki-Bittó Fruzsina | tanársegéd | pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu | 
| Boros Dávid Pál | Ph.D. hallgató | boros.david@gtk.bme.hu | 
| Szabó Bálint | tanársegéd | szabo.balint@gtk.bme.hu | 
| Babicsné Horváth Mária tanársegéd | tanársegéd | babicsne.horvath.maria@gtk.bme.hu | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.