Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a modern vállalati környezetvédelem legfontosabb kérdéseit, a vállalatok magatartását meghatározó tényezőket és a rendelkezésükre álló eszközöket. Képesek legyenek a gazdálkodó szervezeteknél működő számos egyéb vállalatirányítási rendszerrel összefüggésben látni a környezetvédelem helyét, szerepét a vállalati gazdálkodás rendszerében, továbbá képesek legyenek felmérni egy vállalat környezeti teljesítményét, illetve kiválasztani és alkalmazni a javítására alkalmas eszközöket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalati környezeti stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket; a lehetséges stratégiatípusokat
- Tisztában van a vállalati környezeti kockázatok jelentőségével és a környezeti menedzsmentre gyakorolt hatásával
- Ismeri a vállalatok által alkalmazott legfontosabb környezetvédelmi irányzatokat (módszereket), azok előnyeit és hátrányait
- Ismeri és gyakorlati példák alapján alkalmazni tudja a vállalati környezeti irányítás különböző eszközeit (környezeti marketing, környezeti teljesítményértékelés, környezeti marketing)
- Ismeri a környezeti irányítási rendszerek alapelveit, működési mechanizmusát és építőköveit
- Tisztában van a KIR alkalmazását meghatározó piaci mechanizmusokkal, a piac szereplőinek a feladataival
- Ismeri az üzleti modellezés fogalmát és az innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalatok környezeti és társadalmi aspektusaival
Képesség
- Képes komplex módon értékelni egy vállalkozás környezeti teljesítményét
- Felismeri a vállalati környezeti stratégia alapvető jellemzőit, a stratégiaválasztást meghatározó tényezőket
- Képes azonosítani a vállalatok stakeholdereit, az azokkal kapcsolatos legfontosabb feladatokat
- Képes a Háromrétegű üzleti modell vászon alkalmazására egy-egy innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalat esetében
Attitűd
- Nyitott a vállalati működés mélyebb megértésére, a környezeti összefüggések feltárására
- Törekszik a problémák együttműködésen alapuló megközelítésére és kezelésére
- Kritikusan ítéli meg a környezeti és társadalmi problémákkal kapcsolatba hozható társadalmi csoportok szerepét
- Törekszik komplex rendszerek megértésére
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes felmérni a vállalati környezeti teljesítményt
- Felelős gondolkodást mutat a vállalati működésben felmerülő környezeti és társadalmi problémák kapcsán
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
- Szükség esetén együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában
Oktatásmódszertan
Előadások és szemináriumok. Csoportmunka az órák keretében és az órákon kívül. Infokommunikációs eszközök, vállalati és egyéb szakmai anyagok alkalmazása.
Tanulástámogató anyagok
- Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2008.). ISBN 963-9664-07-3
- Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei (KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2004. ISBN 963 224 742 6)
- S. Schaltegger, R. Burritt, H. Petersen : An Introduction to Corporate Environmental Management, Striving for Sustainability, Routledge, ISBN 978-1874719656
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban két zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és egy csoportmunka keretében elkészítendő projektfeladat (részteljesítmény-értékelés) alapján történik. Ezek alapján kerül aláírásra a tárgy, illetve megajánlott jegy adható. A megajánlott jegyet nem szerzett hallgatók a félév végén írásbeli vizsgát tesznek a tárgyból.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített projektfeladat, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat keretében. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
- 1. részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90–100-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0–49 |
Javítás és pótlás
1) A két félévközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) díjmentesen pótolható a pótlási időszakban. Javítás esetén az új eredmény a régit felülírja 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre – 3) Amennyiben a hallgató nem szerzett megajánlott jegyet a tárgyból, akkor a vizsgaidőszakban vizsgát tesz
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt óra | 56 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés zárthelyire | 15 |
házi feladat elkészítése | 35 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Következő felülvizsgálat 2021. szeptemberében.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. A gazdálkodó szervezetek (vállalatok, intézmények, háztartások) környezetvédelmi feladatai |
2. | 2. A menedzsment feladatai a környezetvédelemben (jogszabályi környezet és önszabályozás). A környezetmenedzsment eszközei, technikái |
3. | 3. Környezeti kockázatok és stratégia |
4. | 4. A vállalati környezeti teljesítmény értékelése |
5. | 5. A környezeti irányítási rendszerek céljai, alapelvei és felépítése |
6. | 6. A szervezeti döntések környezeti megalapozása. A környezeti tényezők és hatások szerepe, jelentősége a döntésekben. A környezeti hatások értékelésének módszerei. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat |
7. | 7. A környezeti audit- és teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában. A környezetvédelmi felülvizsgálat tartalma, szerepe a magyar környezetvédelmi gyakorlatban, hatása a gazdálkodásra. A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a környezetvédelemben. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat |
8. | 8. Környezetmenedzsment rendszer kiépítése az Európai Unió gyakorlatában, az EMAS rendelet tartalma, követelményei. Szabványosítási háttér. Az ISO 14000 szabványcsalád |
9. | 9. Környezeti politika és tervezés a környezeti irányítási rendszerekben |
10. | 10. Környezeti kommunikáció és oktatás: követelmények és gyakorlat. A környezeti jelentések típusai, tartalma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. Gyakorlati példák elemzése |
11. | 11. Környezeti marketing; öko-címke rendszerek |
12. | 12. Környezeti konfliktusok és kezelési lehetőségeik |
13. | 13. Fenntartható üzleti modellek környezeti és társadalmi aspektusai |
14. | 14. A fenntartható fogyasztás vállalati aspektusai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Soltész Petra | . | solteszp@eik.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.