I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
POZITÍV PSZICHOLÓGIA ÉS ÖNFEJLESZTÉS
Azonosító
BMEGT52V104
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kun Ágota
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kun.agota@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a legújabb alkalmazott pszichológiai irányzat, a pozitív pszichológiai szemléletét, főbb fogalmait és modelljeit, illetve a félév során alkalmazott gyakorlatok révén tapasztalják meg, hogy a pozitív pszichológiai intervenciók milyen pozitív változásokat indítanak el bennük, melyek alkalmazása révén nő a szubjektív jóllét-érzetük, én-hatékonyság érzetük és javul megküzdési képességük.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pozitív pszichológia irányzata létrejöttének okát, történetét és küldetését.
  2. Ismeri a pozitív pszichológia és a hagyományos pszichológiai megközelítés különbségeit.
  3. Ismeri a pozitív pszichológia célját, fő vizsgálati területeit és főbb kutatási témáit.
  4. Ismeri a pozitív pszichológia kutatásba vont, legjellemzőbb fogalmait.
  5. Ismeri a pozitív pszichológia alkalmazási lehetőségeit az élet különböző színterein.
  6. Ismeri a szubjektív jóllét összetevőit, főbb elméleti modelljeit.
  7. Ismeri a pozitív pszichológiai intervenció fogalmát, alkalmazási formáit, valamint jelentőségét a fizikai, a pszichés és a mentális jólléttel összefüggésben.
  8. Ismeri a boldogság, a kivirágzás, az optimizmus, a karaktererősségek, a hála, az ön-együttérzés és a remény fogalmait, értelmezésük pozitív pszichológiai alapú, tudományos magyarázatait.
  9. Ismeri a reziliencia, a mindfulness (tudatos jelenlét) fogalmait, összetevőit, jelentőségét a szubjektív jól-léttel és stressz-kezeléssel összefüggésben.
Képesség
  1. Képes felhasználni a pozitív pszichológiai ismereteket én-hatékonyságának, szubjektív jóllétének növelésére.
  2. Képes a hatékony stressz-kezelési technikák tudatos alkalmazására.
  3. Képes pozitív érzelmi egyensúlya fenntartására és megőrzésére.
  4. Képes saját életvezetése formálására, nagyobb fokú tudatosság mellett.
  5. Képes saját erősségei tudatos alkalmazására, kiteljesítésére, fejlesztésére.
  6. Képes saját célelérési és megvalósítási terv összeállítására és megvalósítására.
Attitűd
  1. Nyitott az újszerű, pozitív pszichológiai ismeretek befogadására.
  2. Együttműködően áll az oktatókhoz, hallgató társaihoz és a kapott feladatokhoz.
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát.
  4. Törekszik a pszichológiai tudását integrálni a mindennapjaiba (tanulás, magánélet, munka).
  5. Törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket személyes egyensúlya megtartásához hosszú távon alkalmazza, és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatékonyan működtesse mentális egészsége és jóllét-érzete érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pozitív pszichológiai ismeretek és gyakorlatok felhasználásával.
  2. Képes tanulmányai és élete más területei közötti adaptívabb egyensúly kialakítására.
  3. A tanult ismeretek alkalmazásával képes a saját életvitelével, tanulmányi és privát életével kapcsolatban önálló döntéseket hozni.

Oktatásmódszertan

Előadás, az előadáson belül páros és csoportos gyakorlatok, interaktív feladatok, videók. A félév során több kü-lönböző, pozitív pszichológiai alapú intervenciót próbálnak ki a hallgatók az órán és otthon, önismereti és önfej-lesztési céllal, melyet naplózással dokumentálnak, és egyénileg feldolgoznak. A dokumentáció határidőre történő leadása a félévközi jegy megszerzésének feltétele.

Tanulástámogató anyagok

  • A feladatlapok, munkafüzetek, tesztek, kérdőívek és előadás anyagok letölthetők a tanszéki oktatástámo-gató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/) – Worksheets, workbooks, tests, questionnaires, and lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi teljesítménymérés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgyi tudás alkalmazásának, a fejlesztendő képességek értékelési módja a félév közben kiadott egyéni gyakorlati feladatok elvégzése, dokumentálása, önreflexív értékelé-se. Az értékelés alapjául szolgáló gyakorlatokat a tantárgy előadója határozza meg, a gyakorlatok elvégzésének és dokumentálásának határideje a szorgalmi időszak vége.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • az egyéni gyakorlatok elvégzése, dokumentálása megadott szempontok mentén: 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 85–100
71–84
Közepes 55–70
Elégséges 40–54
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) Az évközi gyakorlatok alapján készített beszámoló pótlására a pótlási időszakban van lehetőség. Első al-kalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. 1) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félév közi gyakorlatok elvégzés
a gyakorlatok elvégzéséről az írásos dokumentáció elkészítése
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a pozitív pszichológiába. A pozitív pszichológia tudományos szemlélete.
2. A pozitív pszichológia fő kérdésfeltevései, vizsgálati modelljei, kutatási területei.
3. Szubjektív jóllét. A jóllét fogalma, modelljei. Jóllét a tanulásban és a munkában.
4. A neuroplaszticitás, jóllét, boldogság. Új mentális szokások kialakítása.
5. Önfejlesztési gyakorlatok I. Három jó dolog, Hála napló, Együttérzés önmagunkkal.
6. A reziliencia fogalma, modelljei, fejleszthetősége; kapcsolata a stressz-megküzdő képességgel.
7. Stressz-kezelés és reziliencia.
8. A boldogság, optimizmus, hála, remény, én-hatékonyság, mint belső pszichológiai erőforrások a jólléthez.
9. A karaktererősségek fogalma, rendszere és alkalmazásuk önfejlesztési céllal.
10. Önfejlesztési gyakorlatok II. Mindfulness, Relaxáció, Kedvesség cselekedet.
11. Pozitív pszichológiai intervenciók kidolgozásának és alkalmazásának alapjai.
12. Nagylelkűség, pozitív géniusz.
13. Grit, range.
14. Önfejlesztési gyakorlatok III. Lehető legjobb self, Cél-vizualizáció, Stressz-kezelés.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Balogh Erzsébet Blanka PhD hallgató balogh.blanka@gtk.bme.hu
Halmos Alexandra Anna PhD hallgató halmos.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.