Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a legújabb alkalmazott pszichológiai irányzat, a pozitív pszichológiai szemléletét, főbb fogalmait és modelljeit, illetve a félév során alkalmazott gyakorlatok révén tapasztalják meg, hogy a pozitív pszichológiai intervenciók milyen pozitív változásokat indítanak el bennük, melyek alkalmazása révén nő a szubjektív jóllét-érzetük, én-hatékonyság érzetük és javul megküzdési képességük.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pozitív pszichológia irányzata létrejöttének okát, történetét és küldetését.
- Ismeri a pozitív pszichológia és a hagyományos pszichológiai megközelítés különbségeit.
- Ismeri a pozitív pszichológia célját, fő vizsgálati területeit és főbb kutatási témáit.
- Ismeri a pozitív pszichológia kutatásba vont, legjellemzőbb fogalmait.
- Ismeri a pozitív pszichológia alkalmazási lehetőségeit az élet különböző színterein.
- Ismeri a szubjektív jóllét összetevőit, főbb elméleti modelljeit.
- Ismeri a pozitív pszichológiai intervenció fogalmát, alkalmazási formáit, valamint jelentőségét a fizikai, a pszichés és a mentális jólléttel összefüggésben.
- Ismeri a boldogság, a kivirágzás, az optimizmus, a karaktererősségek, a hála, az ön-együttérzés és a remény fogalmait, értelmezésük pozitív pszichológiai alapú, tudományos magyarázatait.
- Ismeri a reziliencia, a mindfulness (tudatos jelenlét) fogalmait, összetevőit, jelentőségét a szubjektív jól-léttel és stressz-kezeléssel összefüggésben.
Képesség
- Képes felhasználni a pozitív pszichológiai ismereteket én-hatékonyságának, szubjektív jóllétének növelésére.
- Képes a hatékony stressz-kezelési technikák tudatos alkalmazására.
- Képes pozitív érzelmi egyensúlya fenntartására és megőrzésére.
- Képes saját életvezetése formálására, nagyobb fokú tudatosság mellett.
- Képes saját erősségei tudatos alkalmazására, kiteljesítésére, fejlesztésére.
- Képes saját célelérési és megvalósítási terv összeállítására és megvalósítására.
Attitűd
- Nyitott az újszerű, pozitív pszichológiai ismeretek befogadására.
- Együttműködően áll az oktatókhoz, hallgató társaihoz és a kapott feladatokhoz.
- Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát.
- Törekszik a pszichológiai tudását integrálni a mindennapjaiba (tanulás, magánélet, munka).
- Törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket személyes egyensúlya megtartásához hosszú távon alkalmazza, és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatékonyan működtesse mentális egészsége és jóllét-érzete érdekében.
Önállóság és felelősség
- Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pozitív pszichológiai ismeretek és gyakorlatok felhasználásával.
- Képes tanulmányai és élete más területei közötti adaptívabb egyensúly kialakítására.
- A tanult ismeretek alkalmazásával képes a saját életvitelével, tanulmányi és privát életével kapcsolatban önálló döntéseket hozni.
Oktatásmódszertan
Előadás, az előadáson belül páros és csoportos gyakorlatok, interaktív feladatok, videók. A félév során több kü-lönböző, pozitív pszichológiai alapú intervenciót próbálnak ki a hallgatók az órán és otthon, önismereti és önfej-lesztési céllal, melyet naplózással dokumentálnak, és egyénileg feldolgoznak. A dokumentáció határidőre történő leadása a félévközi jegy megszerzésének feltétele.
Tanulástámogató anyagok
- A feladatlapok, munkafüzetek, tesztek, kérdőívek és előadás anyagok letölthetők a tanszéki oktatástámo-gató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/) – Worksheets, workbooks, tests, questionnaires, and lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi teljesítménymérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgyi tudás alkalmazásának, a fejlesztendő képességek értékelési módja a félév közben kiadott egyéni gyakorlati feladatok elvégzése, dokumentálása, önreflexív értékelé-se. Az értékelés alapjául szolgáló gyakorlatokat a tantárgy előadója határozza meg, a gyakorlatok elvégzésének és dokumentálásának határideje a szorgalmi időszak vége.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- az egyéni gyakorlatok elvégzése, dokumentálása megadott szempontok mentén: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 85–100 |
Jó | 71–84 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) Az évközi gyakorlatok alapján készített beszámoló pótlására a pótlási időszakban van lehetőség. Első al-kalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. 1) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
félév közi gyakorlatok elvégzés | |
a gyakorlatok elvégzéséről az írásos dokumentáció elkészítése | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a pozitív pszichológiába. A pozitív pszichológia tudományos szemlélete. |
2. | A pozitív pszichológia fő kérdésfeltevései, vizsgálati modelljei, kutatási területei. |
3. | Szubjektív jóllét. A jóllét fogalma, modelljei. Jóllét a tanulásban és a munkában. |
4. | A neuroplaszticitás, jóllét, boldogság. Új mentális szokások kialakítása. |
5. | Önfejlesztési gyakorlatok I. Három jó dolog, Hála napló, Együttérzés önmagunkkal. |
6. | A reziliencia fogalma, modelljei, fejleszthetősége; kapcsolata a stressz-megküzdő képességgel. |
7. | Stressz-kezelés és reziliencia. |
8. | A boldogság, optimizmus, hála, remény, én-hatékonyság, mint belső pszichológiai erőforrások a jólléthez. |
9. | A karaktererősségek fogalma, rendszere és alkalmazásuk önfejlesztési céllal. |
10. | Önfejlesztési gyakorlatok II. Mindfulness, Relaxáció, Kedvesség cselekedet. |
11. | Pozitív pszichológiai intervenciók kidolgozásának és alkalmazásának alapjai. |
12. | Nagylelkűség, pozitív géniusz. |
13. | Grit, range. |
14. | Önfejlesztési gyakorlatok III. Lehető legjobb self, Cél-vizualizáció, Stressz-kezelés. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Balogh Erzsébet Blanka | PhD hallgató | balogh.blanka@gtk.bme.hu |
Halmos Alexandra Anna | PhD hallgató | halmos.alexandra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.