I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRNYEZETI TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS
Azonosító
BMEGT42MN21
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser MSc - Környezetmenedzsment specializáció 2016/17/1-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser MSc - Környezetmenedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A hallgatók megismertetése a környezeti teljesítményértékelési technikákkal, módszerekkel. A tárgy bemutatja a teljesítményértékelés makroszintű módszereit, illetve vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a gazdálkodó szervezetek gyakorlatában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti menedzsment tématerületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és fő elméleteket.
  2. Ismeri a fenntarthatóság szerepét a gazdálkodó szervezetek működésében.
  3. Ismeri a menedzsment feladatait a vállalati környezetvédelem területén. A vállalat és gazdálkodási környezete (a vállalat szerepe, felelőssége a környezeti célok megvalósításában).
  4. Ismeri a környezetgazdálkodáshoz köthető probléma-megoldási módszereket: externáliákkal kapcsolatos megoldásokat, mikrogazdasági szintű elemzési és döntéstámogató módszereket (így a vállalati környezeti menedzsment eszközöket)
  5. Ismeri a szervezetek gazdálkodásához kötődő alapvető közgazdasági, vállalkozási és jogi szabályokat, eszközöket.
Képesség
  1. képes a környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásánál alkalmazni a megszerzett általános és specifikus menedzsment ismereteket, eszközöket, módszereket.
  2. képes a rendszerszemlélet alkalmazására, a PDCA logikán alapuló megközelítésre, a folyamatmenedzsment elvei alapján.
Attitűd
  1. Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet. Nyitott a szakterületen zajló fejlesztések és innováció megismerésére.
  2. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
  3. Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
  4. Fentiek alapján nyitott az együttműködésre.
Önállóság és felelősség
  1. Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira, de önállóan végzi az alapvető feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.

Oktatásmódszertan

Előadások, melyeken az elhangzott elméleti részt követően esettanulmányok bemutatására kerül sor.

Tanulástámogató anyagok

  • Kósi Kálmán – Valkó László (szerk.): Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Környezetpolitikai eszközök, környezet-gazdaságtani modellek és joggazdaságtani magyarázatok. Pázmány Press, Budapest, 2014.
  • Az előadások diasora. – Slideshows of the lectures.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett alapvető ismeretek (fogalmak, definíciók, módszertanok jellemzői) és összefüggések megértésére és alkalmazására fókuszál. A rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–90
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 40–59
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelések pótlása lehetséges, TVSZ által meghatározott módon. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 3) Amennyiben a 2) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2×21=42
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2019.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester

Előadások témái
1. A tárgy oktatásának célja, módszerei. Alapvetések: anyagáram elemzés, folyamatmenedzsment, áramlások vizsgálata a PDCA ciklus logikája szerint.
2. Az ipari metabolizmus, az anyagáram elemzés. Teljes gazdasági anyagmérlegek. Gazdaság és környezet: új megközelítés szükségessége!
3. Nemzeti számlák versus környezeti számlák. A környezeti számlák és az SNA. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei.
4. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei. Az Integrált Gazdasági és Környezeti Számlák Rendszere (System of Economic and Environmental Accounts, SEEA).
5. Az öko-controlling, mint a folyamatos fejlesztés biztosításának, a vállalati környezeti teljesítmény javításának eszköze. A vállalati controlling és a stratégiai mutatószámrendszer (Balance ScoreCard, BSC) környezeti szempontú támogatása.
6. A környezeti teljesítmény értékelésének módszerei, az egyes módszerek alkalmazhatósága. A teljesítményértékelés előkészítő fázisa: az ökotérképezés.
7. Teljesítményértékelés az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerben. Az auditprogram céljai és terjedelme. Az audit tevékenységei.
8. Az auditprogram végrehajtásának irányítása. Az auditprogrammal kapcsolatos felelősségi körök, erőforrások és eljárások. Az auditprogram megvalósítása. Az auditprogram figyelemmel kísérése és átvizsgálása.
9. Az audit tevékenységei: az audit kezdeményezése, a dokumentumok átvizsgálásának levezetése, előkészületek a helyszíni audit tevékenységeihez, a helyszíni audittevékenységek levezetése, az auditjelentés elkészítése, az audit befejezése, az auditból folyó teendők elvégzése.
10. Az auditorok felkészültsége és kiértékelése: személyi tulajdonságok, ismeretek és készségek, képzettség, munkatapasztalat, auditori képzettség és auditori gyakorlat, a felkészültség szinten tartása és fejlesztése.
11. A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata az ISO 14031 szabvány szerint. A környezeti indikátorok fogalma, típusai.
12. A környezeti indikátorok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítményértékelésben
13. A környezeti teljesítmény megjelenése a gazdálkodó szervezetek környezeti és fenntarthatósági (GRI STANDARDS) jelentéseiben.
14. Esettanulmány, esetjáték feladatmegoldással.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Külső tanszék vezetője hagyja jóvá.