I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRFORGÁSOS GAZDASÁG
Azonosító
BMEGT42M416
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Következő felülvizsgálat 2021. szeptemberében.

Célkitűzések

A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a társadalmi-gazdasági anyaghasználat jellemzőivel és környezeti hatásaival, a körforgásos gazdaság ideájával és eszközeivel, valamint a hulladékgazdálkodás környezetgazdasági elméletével és az erre vonatkozó környezetpolitikai gyakorlatokkal, különösen az Európai Unió és Magyarország szabályozásával. A kurzus során kitekintést adunk a körforgásos gazdaság vállalati alkalmazásának lehetőségeire is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a makroökonómia termelési tényezőkre vonatkozó részeinek elméleti ismereteivel és gyakorlati alkalmazhatóságára vonatkozó tudással.
  2. The student has theoretical knowledge of the parts of macroeconomics concerning the factors of production and knowledge of their practical applicability.
  3. Ismeri a körforgásos gazdaság különböző értelmezési koncepcióit, elméletét.
  4. The student knows the different interpretive concepts and theories of circular economy.
  5. Ismeri a hulladékgazdálkodási szakpolitika makro szintű horizontális eszközeit.
  6. The student knows the macro-level horizontal instruments of waste management policy.
  7. Ismeri jellemző indikátorait, az értékelés jellemző módjait.
  8. The student knows the relevant indicators, typical methods of evaluation.
  9. Ismeri a vállalati körforgásos gazdaság menedzsment gyakorlatának fő jellegzetességeit. 1
  10. The student knows the main features of the practice of the corporate circular economy management.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  2. The student is able to use the learned theories and methods, he/she explores, systematizes and analyzes facts and basic connections, formulates independent conclusions and critical remarks, makes decision-making proposals, and makes decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
  3. Értelmezi mérnöki vagy menedzseri hivatásának, tevékenységének lehetséges anyaghasználati következményeit, az esetlegesen felmerülő problémák kezelésére, megoldására képes releváns körforgásos gazdasági alternatívákat létrehozni.
  4. The student interprets the possible consequences of the use of materials in his engineering or managerial profession and activity, and is able to create relevant circular economic alternatives for the management and solution of any problems that may arise.
  5. Képes a gazdasági és technológiai folyamatok komplex következményeinek meghatározására.
  6. The student is able to calculate and analyze the complex consequences of economic and technological processes.
  7. Alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  8. The student can apply relevant problem solving techniques and methods, problem solving methods, taken into account their application conditions and limitations.
  9. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel. 1
  10. The student is able to collaborate with others with different disciplines.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
  2. In order to perform quality work, the student is problem-sensitive and proactive.
  3. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
  4. Receptive to new information, new professional knowledge and methodologies, open to new, independent and collaborative tasks and responsibilities. The student strives to improve his knowledge and working relationships.
  5. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  6. The student is open to challenges in the broader economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, strives to follow and understand the changes.
  7. Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
  8. The student has inclusive views on sectoral, regional, national and European values (including social, societal and ecological, sustainability aspects).
Önállóság és felelősség
  1. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  2. The student is responsible for his/her analyzes, conclusions and decisions.
  3. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
  4. The student is responsible for complying with professional, legal, ethical standards and rules related to his/her work and conduct.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata

Tanulástámogató anyagok

  • A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésével folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
  • The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: két db írásbeli zárthelyi dolgozat. A zárthelyi dolgozatok feleletválasztós tesztek: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • írásbeli részteljesítmény-értékelés – 1. zh: 50%
  • írásbeli részteljesítmény-értékelés – 2. zh: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 92-100
Jeles 85-92
70-85
Közepes 55-70
Elégséges 40-55
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A zárthelyi a pótlási héten a TVSZ általános előírásai szerint pótolható, javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
a következő tanórára való egyéni felkészülés 39
felkészülés a zárthelyikre 23
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017 előtt, érvényes 2017 óta.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: a hulladékgazdálkodás problémái, kérdései, valamint módszerei
2. A természeti erőforrások, a környezet állapota – A természeti erőforrások túlhasználatának antropogén okai – A társadalmi anyagáram jellemzői – A körforgásos gazdaság normatív ideája
3. Körforgásos gazdaság: megoldások a társadalmi anyagáram problémáinak megoldására
4. A hulladékgazdálkodás alapfogalmai – Az integrált hulladékgazdálkodás (IHG)
5. IHG eszközei: rendezett lerakás, hulladékégetés, hasznosítás, megelőzés
6. A hulladékgazdálkodás közgazdasági alapkérdései, a három alapvető optimalizációs feladat
7. A környezetpolitikai beavatkozások lehetséges formái a hulladékgazdálkodásban (a szabályozás elmélete)
8. A szabályozás gyakorlata (1): az Európai Unió politikái és jogszabályai a körforgásos gazdaság és a hulladékgazdálkodás területén
9. A szabályozás gyakorlata (2): Magyarország
10. A szabályozás gyakorlatának egyes érdekességei a hazai települési szilárd hulladékok példáján
11. A körforgásos gazdaság vállalati jó gyakorlatai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.