Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
Környezet és ember kapcsolatának interdiszciplináris megközelítése. Ismeretátadás és szemléletformálás a soft tudományok környezeti erőforrásgazdálkodással is foglalkozó területein, különös tekintettel a hard tudományokban képződő, így például műszaki mesterszakot végző hallgatók igényeire.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeretekkel rendelkezik a környezetvédelem pszichológiai és szociálpszichológiai összefüggéseiről.
- Ismeretekkel rendelkezik a különböző környezeti filozófiai megközelítések (környezeti etika, mélyökológia, antropocentrizmus, ökoteológia, állatetika, posztmodern környezeti etika, ökofeminizmus, integrál ökológia, ökohumanizmus) területén.
- Imeretekkel rendelkezik a környezetvédelemmel foglalkozó intézmények és civil szervezetek működésmódjáról.
- Ismeri az ökopszichológia és az integrál ökológia alapjait.
- Ismeretekkel rendelkezik a környezetvédelem értelmezéséről történelmi perspektívában.
- Ismeri a természeti tőkével és a reprodukciós szolgáltatásokkal kapcsolatos piaci mechanizmusokat.
- Ismeri a nemek közötti egyenlőtlenség helyzetét hazánkban, az Eu-ban és globálisan, valamint ismeri annak a fenntarthatósági törekvésekre gyakorolt hatását, továbbá az egyenlőség növelését támogató lehetőségeket.
Képesség
- Képes a fenntartható fejlődés és a kapcsolódó fogalmak több szempontú értelmezésére és ahol lehet, azok különböző területeken történő alkalmazási lehetőségeinek felismerésére.
- Képes a környezeti problémák interdiszciplináris szemléletű megközelítésére
- Képes a hard és soft tudományterületek együttes alkalmazására
- Képes etikai és környezeti etikai megfontolások megtételére döntéshozói szerepben
- Képes a nemek közötti egyenlőtlenségek és hatalmi visszaélések felismerésére és azok kezelésére különböző területeken az emberi jogok érvényesítése, az ENSZ alapvető céljának elérése érdekében
- Továbbá képes a fentiek közérthető, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
- -
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik széles látókörű gondolkodásra
Önállóság és felelősség
- Önállóan építi be tudásába az újonnan megszerzett ismereteket, s önállóan alkalmazza azokat a tantárgyteljesítéshez szükséges egyéni feladatok, valamint a jövőbeni munkássága során,
- kérdéseket tesz fel, ha valami mélyebben érdekli, vagy valamit nem ért,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- adott esetben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában nyitottságra törekszik és igyekszik felismerni az összefüggéseket,
- felelősséget vállal a tantárgyi követelmények teljesítéséért és a megszerzett tudás alkalmazásáért.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Costanza, R. (1989) What is ecological economics? Ecol. Econ. 1989, 1, 1–7. doi: 1016/0921-8009(89)90020-7
- von Werlhof, C. (2007) No Critique of Capitalism Without a Critique of Patriarchy! Why the Left Is No Alternative, Capitalism Nature Socialism, 18:1, 13-27, DOI: 10.1080/10455750601164600
- Dietz T., Stern P. & Guagnano G. (1998), Social Structural and Social Psychological Bases of Environmental Concern. Environment and Behavior, 30 (4) doi: 10.1177/001391659803000402
- Esbjörn-Hargens, S. & Zimmerman, M. E. (2009): Integral Ecology: Uniting Multiple Perspectives on the Natural World, New York, NY: Random House/Integral Books doi: 10.1080/13668790903195776
- Kruse-Graumann (1996) Ökologische Psychologie, Psychologie Verl. Union, Weinheim
- LaFont, S. (2001). One step forward, two steps back: women in the post-communist states. Communist And Post-Communist Studies, 34(2), 203-220. doi:10.1016/s0967-067x(01)00006-x
- Meadows, D.; Meadows, D.; Randers, J.; Behrens, W.W., III. (1972) The Limits to Growth: A Report for the Club of Rome’s Project on the Predicament of Mankind; Universe Books: New York, NY, USA
- Nelson, J.A. (1997) Feminism, ecology and the philosophy of economics. Ecol. Econ, 20, 155–162.
- Elin, P. (2007)
- Roszak, T. (1995) Ecopsychology, Sierra Club Books, San Francisco
- Ruder, S. & Sanniti, S. (2019). Transcending the Learned Ignorance of Predatory Ontologies: A Research Agenda for an Ecofeminist-Informed Ecological Economics. Sustainability 11. doi: 10.3390/su11051479.
- Spéder, Zs. (2009). How are time-dependent childbearing intentions realized? Realization, postponement, abandonment, bringing forward. European Journal of Population 25, 503-523.
- Xie, Y. & Shauman, K. A. (2003). Women in science. Career processes and outcomes. Cambridge, MA, London: Harvard University Press.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 35 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–89 |
Jó | 73–84 |
Közepes | 65–72 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelések pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 12 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetvédelem értelmezése történelmi perspektívából - a természeti környezet fogalmi értelmezésének változásai kulturális, tudományos megközelítésben (természeti népek, kereszténység, materializmus, dualizmus) környezetvédelmi mozgalmak, környezetvédelmi intézmények alakulása |
2. | A környezetvédelem pszichológiai vonatkozásai - fogyasztói viselkedés, környezeti nevelés, technológiafüggőség, környezeti stressz elméletek, neurotikus társadalom, egyéb vonatkozó pszichológiai elméletek bemutatása |
3. | A környezetvédelem szociálpszichológiai vonatkozásai - fogyasztói kultúra, csoportnyomás, egyéb vonatkozó szociálpszichológiai elméletek (társas norma, attitűd, vonatkoztatási csoport, normatív befolyás, csoportgondol, konformitás, kisebbségi befolyás, kognitív disszonancia, első benyomás) |
4. | Környezeti filozófiai megközelítések - környezeti etika, mélyökológia, antropocentrizmus, ökoteológia, állatetika, posztmodern környezeti etika, ökofeminizmus |
5. | Emberi tényező az integrált vízgazdálkodásban - integrált vízgazdálkodás és társadalmi vonatkozásainak bemutatása, dublini vezérelvek, szociális igények, társadalmi tanulás a gyakorlatban, integrált vízgazdálkodás vs. Víz Keretirányelv |
6. | Ökopszichológia - környezettudatosság, jóllét és a természeti környezet összefüggései |
7. | Klímaszorongás/tagadás/szkepticizmus; fake news és ami mögötte van - pszichológiai, szociálpszichológiai, kritikai pszichológiai háttértanulmányok bemutatása |
8. | Környezetvédelmi intézmények, civil szervezetek és a döntéshozás lélektana |
9. | Integrál ökológia - a környezeti problémák soft és hard tudományok összevonásával való megközelítésmódjának modellje, értelmezése, lehetőségei |
10. | Esélyegyenlőség és fenntartható fejlődési célok – SDG 1, 2, 5; országok közötti egyenlőtlenségek, nemek közötti egyenlőtlenség hazánkban, az EU-ban és globálisan, annak a fenntarthatósági törekvésekre gyakorolt hatása, az egyenlőség növelését támogató lehetőségek |
11. | Természeti tőke és reprodukciós szolgáltatások - a környezeti erőforrások és a gondoskodási ingyenmunka, úgy mint gyereknevelés, házimunka, idős/beteg gondozás kizsákmányolásának gazdasági, társadalmi alapjai |
12. | Ökohumanizmus - elméleti alapok, gazdasági lehetőségek, fenntarthatósági vonatkozások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Ijjas Flóra, PhD | egyetemi adjunktus / senior lecturer | ijjas.flora@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.