Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Psychology Master’s Programme - recommended elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The aim of the course is to acquaint students with the characteristics and environmental effects of socio-economic material use (material throughput), the idea and measuers of the circular economy, as well as the environmental economics of waste management and related environmental policies, especially in the European Union and in Hungary. During the course, we will also provide an overview of the possibilities of corporate management practices for circular economy.
Academic results
Knowledge
- The student has theoretical knowledge of the parts of macroeconomics concerning the factors of production and knowledge of their practical applicability.
- The student knows the different interpretive concepts and theories of circular economy.
- The student knows the macro-level horizontal instruments of waste management policy.
- The student knows the relevant indicators, typical methods of evaluation.
- The student knows the main features of the practice of the corporate circular economy management.
Skills
- The student is able to use the learned theories and methods, he/she explores, systematizes and analyzes facts and basic connections, formulates independent conclusions and critical remarks, makes decision-making proposals, and makes decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
- The student interprets the possible consequences of the use of materials in his engineering or managerial profession and activity, and is able to create relevant circular economic alternatives for the management and solution of any problems that may arise.
- The student is able to calculate and analyze the complex consequences of economic and technological processes.
- The student can apply relevant problem solving techniques and methods, problem solving methods, taken into account their application conditions and limitations.
- The student is able to collaborate with others with different disciplines.
Attitude
- In order to perform quality work, the student is problem-sensitive and proactive.
- Receptive to new information, new professional knowledge and methodologies, open to new, independent and collaborative tasks and responsibilities. The student strives to improve his knowledge and working relationships.
- The student is open to challenges in the broader economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, strives to follow and understand the changes.
- The student has inclusive views on sectoral, regional, national and European values (including social, societal and ecological, sustainability aspects).
Independence and responsibility
- The student is responsible for his/her analyzes, conclusions and decisions.
- The student is responsible for complying with professional, legal, ethical standards and rules related to his/her work and conduct.
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésével folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: két db írásbeli zárthelyi dolgozat. A zárthelyi dolgozatok feleletválasztós tesztek: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- írásbeli részteljesítmény-értékelés – 1. zh: 50%
- írásbeli részteljesítmény-értékelés – 2. zh: 50%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 92-100 |
Very good | 85–92 |
Good | 70–85 |
Satisfactory | 55-70 |
Pass | 40-55 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
A zárthelyi a pótlási héten a TVSZ általános előírásai szerint pótolható, javítható
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés: a hulladékgazdálkodás problémái, kérdései, valamint módszerei |
2. | A természeti erőforrások, a környezet állapota – A természeti erőforrások túlhasználatának antropogén okai – A társadalmi anyagáram jellemzői – A körforgásos gazdaság normatív ideája |
3. | Körforgásos gazdaság: megoldások a társadalmi anyagáram problémáinak megoldására |
4. | A hulladékgazdálkodás alapfogalmai – Az integrált hulladékgazdálkodás (IHG) |
5. | IHG eszközei: rendezett lerakás, hulladékégetés, hasznosítás, megelőzés |
6. | A hulladékgazdálkodás közgazdasági alapkérdései, a három alapvető optimalizációs feladat |
7. | A környezetpolitikai beavatkozások lehetséges formái a hulladékgazdálkodásban (a szabályozás elmélete) |
8. | A szabályozás gyakorlata (1): az Európai Unió politikái és jogszabályai a körforgásos gazdaság és a hulladékgazdálkodás területén |
9. | A szabályozás gyakorlata (2): Magyarország |
10. | A szabályozás gyakorlatának egyes érdekességei a hazai települési szilárd hulladékok példáján |
11. | A körforgásos gazdaság vállalati jó gyakorlatai |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|