Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRNYEZETI MENEDZSMENT RENDSZEREK
Azonosító
BMEGT42A003
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy/mid-term grade
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: A tantárgy bemutatja a globális környezeti trendeket, nemzetközi folyamatokat és legfontosabb szereplőket a fenntartható fejlődés koncepciójának a tükrében. Bevezeti a vállalati környezeti stratégiákat és a vállalati környezeti menedzsment alapvető elképzeléseit és eszközeit elméleti és gyakorlati megközelítésben. A kurzus elvégzése során a résztvevők megértik az üzleti élet és a természeti környezet közötti összefüggéseket és a vállalatok által betöltendő szerepet a fenntarthatósági problémák megoldása során. Megismerik és megértik a környezeti menedzsment alapvető technikáit, elképzeléseit és eszközeit. A tantárgy bemutatja a környezetvédelem legfontosabb eszközeit és mutatószámait és a vállalatok és más szervezetek által alkalmazható Környezeti Menedzsment Rendszereket. A témák között megtalálható a környezeti aspektusok és hatások értékelése, a környezeti auditok, jelentések, a környezeti teljesítmény értékelés és az életciklus elemzés módszerei.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a napjaink legfontosabb környezeti problémáit
  2. Ismeri a vállalatok szerepét a környezeti problémák kialakulásában és megoldásában
  3. Ismeri a vállalati környezeti stratégia meghatározó tényezőit és fajtáit
  4. Ismeri a vállalatok rendelkezésére álló környezeti menedzsment eszközöket
  5. Ismeri a KIR elveit, eszközeit és megvalósításának a módját
Képesség
  1. Képes felismerni egy vállalat működésével járó környezeti és társadalmi problémákat
  2. Képes értékelni a vállalatok környezeti stratégiáját
  3. Képes felmérni a vállalatok környezeti teljesítményét
  4. Képes a vállalati környezeti menedzsment eszközök alkalmazására
Attitűd
  1. Nyitott a komplex – műszaki, gazdasági és társadalmi vonatkozásokkal is rendelkező – problémákra, azok megoldására
  2. Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
  3. Folyamatosan tájékozódik az újszerű megoldásokról, azokat képes kritikusan elemezni
  4. Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
  1. Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget
  2. Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, kör-nyezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait
  3. Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására

Oktatásmódszertan

Elméleti előadások gyakorlati feladatokkal és esettanulmányokkal. Esettanulmányok elemzése csoportokban.

Tanulástámogató anyagok

  • Cikkek és a vállalati környezeti menedzsmentet illusztráló egyéb anyagok (pl. vállalati jelentések)
  • Articles and other reading material (e.g. company environmental reports) illustrating company practice

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesít-ményértékelés) és egy csoportos házi feladat (3-4 hallgató/csoport) (részteljesítmény-értékelés) alapján történik

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során két alkalommal 2. Részteljesítmény-értékelés (esszé): csoportban megoldandó feladat a vállalatok környezeti tevékenységének jobb megértése céljából. 15-20 oldalas esszé + prezentáció

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 30%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 30%
  • 1. részteljesítmény értékelés (projektfeladat) : 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90–100-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0–49

Javítás és pótlás

1) A két félévközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) díjmentesen pótolható a pótlási időszakban. Javítás esetén az új eredmény a régit felülírja 2) A részteljesítmény értékelések egyszer javíthatók, de más módon nem kiválhatók vagy helyettesíthetők

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
kontakt óra 14*3=42
félévközi készülés órákra 14
felkészülés zárthelyire 2*10=20
házi feladat elkészítése 14
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blok-kokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés a környezeti problémákba
2. Helyi és globális környezeti és társadalmi problémák és megoldási lehetőségeik. A vállalati szféra szerepe
3. A vállalatok felelőssége a Fenntartható Fejlődés megvalósításában. Bevezetés a környezeti menedzsmentbe
4. Környezeti kockázatok és vállalati környezeti stratégia
5. A vállalati környezetvédelem irányzatai: csővégi, megelőző környezetvédelem és ipari ökológia. Az életciklus szemlélet
6. Környezeti konfliktusok és feloldásuk lehetősége
7. Környezeti aspektusok és hatások. Környezeti teljesítmény értékelés
8. KIR: elvek, megvalósítás és auditálás; a KIR elemei
9. Vállalati fenntarthatósági kommunikáció; környezeti marketing
10. Túl a jogszabályi megfelelésen: a CSR elvei és megvalósítása
11. Környezeti innovációk; fenntartható üzleti modellek
12. Fenntartható életmód és fogyasztás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.