Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZÁMVITELI ÉS ELLENŐRZÉSI ESETTANULMÁNYOK
Azonosító
BMEGT35ML65
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 581083/2/2020 iktatószámú határozat 13. döntésével, érvényes 2020.11.25-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy hallgatóink megismerjék és alkalmazni tudják azokat az elemzési és ellenőrzési módszereket, amelyek segítik a gazdálkodó szintjén a gazdasági döntések meghozatalát, nyomon követik azok végrehajtását és értékelik azok eredményességét, valamint megismerjék a Magyarországon érvényesülő ellenőrzések rendszerét, annak fejlődését és jelenlegi felépítését, működését. Mindezek esettanulmányoksegítségével kerülnek ismertetésre, bemutatásra. Célkitűzések: A hallgató megismerje • a vállalkozások ellenőrzési tevékenységének cél- és eszközrendszerét, • azokat a folyamatokat, amelyek alapján a különféle ellenőrzési feladatok végrehajtásra kerülnek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a vállalkozások ellenőrzési tevékenységének cél- és eszközrendszerét,
  2. azokat a folyamatokat, amelyek alapján a különféle ellenőrzési feladatok végrehajtásra kerülnek.
Képesség
  1. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
  3. a vállalkozások ellenőrzési folyamatainak megismerésére,
  4. a döntéshozatalt támogató ellenőrzések elvégzésére.
Attitűd
  1. nyitott az ellenőrzési szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik,
  4. használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
  2. a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  3. önálló döntéshozatalra képes,
  4. az ellenőrzési folyamatokat érintő kérdések során képes megalapozottan mérlegelni,
  5. átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Kovács Árpád: Az ellenőrzés rendszere és módszerei, Perfekt, 2007
  • Nagy Orsolya – Németh Edit: Az ellenőrzés általános módszertanának alkalmazása, Perfekt, 2009
  • Nagy Orsolya – Németh Edit: Államháztartási szakellenőrzés, Perfekt, 2009
  • Blumné Bán Erika: Példatár és feladatgyűjtemény a vállalati tevékenységek elemzésének módszertani alapjaihoz, Perfekt, 2014
  • Gyulainé Zsakó Zsófia – Dr. Volterné Csák Bernadett: Hitelintézeti controlling és belső ellenőrzés, Saldó,2013
  • Kovács Árpád: Az ellenőrzés rendszere és módszerei, Perfekt, 2007
  • Nagy Orsolya – Németh Edit: Az ellenőrzés általános módszertanának alkalmazása, Perfekt, 2009
  • Nagy Orsolya – Németh Edit: Államháztartási szakellenőrzés, Perfekt, 2009
  • Blumné Bán Erika: Példatár és feladatgyűjtemény a vállalati tevékenységek elemzésének módszertani alapjaihoz, Perfekt, 2014
  • Gyulainé Zsakó Zsófia – Dr. Volterné Csák Bernadett: Hitelintézeti controlling és belső ellenőrzés, Saldó,2013 

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsga dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc, a megszerezhető maximális pontszám 100 pont.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai aktivitás : 100%+10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 100%+10

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes. According to TVSZ.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 91-95
81–90
Közepes 66–80
Elégséges 50–65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 1×12= 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 26
vizsgafelkészülés 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2021.02.01-től.

A félévben sorra vett témák

The subject includes the topics detailed below to ensure that learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by holidays or other circumstances in each semester.

Előadások témái
1. Az elemzés alapjai: Az elemzés szükségessége, fogalma, az elemzés tudományos alapja, célja és tárgya, Az elemző munka tervezése, logikai modellje, az elemzések gyakorlati végrehajtása.
2. Az elemzés fajtái, sajátos elemzési módszerek: Stratégiai döntéstámogató módszerek, Operatív döntéstámogató módszerek.
3. Operatív döntéstámogató módszerek: A tényezökre bontás módszerei, Matematikai, statisztikai módszerek, Gazdaságossági számítások.
4. Az ellenőrzés alapjai: Az ellenőrzés fogalma és általános jellemzői, Az ellenőrzés fajtái és az ellenőrzések csoportosítása, Szabályozottság az ellenőrzésben.
5. Az ellenőrzés általános módszertana 1. Az ellenőrzési munka megszervezésének általános szempontjai.
6. Az ellenőrzés általános módszertana 2. Az időszakos helyszíni ellenőrzések munkaszakaszai.
7. Összefoglaló esettanulmány

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ilyésné dr. Molnár Emese . ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.