Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgatók megismerkednek a minőségmenedzsment rendszerek fejlesztésének aktuális kérdéseivel és módszereivel. Áttekintést kapnak a minőségfejlesztéshez a termelő szektorokban alkalmazott minőség filozófiákról és ezek megvalósítását támogató minőségmenedzsment módszerek alapjairól.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
- Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Kemény S.–Papp L.–Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minőség Társaság, Budapest.
- Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
- Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
- MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
- Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
- Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
- Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A tantárgy félévközi jeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az évközi jegy a félév során megtartott összteljesítmény értékelések (két zárthelyi dolgozat) eredményéből és a csoportokban elkészített részteljesítmény értékelés (félévközi dolgozat) eredményéből kerül meghatározásra. A dolgozatokkal kapcsolatos információkat az előadásokon és a honlapon elérhető tájékoztatókon tesszük közzé. A feladatok elkészítése kötelező. E nélkül nem lehet a tantárgy követelményeit teljesíteni. A két zárthelyi együttesen 80%-ban, a félévközi dolgozat 20%-ban határozza meg az évközi jegyet. A zárthelyi dolgozatok egyenlő arányban számítanak bele az évközi jegybe. A zh-k 50 pontosak, melyből a két zh-n összesen minimum 45 pontot, zh-nként legalább 18-18 pontot kell elérni. A félév végi pontszám = zh- pontszám*0,8 + félévközi dolgozat pontszáma. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. zárthelyi dolgozat: 40%
- 2. zárthelyi dolgozat : 40%
- partial performance assessment: 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 87–94 |
Jó | 73–86 |
Közepes | 59–72 |
Elégséges | 45–58 |
Elégtelen | 44 |
Javítás és pótlás
A zárthelyik pótlására a TVSZ előírásainak megfelelően a pótlási héten van lehetőség. A féléves dolgozatok pótlására szintén a pótlási hét végéig van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×2 = 24 |
felkészülés a kontakt tanórára | felkészülés a kontakt tanórára 12×0,5 = 6 |
felkészülés a zárthelyire | 15 |
önálló feladat elkészítése | 15 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Minőségmenedzsment rendszerek a termelő szektorokban. A minőségfejlesztés fő irányai. |
2. | Az ISO 9000 szabványrendszer felépítése, követelményei és alkalmazása a vállalatok tevékenységében. |
3. | Az ISO 9000 szabványrendszer alapelveinek és követelményeinek érvényesülése a szabvány előírásai szerint kialakított minőségmenedzsment rendszerekben. A szabvány szerint működő rendszerek gyenge pontjai és fejlesztési lehetőségei. |
4. | A Total Quality Management vezetési filozófia alapelvei. A vevőközpontúság fontosabb elemei. |
5. | A vezetés és a dolgozók bevonásának és felhatalmazásának fontosabb elvei és módszerei. |
6. | Folyamatmenedzsment és működés-fejlesztés. A folyamatmenedzsment alapjai. A folyamatok folyamatos fejlesztésének tapasztalatai. Folyamatmodellezés a minőségmenedzsment rendszerekben. Mérőszámok és indikátorok a minőségfejlesztésben. |
7. | Önértékelési modellek kialakulása, szerepe a minőségfejlesztésben. EFQM modell alapelvei és fő kritériumai. |
8. | Six Sigma kialakulásának története, kapcsolata a TQM vezetési filozófiával. Six Sigma alapjai. A TQM-Six Sigma és Lean Management. |
9. | Minőségmenedzsment módszerek valószínűségszámítási és matematikai statisztikai alapjai. |
10. | Bevezetés a folyamatok képességvizsgálatába, folyamatok képességvizsgálati módszerei, folyamatképesség mutatók számolása, értelmezése. |
11. | A statisztikai folyamatszabályozás alapja, folyamatok szabályozása ellenőrzőkártyák segítségével. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |
Dr. Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
Dr. Szádeczky Tamás | egyetemi docens | szadeczky.tamas@gtk.bme.hu |
Surman Vivien | egyetemi tanársegéd | surman.vivien@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.