Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20A500
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Erdei János
Beosztása
mesteroktató
Email címe
erdei.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

rávilágítani a minőségmenedzsment szerepére a szervezetek sikeres működésében, ‒ elősegíteni a minőségmenedzsment kompetitív természetének mélyebb megértését, ‒ megismertetni a minőségmenedzsment néhány bevált módszerét, eszközét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
  2. Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
  3. Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
  1. Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
  2. Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
  3. Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
  2. Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
  3. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
  2. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
  3. Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Kemény S.–Papp L.–Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minőség Társaság, Budapest.
  • Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
  • Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
  • MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
  • Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
  • Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
  • Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 4 db beadandó vagy esettanulmány alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során 4 db beadandót kell készíteni vagy esettanulmányt megoldani a megadott határidőig. A tantárgy teljesítésének feltétele a 4 feladat együtt legalább 50 %-os teljesítése. A dolgozatoknál nincs külön minimum követelmény B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. feladat : 25%
  • 2. feladat : 25%
  • 3. feladat : 25%
  • 4. feladat : 25%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 85–94
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 4×3=12
felkészülés a kontakt tanórára 4×3=12
feladat, beadandó elkészítése 76
összesen 100

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A minőség fogalma, a minőségmenedzsment fejlődési szakaszai.
2. Formalizált minőségmenedzsment rendszerek (ISO 9001, szektorspecifikus rendszerek), a TQM menedzsmentfilozófia alapjai.
3. A folyamatos fejlesztés koncepciói és módszerei.
4. Statisztikai folyamatszabályozás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek@gtk.bme.hu
Gerse-Krizsa Teréz PhD hallgató krizsa.terez@gtk.bme.hu
Surman Vivien egyetemi tanársegéd surman.vivien@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.