Verziók
Célkitűzések
A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a környezetgazdaságtan, a fenntarthatóság elméleti és gyakorlati alkalmazásával, a környezeti szabályozáspolitika európai uniós és magyar rendszerével.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető fogalmainak, elméleteinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével.
- Ismeri a jellemző fenntarthatósági és makroszintű környezeti indikátorokat.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szabályozás lehetőségeit, főbb elveit.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával a gazdasági és a környezeti rendszerek kölcsönhatásaira vonatkozó tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg
- döntés-előkészítő javaslatokat készít környezeti kérdéseket szignfikáns módon tartalmazó műszaki-gazdasági alternatívákra.
- Követi és értelmezi a nemzetközi gazdasági folyamatokat, illetve a környezeti szakterület releváns, kapcsolódó szakpolitikáinak, jogszabályainak változásait, azok hatásait. Ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
- Alkalmazni tudja a környezeti-gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
- Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
- Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- Befogadó mások véleménye, az ágazati, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, ökológiai és fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok:
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014
- (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
- Textbooks, notes, downloadable materials:
- Gábor Bartus - Ákos Szalai: Environment, Law, Economics, Pázmány Press, Budapest, 2014
- (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85–92 |
Jó | 70-85 |
Közepes | 55-70 |
Elégséges | 40-55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a szorgalmi időszak utolsó hetében díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
vizsgafelkészülés | 0 |
60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. 01.22 -én, érvényes 2019. 02. 01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A jelenkori környezeti problémák sajátosságai /komplexitás és globalitás/, „kezelésük” szükségessége, lényeges technikái-módszerei (kisregionális környezeti krízismenedzsment, regionális ökonómiai-ökológiai összefüggések) |
2. | A természeti és gazdasági rendszerek sajátos mozgásformája, a gazdaság nyitott láncai és azok zárásá-nak lehetőségei. |
3. | Környezet és gazdaság kapcsolatának jelenkori sajátosságai, az eddigi globális stratégiák és azok kri-tikája. A fenntartható fejlődés fogalma, szintjei, dimenziói és indikátorai. A hagyományos makrogazdasági mutatók környezetgazdaságtani kritikája, a GDP-típusú mutatók hiányosságai. Az újtípusú makrogazdasági mutatók bemutatása és kritikai elemzése. A környezet gazdasági értékelésének lehetséges módszerei, termékek-technológiák-folyamatok környezetszempontú módszerei, termékek-technológiák-folyamatok környezetszempontú életciklusa (LCA-elemzés). A mérőszámok (indikátorok) csoportosítása, a PSR- és a DPSIR-modellek. |
4. | Az externáliák fogalmának értelmezése a környezetgazdaságtanban, az externális hatások csoportosí-tása. A környezeti folyamatok jellemzői (az infrastruktúra-tervezésre utalóan). A Pareto-féle optimum, az externáliák optimális szintje. Környezeti károk, környezetvédelmi költségek (esettanulmány). |
5. | Szennyezési lánc modell (károk tipizálása – beavatkozási lehetőségek). |
6. | A környezetszabályozás szükségessége /externáliák internalizálása/ és annak megjelenése a közgazda-sági elméletekben /Pigou-adó ill. támogatás, Coase-tétel szemléltetése, hiányosságai/. Az externáliák kezelésének komplex műszaki-gazdasági szabályozási lehetősége (ágazati esettanulmány). |
7. | A környezetszabályozás célja, rendszere és fontosabb eszközei, különös tekintettel a közvetlen, a köz-gazdasági, és a menedzsment típusú szabályozás összefüggéseire. A környezetszabályozás jelenkori hazai és nemzetközi -elsősorban európai uniós- gyakorlata. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Horváth György Ádám PhD egyetemi adjunktus senior lecturer | horvath.gyorgy@gtk.bme.hu | |
Princz-Jakovics Tibor PhD egyetemi adjunktus senior lecturer | princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu | |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.