I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
Subject name
Environmental performance evaluation
ID (subject code)
BMEGT42A404
Type of subject
contact unit
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
1
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Zilahy Gyula
Position
full professor
Contact details
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Environmental Economics and Sustainability
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.
Objectives
The aim of the course is to introduce environmental performance assessment techniques and methods. The course unit introduces macro level performance assessment methods, and the necessity and aims of the application of such methods, and the practical applicability of methods and their findings in organisational practice.
Academic results
Knowledge
- Knows the organisational and motivational tools and methods relevant for leadership, and the legal framework defining their professional work.
- Knows the basics of labour, fire safety, security, IT, legal, economic and management basics related to environmental management systems, their boundaries and requirements.
- Knows the of the application of such methods, and the practical applicability of methods and their findings in organisational practice.
Skills
- They are competent in applying the generic and specific mathematical, natural science and social science principles, rules, internependencies and procedures in order to resolve problems arising in the domain of environmental protection.
- They are competent in the design and operation of environmental management systems.
- They are competent in the design and operation of integrated systems.
Attitude
- They shall adopt the professional and ethical system of values required for environmental protection.
- They shall strive to plan and execute their duties professionally, autonomously or in a working group.
- They shall strive to perform their work with a system-oriented and process-oriented mindset, following a complex approach.
Independence and responsibility
- During their decision-making, they shall respect workplace health and safety, technical, economic and legal regulations, as well as fundamental engineering ethics.
- They shall take an initiator attitude in resolving environmental problems and conflicts, they shall uncover and reveal the shortcomings of applied techniques and technologies, the endemic risks in processes, and shall initiate mitigatory efforts in order to contain and reduce these.
- Feels responsible for taking greater account of environmental and social aspects.
Teaching methodology
Lectures, team work
Materials supporting learning
- Az oktató által rendelkezésre bocsátott előadásanyagok és egyéb tanulástámogató feladatok, erőforrások.
- Lecture slides and other study materials provided by the lecturer.
General Rules
-
Performance assessment methods
-
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30%
- önálló feladat: 40%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | >90-100 |
Very good | 85-90 |
Good | 70-85 |
Satisfactory | 55–70 |
Pass | 40–55 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
-
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
- | 28 |
- | 12 |
- | 10 |
- | 40 |
- | 0 |
- | 0 |
- | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
-
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
2. | Nemzeti számlák versus környezeti számlák. A környezeti számlák és az SNA. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei. |
3. | Az Integrált Gazdasági és Környezeti Számlák Rendszere (System of Economic and Environmental Accounts, SEEA). |
4. | Az öko-controlling, mint a folyamatos fejlesztés biztosításának, a vállalati környezeti teljesítmény javításának eszköze. A vállalati controlling és a stratégiai mutatószámrendszer (Balance ScoreCard, BSC) környezeti szempontú támogatása. |
5. | A környezeti teljesítmény értékelésének módszerei, az egyes módszerek alkalmazhatósága. |
6. | Zh dolgozat. A teljesítményértékelés előkészítő fázisa: az ökotérképezés- |
7. | Teljesítményértékelés az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerben. Az auditprogram céljai és terjedelme. Az audit tevékenységei. |
8. | Az auditprogram végrehajtásának irányítása. Az auditprogrammal kapcsolatos felelősségi körök, erőforrások és eljárások. Az auditprogram megvalósítása. Az auditprogram figyelemmel kísérése és átvizsgálása. |
9. | Az audit tevékenységei: az audit kezdeményezése, a dokumentumok átvizsgálásának levezetése, előkészületek a helyszíni audit tevékenységeihez, a helyszíni audittevékenységek levezetése, az auditjelentés elkészítése, az audit befejezése, az auditból folyó teendők elvégzése. |
10. | Az auditorok felkészültsége és kiértékelése: személyi tulajdonságok, ismeretek és készségek, képzettség, munkatapasztalat, auditori képzettség és auditori gyakorlat, a felkészültség szinten tartása és fejlesztése. |
11. | A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata az ISO 14031 szabvány szerint. A környezeti indikátorok fogalma, típusai. |
12. | A környezeti indikátorok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítményértékelésben. |
13. | Zh, esetjáték feladatmegoldással. |
14. | Esetjáték feladatmegoldással. A környezeti jelentések típusai, tartalma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|