Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókkal a stratégiai környezeti vizsgálat főbb szakpolitikai összefüggéseit és alkalmazási területeit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezeti hatások értékeléséhez kapcsolódó főbb fogalmakat.
- Ismeri a környezeti hatások és a fenntarthatósági dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat.
- Ismeri a környezeti hatásértékeléssel, társadalmi partnerség-építéssel kapcsolatos módszereket
- Ismeri a hazai és uniós stratégiai környezeti vizsgálat főbb elveit.
Képesség
- Képes önálló véleményt alkotni környezetelemzése kérdésekben.
Attitűd
- Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik komplex rendszerek megértésére.
- Törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
- Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Előadások, csoportmunka
Tanulástámogató anyagok
- Előadás-anyagok / Lecture slides
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat); 2. valamint kötelező részvételű csoportfeladatok (2 db. csoportfeladat) kidolgozása jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. 2. Csoport feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája csoportosan készített tanulmány. A tanulmány tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60
- Csoport feladat I.: 20
- Csoport feladat II.: 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–89 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
csoportmunkák elkészítése | 10 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetpolitika háttere, szabályozási eszközei, környezetpolitika integrálása |
2. | A környezeti értékelések, elemzések, vizsgálatok helyzete I: környezeti hatásvizsgálat (EVD, KHV) |
3. | A környezeti értékelések, elemzések, vizsgálatok helyzete II.: SKV elemzési módszertan |
4. | SKV Környezeti vizsgálat jogi szabályozása, folyamata, elemei |
5. | Környezeti teljesítményértékelés I. (elmélet, gyakorlat) |
6. | Környezeti teljesítményértékelés II. (gyakorlat) EU ismeretek, EU környezetpolitikája |
7. | Magyar környezetpolitika stratégiai alapjai: NKP-4, Biodiv. Stratégia, Tájstratégia, NÉS, NFFS |
8. | Környezetpolitikai dokumentumok értékelése I. (elmélet, gyakorlat) |
9. | Környezetpolitikai dokumentumok értékelése II. (gyakorlat) A társadalmi párbeszéd módszerei és jelentősége, a partnerségi egyeztetések szereplői, szervezése |
10. | Az SKV szervezése, a tervező, az SKV elemző és az állam szerepe az SKV folyamatban, egy elkészült SKV, mint esettanulmány bemutatása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kármán-Tamus Éva | PhD hallgató / PhD student | tamus.eva@gtk.bme.hu |
Dr. Pálvölgyi Tamás | egyetemi docens / associate professor | palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.