Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Stratégiai környezeti vizsgálatok
Azonosító
BMEGT42A020
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
1
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókkal a stratégiai környezeti vizsgálat főbb szakpolitikai összefüggéseit és alkalmazási területeit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti hatások értékeléséhez kapcsolódó főbb fogalmakat.
  2. Ismeri a környezeti hatások és a fenntarthatósági dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat.
  3. Ismeri a környezeti hatásértékeléssel, társadalmi partnerség-építéssel kapcsolatos módszereket
  4. Ismeri a hazai és uniós stratégiai környezeti vizsgálat főbb elveit.
Képesség
  1. Képes önálló véleményt alkotni környezetelemzése kérdésekben.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Törekszik komplex rendszerek megértésére.
  3. Törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  2. Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért
  3. Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Előadások, csoportmunka

Tanulástámogató anyagok

  • Előadás-anyagok / Lecture slides

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat); 2. valamint kötelező részvételű csoportfeladatok (2 db. csoportfeladat) kidolgozása jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. 2. Csoport feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája csoportosan készített tanulmány. A tanulmány tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60
  • Csoport feladat I.: 20
  • Csoport feladat II.: 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–89
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
csoportmunkák elkészítése 10
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A környezetpolitika háttere, szabályozási eszközei, környezetpolitika integrálása
2. A környezeti értékelések, elemzések, vizsgálatok helyzete I: környezeti hatásvizsgálat (EVD, KHV)
3. A környezeti értékelések, elemzések, vizsgálatok helyzete II.: SKV elemzési módszertan
4. SKV Környezeti vizsgálat jogi szabályozása, folyamata, elemei
5. Környezeti teljesítményértékelés I. (elmélet, gyakorlat)
6. Környezeti teljesítményértékelés II. (gyakorlat) EU ismeretek, EU környezetpolitikája
7. Magyar környezetpolitika stratégiai alapjai: NKP-4, Biodiv. Stratégia, Tájstratégia, NÉS, NFFS
8. Környezetpolitikai dokumentumok értékelése I. (elmélet, gyakorlat)
9. Környezetpolitikai dokumentumok értékelése II. (gyakorlat) A társadalmi párbeszéd módszerei és jelentősége, a partnerségi egyeztetések szereplői, szervezése
10. Az SKV szervezése, a tervező, az SKV elemző és az állam szerepe az SKV folyamatban, egy elkészült SKV, mint esettanulmány bemutatása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kármán-Tamus Éva PhD hallgató / PhD student tamus.eva@gtk.bme.hu
Dr. Pálvölgyi Tamás egyetemi docens / associate professor palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.