Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme 2010
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
Students will gain insight into some of the important problems and methods of philosophy. Selected topics help students to better understand their profession and subjects and to develop a reflective relationship with them.
Academic results
Knowledge
- Knows the similarities and differences between science and pseudoscience, and their methodological bases.
- Knows the connections between science, education, society and the media, the different manifestations of this relationship and their consequences.
- Knows the broader system of her field, recognizes the relationships with related disciplines, uses the opportunities provided by the wider system and the contexts related to the system.
- Possesses adequate and sufficient knowledge to orient herself in the various mechanisms of social decision-making.
Skills
- Confidently uses the vocabulary and the basic scientific concepts of the profession, and the elements of the special vocabulary based on them.
- Possesses the ability to gain a new perspective, she is able to approach science and its environment with an interdisciplinary approach.
- In solving her professional tasks, she is able to independently analyze, evaluate, and synthesize conclusions and explanations.
- She is able to apply a wide range of well-established techniques for the critical analysis and processing of information.
- She is able to participate in the process of lifelong learning.
- Identifies special professional problems with an interdisciplinary approach, explores and articulates the detailed theoretical and practical background needed to solve them.
- Using the learned theories and methods, she explores, systematizes and analyzes facts and basic connections, formulates independent conclusions, critical remarks, and decision-making proposals, and makes decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
Attitude
- Accepts and consistently embraces the diversity of social scientific thinking and credibly represents its conceptual foundations in her narrower and wider environment.
- Open to critical self-reflection, various forms of professional development, self-improvement methods of intellectual worldview and strives for self-development in these areas.
- Possesses a problem-centric perspective and problem-solving thinking.
Independence and responsibility
- In her own professional environment, she develops a historically and politically coherent individual position, which helps the development of herself and her environment.
- She is independent, constructive and assertive in forms of cooperation inside and outside the institution.
- Carries out her work independently with a critical evaluation and continuous correction of her activity.
- Participates responsibly in the development and justification of her professional views.
- Responsible for her analyzes, conclusions and decisions.
Teaching methodology
Lectures
Materials supporting learning
- Grayling, A. C. (szerk.) 1997: Filozófiai kalauz, Bp.: Akadémiai kiadó
- Steiger K. (szerk.) 1992: Bevezetés a filozófiába, Szöveggyűjtemény, Bp.: Holnap Kiadó
- Störig, H. J. 1997: A filozófiai világtörténete, (ford.: Frenyó Z., Neumer K. és Zoltai D.) Bp.: Helikon Kiadó
- Warburton, N., 2000: Bevezetés a filozófiába, 3. kiad., (ford.: Bánki D.) Bp.: Kossuth Kiadó
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott slide-ok / Lecture notes and PPT-slides.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.
Performance assessment methods
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. Munkaidő anyagrésztől függően 30-60 perc. Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelésen legalább a szerezhető pontok 50%-át el kell érni a tárgy teljesítéséhez. 2. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel, opcionális): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- részteljesítmény értékelés (órai aktív részvétel): 25
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 70–84 |
Satisfactory | 55–69 |
Pass | 40–54 |
Fail | 0-39 |
Retake and late completion
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSZ. szabályozza. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 30 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 32 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
Bevezetés: álom és valóság. Milyen alapon lehet különbséget tenni látszat és valóság között? Az ember: filozófiai megközelítések az emberről. Mi, ki az ember? Isten képmása, a természet gyermeke? Elmefilozófia: Van-e különbség agy és elme között? Lehetséges-e a mesterséges intelligencia? Istenérvek: be lehet-e bizonyítani, vagy lehet-e cáfolni Isten létezését. Kreácionizmus vs. evolúcionizmus Szabad akarat: magam döntök a cselekedeteimről vagy azok eleve szükségszerűek? Etika: milyen szempontok alapján ítélhető meg, hogy valami erkölcsileg helyes vagy helytelen Politikai filozófia I: mi teszi legitimmé a politikai hatalmat? Politikai filozófia II: mikor igazságos egy társadalom? Ismeretelmélet I.: mi a tudás? Mi a tudás definíciója? Mi a különbség tudás és nem tudás között? Ismeretelmélet II.: mik a tudásunk forrásai? Honnan és hogyan szerzünk szert tudásra? Nyelvfilozófia: mi a jelentés? Milyen jelentéstartalma van annak, amit mondunk? Ki szabja ezt meg? Esztétika: mi a szép? Mitől lesz valami esztétikus, szép, művészet?
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Bárdos Dániel | egyetemi adjunktus | bardos.daniel@gtk.bme.hu |
Dr. Paksi Dániel | egyetemi adjunktus | daniel.paksi@gtk.bme.hu |