Verziók
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a térben kiterjedt gazdaság szereplőinek telephelyválasztását motiváló elméleteket (regionális mikroökonómia);
- Ismeri a régiók közötti különbségekre, változatos fejlődési pályákra vonatkozó magyarázatokat (regionális makroökonómia);
- Ismeri a régiók közötti különbségek csökkentésének módozatait, a területfejlesztés fogalmát, eszközrendszerét;
- valamint a regionális gazdaságtan területén Nobel-díjjal jutalmazott tudósok eredményeivel, az elméletek egyes gyakorlati megvalósulásának eredményeivel.
Képesség
- Képes a térben kiterjedt gazdaság települési és régiókörnyezeti értékelésére,
- Egyes gazdaságpolitikák régióformáló hatásának beazonosítására,
- Egyes gazdaságpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességének felismerésére,
- A helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Törekszik komplex rendszerek megértésére.
Önállóság és felelősség
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza;
- Nyitottan fogadja a megalapozott pozitív és negatív kritikai észrevételeket.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- 2. Előadásanyagok diasorai.
- 3. Lengyel Imre-Rechnitzer János: Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
- 4. Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
- 1. Hoover, Edgar M. and Giarratani, Frank,
- 2. Lecture slides.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítményméréssel történik: kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat).
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1st summative performance assessment: 50%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2nd summative performance assessment: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1. A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótol-hatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3. Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon / participation in contact lessons | - |
félévközi készülés órákra / preparation for classes | - |
felkészülés a teljesítményértékelésre / preparation for performance assessment | - |
összesen | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A regionális tudomány tartalma és céljai. A regionális gazdaságtan tárgya és fő elemei. |
2. | Régiók, regionalizmus, régiófejlesztés. A regionális gazdaságtan új kihívásai és vizsgálati területei. |
3. | A regionális mikroökonómia alapkérdései. |
4. | Telephelyelméletek a mezőgazdaság területhasználatára. |
5. | Telephelyelméletek az ipar telephelyválasztásánál. |
6. | Szolgáltatások telephelyválasztása. |
7. | Térbeli hálózatok, települési hierarchiák. |
8. | Esettanulmányok napjaink telephelyválasztására. |
9. | Regionális makroökonómia. A termelési tényezők regionális mobilitása. |
10. | A regionális növekedés magyarázatai. |
11. | A regionális fejlődés elméletei. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-