Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kultúraközi kommunikáció - francia - GTK - B2
Azonosító
BMEGT62AF93
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Bagaméri Zsuzsanna
Beosztása
nyelvtanár
Email címe
bagameri.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
francia - FR/FRA
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
B2 szintnek nagyjából megfelelő nyelvtudás – approximately B2 level language competence
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa …………………… számú határozatával, érvényes : 2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember

Célkitűzések

A tantárgy célja a hallgatók interkulturális kompetenciájának fejlesztése, más kultúrák és kulturális vonatkozású témák iránti érdeklődésük felkeltésével és idegen nyelvi kommunikációs készségeik fejlesztésével, ezzel is segítve eligazodásukat a globalizálódó világban egyre gyakrabban előforduló interkulturális helyzetekben (munkavégzés, tanulmányok külföldiekkel vagy külföldön). A fókusz a szóbeli kommunikációs készségfejlesztésre helyeződik, de párhuzamosan mind a négy nyelvi készségterület fejlődik kulturális különbségekhez kapcsolódó témákon és az azokat bemutató anyagokon keresztül.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. tisztában van a kulturális különbségek hátterével
  2. ismeri a mögöttesen meghúzódó értékrendeket
  3. megismeri az interkulturális kommunikációhoz kapcsolódó elméletek alapjait
  4. megismeri a célnyelv országának kulturális sajátosságait, a magas és a hétköznapi kultúra egyes elemeit
Képesség
  1. képes a saját nézőpontját elhagyni, alternatív nézőpontokból helyzeteket, reakciókat végiggondolni, azokban reagálni
  2. Meg tud oldani olyan szituációkat, amelyek egy multikulturális munkahelyi vagy nemzetközi üzle-ti/tudományos közegben vitához, konfliktuskezeléshez, közös tervezéshez és kivitelezéshez kapcso-lódnak
  3. Képes kezelni az interkulturális félreértésekből adódó konfliktusokat,
  4. képes összehasonlítani a célnyelvi ország és saját kultúrájának jellemzőit,
  5. képes írásbeli és szóbeli, vizuális produktumok megértésére és létrehozására az interkulturális témakörökben.
Attitűd
  1. elfogadó a társaival szemben, érdeklődéssel és elfogadással közeledik feléjük,
  2. törekszik arra, hogy minél jobban megértse a más kultúrák sajátosságait, valamint saját országának jellemzőit is szívesen és korrekten közvetíti a külföldiek számára.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan és folyamatosan fejleszti interkulturális ismereteit, nyelvtudását, szókincsét,
  2. a feladott feladatokat önállóan ellenőrzi, ha ez szükséges,
  3. az elsajátított stratégiákat felelősséggel alkalmazza az interkulturális élethelyzetekben.

Oktatásmódszertan

Az órák keretében a hallgatóknak lehetősége nyílik csoport-szintű együttműködésre, egyéni prezentációkra, páros és csoportmunkára. A kurzus anyaga elektronikus formában is hozzáférhető a GTK Moodle platformján, a segédanyagok egy része audiovizuális jellegű. Bizonyos feladatoknál önálló otthoni feldolgozást várunk a hallgatóktól.

Tanulástámogató anyagok

  • Jegyzet: a témák feldolgozásához előkészített képi videós és írott anyagok.

Általános szabályok

Teljesítményértékelési módszerek

Az órai követelmények között szerepel a rendszeres és aktív órai részvétel (az órák 30%-áról lehet hiányozni), és a kiadott órai és otthoni feladatok megfelelő szintű teljesítése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • : 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100-100
Jeles 90-95
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

TVSZ szerint

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 10
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
házi feladat elkészítése 15
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 15
zárthelyire felkészülés 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes . … …-n 2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember

A félévben sorra vett témák

A célnyelvi kultúra sajátosságai, az ország jellemzői, kulturális eltérések a különböző országok között, iskolarendszerek különbségei, sztereotípiák és előítéletek

Előadások témái
1. A kultúra fogalma és elemei
2. A kultúra világnézetre és viselkedésre gyakorolt hatása
3. Kultúrák sokszínűsége, kulturális sztereotípiák
4. Hofstede kulturális dimenziói
5. Kultúrák találkozása, a kulturális sokk fogalma és megnyilvánulásai
6. Nyelv és kultúra (verbális és nonverbális kommunikáció)
7. Hétköznapi kommunikációs helyzetek kulturális vonatkozásai
8. Oktatási helyzetek kulturális vonatkozásai
9. A munkahelyi kommunikáció kulturális vonatkozásai 1 (csoportmunka, megbeszélések, döntéshozatali mechanizmusok, munkaszervezés és ütemezés)
10. A munkahelyi kommunikáció kulturális vonatkozásai 2 (tárgyalás, meggyőzés, javaslatok etc.)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége