Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÉPÍTŐMÉRNÖKI ALAPISMERETEK
Azonosító
BMEEOUVAMM1
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Orosz Csaba
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
orosz@uvt.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2021. szeptember 1-től.

Célkitűzések

Alapvető ismeretek, képességek, készségek elsajátítása a következő témakörökben: Település-fejlesztés és infrastruktúra, építőanyagok, szerkezetépítés, vízépítés. Alapfogalmak, összefüggések bemutatása. Jogi, közigazgatási keretek. Magyarország közlekedésének alapvető mutatószámai. A közlekedési igények, az utazási módválasztás befolyásolásának. eszközei. Hatás a gépjármű-tulajdonlásra. Jogi, közlekedés-tervezési, pénzügyi es gazdasági eszközök. Kraft féle keresleti görbe. Az egyéni és a közösségi közlekedés versenye. Externális hatások, útdíjak. A nemzetközi gyakorlat. Fenntartható fejlődés, fenntartható környezet. Receptúra. Húzószilárdság. Különböző anyagok húzószilárdsága. Finomsági modulus. A beton víz-cement tényezője. A fajlagos felület. Abrams első törvénye. Agyag és iszap az adalékanyagban. Szemalakú szemcsék az adalékanyagban. Polimerek önkioltó tulajdonságai. Micellákból álló belső szerkezet. Vízfolyások szabályozása. A vízmosások rendezésének alapelve és célja, alkalmazott megoldások. Patakszabályozás. Az egyes szakaszokon milyen víz okozta karok megelőzésére kell a szabályozást megtervezni? Helyszínrajz, hossz-szelvény, keresztszelvény. Folyószabályozás. A szerkezeti acél fogalma, acélszerkezet-építés története, hazai példák. A vasbeton szerkezetek alapjai, Vasbeton-építés története, hazai példák. Acél-vasbeton és faanyagok tulajdonságai, előnyök, hátrányok, felhasználás. Hídépítés története, alapjai. Hídépítés alapjai, alapfogalmak, szerkezeti felépítés. Statikai működés.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közlekedésfejlesztés, építőanyagok, szerkezet- és vízépítés alapvető fogalomrendszerét.
  2. Ismer esettanulmányokat gyorsan fejlődő, felzárkózó és leszakadó régiókról, városokról.
  3. Ismeri az építőanyagok gyártási és technológiai lépéseit, az építőanyagok alkalmazási területeit.
  4. Alapvetően ismeri a szerkezet- és vízépítés szabályrendszerét, jogi hátterét.
Képesség
  1. Képes a műszaki és gazdasági hatások és mellékhatások nagyságrendi becslésére.
  2. Képes a településfejlesztés, a közlekedésfejlesztés, az építőanyagok, a szerkezetépítés és a vízépítés területén egyszerű matematikai modellek alkotására és közelítő számítások elvégzésére.
  3. Képes más szakemberekkel – építészekkel, tájépítészekkel, szociológusokkal, környezeti szakértőkkel együttműködni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Javítja képességeit az eredményes számítógépes csoportmunka végzésekor. [HF1]
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti, szintetizálja tudását. [Előadások, internetes esettanulmányok, konzultációk.]
  3. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan és/vagy kiscsoportban megoldja a kapcsolódó számítógépes csoportfeladatot.
  2. Nyitottan fogadja az oktató és csoporttársai megalapozott kritikai észrevételeit. [Konzultációk és csoportmunka]
  3. Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, olykor interaktív előadások, internetes esettanulmányok. Kommunikáció írásban és szóban. Számítási példák.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások fóliái, esettanulmányok, szakirodalmak a tantárgy weboldalán.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy négy - külön-külön teljesíthető -részből álló vizsga és egy számítógépes csoportmunka értékelése alapján történik. A számítógépes csoportmunka pontszáma a közlekedésfejlesztés vizsgarészbe számít bele 28,5 %-kos súllyal. Minden egyes vizsgarész (közlekedésfejlesztés, építőanyagok, vízépítés, szerkezetépítés) egyenlő súllyal szerepel a vizsgában. A tantárgy teljesítéséhez minden vizsgarészt legalább elégséges szintre teljesíteni kell. Korábban teljesített eredmények újbóli tantárgyfelvételre áthozhatóak.

Teljesítményértékelési módszerek

vizsga, házi feladat

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • HF1 – HÁZI FELADAT: 7%
  • V1 – VIZSGA: 93%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Órákon való jelenlét. A házi feladat beadása. Érdemjegy-megállapítás Az egyes vizsgarészek számtani átlagából.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles --100
Jeles -
-
Közepes -
Elégséges -
Elégtelen -

Javítás és pótlás

1) A házi feladat általában a rendes határidő után 1 héttel adható be. [A szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett. Késéssel; a részletes féléves ütemterv szerint.] 2) A beadott és elfogadott házi feladat a részletes féléves ütemterv szerint díjmentesen javítható. 3) Korábban teljesített legalább közepes értékelésű (A, B, C, D) vizsgarészek későbbi félévben elismerésre kerülhetnek. 4) Félév közben minden vizsgarész teljesítésére van egy „elővizsga zárthelyi alkalom”. 5) A javító szándékú vizsgákon rontani is lehet.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon -
Félévközi készülés az előadásokra -
Felkészülés a teljesítményértékelésekre -
Házi feladat elkészítése -
összesen -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021. június 9-én, szerdán. Érvényes 2021. szeptember 1-től, szerdától.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A rész. Követelmények. Ütemterv. Közlekedésfejlesztés. Magyarország közlekedésének alapvető mutatószámai. A közlekedési igények, az utazási módválasztás befolyásolásának. eszközei.
2. Szemelvények a közösségi közlekedés történetéből. A közösségi közlekedés fogalma, szerepe a városi közlekedésben. Közlekedési munkamegosztás- „modal split”. Közlekedési hálózatok.
3. Az egyéni és a közösségi közlekedés versenye. Externális hatások, útdíjak. A nemzetközi gyakorlat. Fenntartható fejlődés, fenntartható környezet.
4. B rész. Építőanyagok. Receptúra. Húzószilárdság. Különböző anyagok húzószilárdsága. Finomsági modulus. A beton víz-cement tényezője. A fajlagos felület. Abrams első törvénye.
5. Agyag és iszap az adalékanyagban. Szemalakú szemcsék az adalékanyagban. Polimerek önkioltó tulajdonságai. Micellákból álló belső szerkezet.
6. Nemesített fatermékek. Nedves utókezelés. Klinker. Vázkerámia.
7. C rész. Vízépítés: Vízfolyások szabályozása. A vízmosások rendezésének alapelve és célja. Alkalmazott megoldások. Patakszabályozás.
8. A víz okozta karok megelőzése. A szabályozás megtervezése. Helyszínrajz, hossz-szelvény, keresztszelvény.
9. Folyószabályozás. (Medertípusok, völgyszelvény, kereszt-szelvény, helyszínrajz, folyókanyarok, gázlók). A folyó-szabályozás alapelvei, és gyakran alkalmazott művei.
10. A vízlépcsők jelentősebb részei, funkciójuk. Folyami duzzasztó-művek. A vízkárelhárítás feladatai. Az árvízmentesítés és árvíz-védelem lehetőségei, eszközei.
11. D rész. A szerkezeti acél fogalma, acélszerkezet-építés története, hazai példák. Vasbeton szerkezetek. Alapismeretek. A vasbeton-építés története, hazai példák.
12. Acél- vasbeton- és faanyagok tulajdonságai. Előnyök, hátrányok, felhasználás. A hídépítés története, alapismeretek. A hídépítés alapjai, alapfogalmak. Szerkezeti felépítés. Statikai működés.
13. Hazai acél és vasbeton-hidak. Korszerű építéstechnológiai megoldások. Építmények méretezésének alapjai. A biztonság fogalma. Egységes es osztott biztonsági tényező. Acélszerkezetek tervezési kérdései. Szilárdsági vizsgálatok. Stabilitás.
14. Hajlított tartók. Normálisan és gyengén vasalt keresztmetszetek. Túlvasalt keresztmetszetek. Nyírás. Feszített tartó fogalma. Faszerkezetek tervezési kérdései. Szilárdsági jellemzők. Kapcsolatok.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bachmann Dóra tudományos munkatárs bachmann.dora@emk.bme.hu
Dr. Majorosné, Dr. Lublóy Éva Eszter habilitált
egyetemi docens lubloy.eva@emk.bme.hu
Dr. Hlavicka Viktor adjunktus hlavicka.viktor@emk.bme.hu
Dr. Berecz Endre címzetes docens berecz.endre@emk.bme.hu
Dr. Huszár Zsolt adjunktus huszar.zsolt@emk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2021. SZEPTEMBER 1-TŐL