Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, a hallgatókkal megismertetni az operációkutatási illetve optimalizálási modelleket, amik a közgazdasági szemléletű gondolkodáshoz, tervezéshez szükségesek. A modellek matematikai ismertetésén túl, bemutatjuk ezek alkalmazását gazdasági, mérnöki folyamatok modellezése által. A tantárgy a lineáris programozás alapú modellekből indul ki, majd a készletezési modellekkel és sorbaállási modellekkel folytatódik, majd metaheurisztikus algoritmusok ismertetése következik, végezetül pedig eljut különböző folyamatok szimulációjáig. A matematikai modellek által, a precíz gondolkodás mellett célunk, hogy fejlesszük a hallgatók problémamegoldó készségét és erősítsük a modellezési kompetenciájukat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri az szimplex módszert,
- ismeri a szállítási feladatot,
- ismeri hozzárendelési feladatot,
- ismeri a determinisztikus készletezési modellt- hiány megengedése nélkül
- ismeri a determinisztikus készletezési modellt- hiány megengedésével
- ismeri a sztochasztikus készletezési modelleket
- ismeri a Poisson folyamat és az exponenciális eloszlás közötti összefüggést
- ismeri a születési és halálozási folyamatot
- ismeri a sorbaállási folyamatok Kendall-féle leírását 1
- ismeri a sorbaállási modellt: 1 kiszolgáló, végtelen hosszú sor 1
- ismeri a sorbaállási modellt 1 kiszolgáló, véges hosszú sor 1
- ismeri a sorbaállási modellt 1 kiszolgáló, végtelen hosszú sor 1
- ismeri a sorbaállási modellt több kiszolgáló, véges hosszú sor 1
- ismeri a szimulált hűtés algoritmust 1
- ismeri a particle swarm algoritmust 1
- ismeri a véletlen minta szimulálásának módszerét
Képesség
- képes lineáris programozási feladat megoldásra a szimplex módszer segítségével, számítógép segítségével
- képes a szállítási feladat megoldására számítógép segítségével,
- képes hozzárendelési feladat megoldására számítógép segítségével
- képes determinisztikus készletezési modelleket felismerni, leírni, megoldani
- képes sztochasztikus készletezési modelleket felismerni, leírni, megoldani
- képes párhuzamot vonni a születési és halálozási folyamat és a sorbaállási probléma között
- képes diagramon szemléltetni a sorbaállási problémát
- képes levezeti a stacionárius eloszlást, különböző sorbaállási modellek esetén
- képes levezetni a sorbaállási modellek esetén a várható sorbaállási időt 1
- képes levezetni a sorbaállási modellek esetén a várható sorbaálló igények számát 1
- képes levezetni a sorbaállási modellek esetén a rendszerben tartózkodó igények várható számát 1
- képes globális optimalizálási feladatot megoldani a szimulált hűtés algoritmust segítségével 1
- képes globális optimalizálási feladatot megoldani a paticle swarm algoritmust 1
- képes véletlen mintát generálni folytonos és diszkrét valószínűségi eloszlásokból számítógép segítségével
Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását; az előadásokkal kapcsolatosan szakcikkeket olvas
- nyitott az információs és kommunikációs technológia eszközeinek használatára
- törekszik a matematikai problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára
- törekszik az áttekinthető, pontos és hibamentes feladatmegoldásra
- közgazdasági problémák megoldása során törekszik a matematikai ismeretek következetes alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- önállóan gondolkodik a feladatokon és ennek megfelelően matematikai modelleket alkot
- önállóan átgondolja a feladatot és használni tudja a megfelelő programcsomagokat
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
- meg tanulja prezentálni az eredményeit
Oktatásmódszertan
A hallgató az előadásokon ismerkedik az matematikai modellekkel és ezeknek alkalmazásával, illetve számítógépes megoldásaival. Az előadásokhoz kapcsolódó érdekes cikkek feldolgozásával az önálló kutatómunkával is megismerkedhet. Számítógépes feladatmegoldással kifejlesztik a rugalmas programcsomagok használatát. Ezeket a plusz feladatokat a tanár bónuszpontokkal ismeri el. Teljesítményértékelés zárthelyi dolgozatokon
Tanulástámogató anyagok
- Wayne L. Winston: Operációkutatás, Módszerek és alkalmazások, 1-2. kötetek, Aula Kiadó, Budapest, 2003.
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények ellenőrzésekét félévközi összegzőértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. Ennek alapján kap a hallgató félévközi jegyet.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Két összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két 60 perces zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a tananyag ismeretének szintjére, alkalmazásának képességére fókuszál, és a kapcsolódó feladatok megoldásának képességét ellenőrzi. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Mindkét dolgozaton 50 pont érhető el. A tantárgy teljesítéséhez mindegyik tanulmányi teljesítményértékelés őszpontszámának minimum 40%-át kell megszerezni. Amennyiben valamelyik zárthelyit nem teljesíti (min 40%-osan), ezeket (akár mindkettőt) újból írhatja a pótlási héten 2. Opcionális bónuszpont szerzési lehetőség: az előadásokon témaköréhez kapcsolódó számítógépes feladatok megoldása, a témakörökhöz kapcsolódó cikk feldolgozása Az1. és 2. pontokban felsorolt pontszámok összege adja meg a félévi értékelés őszpontszámát.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a TVSZ-ben előírt jelenléti követelmények teljesítésén túl, hogy a 3.2. A.1 pontban szereplő két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) eredménye egyenként a pontszámok minimum 40%-át kell elérje. A félévközi jegyet csak az aláírással rendelkező hallgatók kaphatják meg.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-85 |
Közepes | 55-70 |
Elégséges | 40 – 55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
A 3.2.A.1 pontban szereplő összegző tanulmányi teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozatok) mindegyike a pótlás hetében írható újra vagy pótolható külön eljárási díj megfizetése nélkül.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés az órákra | |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | |
opcionális számítógépes házi feladat elkészítése, cikk feldolgozás | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2021. szeptember 1-től