Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Operációkutatás menedzsereknek
Azonosító
BMETE90MX47
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr Kovács Edith Alice
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kovacsea@math.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A tantárgy célja, a hallgatókkal megismertetni az operációkutatási illetve optimalizálási modelleket, amik a közgazdasági szemléletű gondolkodáshoz, tervezéshez szükségesek. A modellek matematikai ismertetésén túl, bemutatjuk ezek alkalmazását gazdasági, mérnöki folyamatok modellezése által. A tantárgy a lineáris programozás alapú modellekből indul ki, majd a készletezési modellekkel és sorbaállási modellekkel folytatódik, majd metaheurisztikus algoritmusok ismertetése következik, végezetül pedig eljut különböző folyamatok szimulációjáig. A matematikai modellek által, a precíz gondolkodás mellett célunk, hogy fejlesszük a hallgatók problémamegoldó készségét és erősítsük a modellezési kompetenciájukat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri az szimplex módszert,
  2. ismeri a szállítási feladatot,
  3. ismeri hozzárendelési feladatot,
  4. ismeri a determinisztikus készletezési modellt- hiány megengedése nélkül
  5. ismeri a determinisztikus készletezési modellt- hiány megengedésével
  6. ismeri a sztochasztikus készletezési modelleket
  7. ismeri a Poisson folyamat és az exponenciális eloszlás közötti összefüggést
  8. ismeri a születési és halálozási folyamatot
  9. ismeri a sorbaállási folyamatok Kendall-féle leírását 1
  10. ismeri a sorbaállási modellt: 1 kiszolgáló, végtelen hosszú sor 1
  11. ismeri a sorbaállási modellt 1 kiszolgáló, véges hosszú sor 1
  12. ismeri a sorbaállási modellt 1 kiszolgáló, végtelen hosszú sor 1
  13. ismeri a sorbaállási modellt több kiszolgáló, véges hosszú sor 1
  14. ismeri a szimulált hűtés algoritmust 1
  15. ismeri a particle swarm algoritmust 1
  16. ismeri a véletlen minta szimulálásának módszerét
Képesség
  1. képes lineáris programozási feladat megoldásra a szimplex módszer segítségével, számítógép segítségével
  2. képes a szállítási feladat megoldására számítógép segítségével,
  3. képes hozzárendelési feladat megoldására számítógép segítségével
  4. képes determinisztikus készletezési modelleket felismerni, leírni, megoldani
  5. képes sztochasztikus készletezési modelleket felismerni, leírni, megoldani
  6. képes párhuzamot vonni a születési és halálozási folyamat és a sorbaállási probléma között
  7. képes diagramon szemléltetni a sorbaállási problémát
  8. képes levezeti a stacionárius eloszlást, különböző sorbaállási modellek esetén
  9. képes levezetni a sorbaállási modellek esetén a várható sorbaállási időt 1
  10. képes levezetni a sorbaállási modellek esetén a várható sorbaálló igények számát 1
  11. képes levezetni a sorbaállási modellek esetén a rendszerben tartózkodó igények várható számát 1
  12. képes globális optimalizálási feladatot megoldani a szimulált hűtés algoritmust segítségével 1
  13. képes globális optimalizálási feladatot megoldani a paticle swarm algoritmust 1
  14. képes véletlen mintát generálni folytonos és diszkrét valószínűségi eloszlásokból számítógép segítségével
Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását; az előadásokkal kapcsolatosan szakcikkeket olvas
  3. nyitott az információs és kommunikációs technológia eszközeinek használatára
  4. törekszik a matematikai problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára
  5. törekszik az áttekinthető, pontos és hibamentes feladatmegoldásra
  6. közgazdasági problémák megoldása során törekszik a matematikai ismeretek következetes alkalmazására.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan gondolkodik a feladatokon és ennek megfelelően matematikai modelleket alkot
  2. önállóan átgondolja a feladatot és használni tudja a megfelelő programcsomagokat
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  4. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  5. gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
  6. meg tanulja prezentálni az eredményeit

Oktatásmódszertan

A hallgató az előadásokon ismerkedik az matematikai modellekkel és ezeknek alkalmazásával, illetve számítógépes megoldásaival. Az előadásokhoz kapcsolódó érdekes cikkek feldolgozásával az önálló kutatómunkával is megismerkedhet. Számítógépes feladatmegoldással kifejlesztik a rugalmas programcsomagok használatát. Ezeket a plusz feladatokat a tanár bónuszpontokkal ismeri el. Teljesítményértékelés zárthelyi dolgozatokon

Tanulástámogató anyagok

  • Wayne L. Winston: Operációkutatás, Módszerek és alkalmazások, 1-2. kötetek, Aula Kiadó, Budapest, 2003.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények ellenőrzésekét félévközi összegzőértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. Ennek alapján kap a hallgató félévközi jegyet.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Két összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két 60 perces zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a tananyag ismeretének szintjére, alkalmazásának képességére fókuszál, és a kapcsolódó feladatok megoldásának képességét ellenőrzi. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Mindkét dolgozaton 50 pont érhető el. A tantárgy teljesítéséhez mindegyik tanulmányi teljesítményértékelés őszpontszámának minimum 40%-át kell megszerezni. Amennyiben valamelyik zárthelyit nem teljesíti (min 40%-osan), ezeket (akár mindkettőt) újból írhatja a pótlási héten 2. Opcionális bónuszpont szerzési lehetőség: az előadásokon témaköréhez kapcsolódó számítógépes feladatok megoldása, a témakörökhöz kapcsolódó cikk feldolgozása Az1. és 2. pontokban felsorolt pontszámok összege adja meg a félévi értékelés őszpontszámát.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a TVSZ-ben előírt jelenléti követelmények teljesítésén túl, hogy a 3.2. A.1 pontban szereplő két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) eredménye egyenként a pontszámok minimum 40%-át kell elérje. A félévközi jegyet csak az aláírással rendelkező hallgatók kaphatják meg.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >90-100
Jeles 85-90
70-85
Közepes 55-70
Elégséges 40 – 55
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A 3.2.A.1 pontban szereplő összegző tanulmányi teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozatok) mindegyike a pótlás hetében írható újra vagy pótolható külön eljárási díj megfizetése nélkül.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés az órákra
felkészülés a teljesítményértékelésekre
opcionális számítógépes házi feladat elkészítése, cikk feldolgozás
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2021. szeptember 1-től