Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal az optimalizálási matematika alapjait, az operációkutatáshoz alapvető fogalmakat és matematikai tételeket. Mindezen fogalmak és tételek megismertetése mellett célunk, hogy fejlesszük a hallgatók problémamegoldó készségét és erősítsük a hallgatók precíz, igényes közgazdasági elemzés iránti elkötelezettségét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a lineáris programozási feladatok típusait és azok tulajdonságait,
- ismeri a grafikus feladatmegoldás lépéseit,
- ismeri a szimplex módszert,
- ismeri a kétfázisú szimplex módszert,
- ismeri a játékelmélet alapjait,
- ismeri a hozzárendelési problémát,
- ismeri a szállítási problémát,
- ismeri Vogel és Korda módszerét,
- ismeri Egerváry tételét, 1
- ismeri a Gomory-vágás használatát, 1
- ismeri a duál szimplex módszert, 1
- ismeri a hátizsák feladatot és megoldási módszereit.
Képesség
- képes egyszerűbb lineáris programozási feladatok grafikus megoldására,
- képes kissé bonyolultabb lineáris programozási feladatok megoldására kétfázisú szimplex módszerrel,
- képes egyszerűbb mátrixjátékokat megoldani,
- képes kisméretű hozzárendelési feladatok megoldására,
- képes kisméretű szállítási feladatok megoldására,
- képes elvégezni a duál szimplex módszert,
- képes Gomory-vágást készíteni,
- képes bináris hátizsák feladatot megoldani.
Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információs és kommunikációs technológia eszközeinek használatára,
- törekszik a matematikai problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik az áttekinthető, pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- közgazdasági problémák megoldása során törekszik a matematikai ismeretek következetes alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a matematikai feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások és számítási gyakorlatok. Teljesítményértékelés zárthelyi dolgozatokon és vizsgán.
Tanulástámogató anyagok
- Operációkutatási modellek (Szerző: Vizvári B.) – Typotex Kiadó, 2014
- Operációkutatás (Szerzők: Varró Z. és Temesi J.) – Akadémiai Kiadó, 2014.
- Linear Programming (Author: Vanderbei, R. J.) – Springer, 2020.
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények ellenőrzése két félévközi összegző értékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. A vizsgaidőszakban írásbeli vizsga részből és a félévközi eredmények beszámításából álló kombinált vizsgát kell tenni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Két összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két 45 perces zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a tananyag ismeretének szintjére, alkalmazásának képességére fókuszál, és a kapcsolódó feladatok megoldásának képességét ellenőrzi. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyeztetve. Mindkét dolgozaton 20 pont érhető el. A teljesítéshez (aláíráshoz) a két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összpontszámának minimum 30%-át (azaz a két zárthelyi dolgozatban összesen 12 pontot) kell megszerezni. Opcionális pontok: Az előadáson kitűzött extra feladatokra pontok gyűjthetők. Az 1. és 2. pontokban felsorolt pontszámok összege, az ún. félévközi pontszám a vizsga eredményébe is beszámít. Korábbi félévekben szerzett érvényes aláírás alapján résztvevők esetében vizsgán félévközi pontszámként 12 pont számolandó. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy 90 perces vizsgadolgozat formájában. A vizsgadolgozat a megszerzett elméleti ismeretek alkalmazására fókuszál, ellenőrzi a tananyagban megtalálható vagy azzal szoros kapcsolatban lévő feladatok megoldásának képességét is. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A vizsgadolgozaton 60 pont érhető el. Félévközi eredmények beszámítása: az aktuális félévben megszerzett félévközi pontszám és a vizsgadolgozat pontszámának p-vel jelölt összege alapján történik az érdemjegy megállapítása. A fenti a) pontban szereplő p pontszám kiszámításának biztosítunk egy másik lehetőséget is, amennyiben ez a számítás kedvezőbb: a két zárthelyi összpontszáma helyett az írásbeli vizsgán elért pontszámot vesszük csak figyelembe és ezt szorozzuk 10/6 -dal. Ehhez még hozzáadjuk a félév során szerzett bónuszpontokat (amennyiben szerzett a hallgató bónuszpontokat). Automatikusan a kedvezőbb pontszámot vesszük figyelembe. A sikeres vizsga szükséges feltétele, hogy ez a p összeg minimum 40 pont (százalékban kifejezve, 40%) legyen.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 20%
- összegző tanulmányi teljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 20%
- összesen: 40%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 60%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a TVSZ-ben előírt jelenléti követelmények teljesítésén túl, hogy a 3.2. A.1 pontban szereplő két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) eredménye összesen elérje a 12 pontot (30%). Csak aláírást szerzett hallgató jelentkezhet vizsgára. Az aláírás érvényességi ideje 6 félév, melybe az aláírás megszerzésének féléve is beleszámít.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-85 |
Közepes | 55-70 |
Elégséges | 40-55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A 3.2.A.1 pontban szereplő összegző tanulmányi teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozatok) egyike a képzési időszak utolsó két hetében javítható, ill. pótolható, továbbá a pótlási időszakban különeljárási díj megfizetése mellett biztosítunk egy újabb pótlási/javítási lehetőséget. 2) A 3.2.B.1 pontban szereplő írásbeli eredmény alapján meghatározott vizsgajegy szóbeli vizsgával legfeljebb egy jeggyel javítható vagy rontható. Ezen az opcionális szóbeli vizsgán az előadáson elhangzó definíciók és tételek ismeretét kérik számon.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | |
vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
-
Előadások témái | |
---|---|
1. | Lineáris programozás grafikus megoldással |
2. | Szimplex módszer |
3. | Kétfázisú szimplex módszer |
4. | Mátrixjátékok elmélete |
5. | Felkészülés az első zárthelyire |
6. | Az első zárthelyi megírása, az eredmények kielemzése |
7. | Hozzárendelési feladat |
8. | A szállítási feladat, Vogel és Korda módszere. |
9. | A szállítási feladat, Egerváry tétele, disztribúciós módszer |
10. | Duál szimplex módszer, Gomory-vágás |
11. | Felkészülés a második zárthelyire |
12. | A második zárthelyi megírása, az eredmények kielemzése |
13. | Hátizsák feladat |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|