Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy az első félévben megszerzett elméleti ismereteiket elmélyítsék, valamint további ismeretekkel bővítsék kognitív idegtudományi tudásukat. A félév első felében befejezzük az észlelési modalitásokat, és külön tárgyaljuk a multimodális interakciókat, majd a két legfontosabb, legtöbbet tanulmányozott modalitás nem tárgyalt és/vagy pszichológiai aspektusait vesszük át, végül a szenzorimotoros integráció motoros folyamataival foglalkozunk. A kurzus felépítése lehetővé teszi a hallgatóknak, hogy globális szemlélettel sajátítsák el az ideg-rendszeri működéseket, melyek specialitásaiként tekintsék az egyes észlelési modalitásokat. Alapvető célja a kurzusnak, hogy a hallgatók az idegi működéseket, mint egy aktív rendszer reakcióit tekintsék. Ezáltal a hallgatókban inkább egy egészleges nézőpont alakul ki, mint sok téma-specifikus tudáshalmaz.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az alapvető idegi működéseket leíró fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket. Ismeri az egyes észlelési modalitások specialitásait, valamint a motoros rendszer alapvető működési elveit, a rendszer alkotóelemeit, azok sérüléséből adódó deficitjeit.
Képesség
- Képes megérteni a kognitív idegtudománnyal kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, és önállóan is képes szakirodalmi forrásokat keresni.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív idegtudomány különböző témaköreiben.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Kandel, Schwartz, Jessell: Principles of Neural Science. McGraw, Hill, USA, 2007. – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Calver, Spence, Stein: The Handbook of Multisensory Processes. MIT Press, 2004. – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Blumenfeld: Neuroanatomy Through Clinical Cases. Oxford University Press, 2010. – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Fonyó Attila: Az orvosi élettan tankönyve. Medicina Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007. – releváns fejezetek (rele-vant chapters)
- Pléh, Kovács, Gulyás: Kognitív idegtudomány. Osiris Kiadó, 2003. – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Purves, Brannon, Cabeza, Huettel, LaBar, Platt, Woldorff: Principles of Cognitive Neuroscience. Sinauer, USA, 2008.
- Sekuler, Blake: Észlelés. Osiris Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két, külön alkalommal, a szorgalmi és/vagy a vizsgaidőszakban megírt vizsgán történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi- és/vagy vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során két, külön időpontban megírt írásbeli vizsga gondoskodik. A vizsga tesztkérdésekből, rajzos feladatokból, esszékérdésből (kb. fél – 1 oldalas kifejtés), valamint kisebb, az egész témakört lefedő kérdésekből áll (8-10 darab, 1-2 mondatban megválaszolható kérdések, felsorolások). A kérdések lefedik az órai anyagot, valamint a megadott kötelező szakirodalmat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga (2db)/: 50%-50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 65–79 |
Közepes | 50–64 |
Elégséges | 40–49 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
Az írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum | |
vizsgafelkészülés/exam preparation | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Kemoszenzórium/Chemosensory processing |
2. | Multiszenzoros integráció/Multisensory integration |
3. | A szem – anatómia, szemmozgások, a retina/The eye – anatomy, eye movements, retina |
4. | Látás („haladó”) - Kéreg alatti mechanizmusok, thalamikus magvak és colliculus superior/Vision (Advanced) – Subcortical mechanisms, thalamic nuclei, colliculus superior |
5. | Látás („haladó”) – V1 és a párhuzamos pályarendszerek/Vision (Advanced) – V1, parallel pathways |
6. | Látás („haladó”) – vizuális almodalitások, vizuális figyelem/Vision (Advanced) – submodalities, visual attention |
7. | Hallás I. – idegtudományi jellegzetességek/Hearing I. – neuroscientific phenomena |
8. | Hallás II. – pszichológiai jelenségek/Hearing II. – psychological phenomena |
9. | Motoros rendszer I. - izomrosttól a gerincvelőig/Motor system I. – from muscle fibers tot he spinal chord |
10. | Motoros rendszer II. – agytörzs, agykéreg/Motor system II. – brainstem, cortex |
11. | Motoros rendszer III. – bazális ganglionok és cerebellum/Motor system III. – basal ganglia, cerebellum |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.