Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Neurobiológia II. Szenzoros és motoros feldolgozás
Azonosító
BMETE47MN27
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zimmer Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
zimmer.marta@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar, angol - HU, EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy az első félévben megszerzett elméleti ismereteiket elmélyítsék, valamint további ismeretekkel bővítsék kognitív idegtudományi tudásukat. A félév első felében befejezzük az észlelési modalitásokat, és külön tárgyaljuk a multimodális interakciókat, majd a két legfontosabb, legtöbbet tanulmányozott modalitás nem tárgyalt és/vagy pszichológiai aspektusait vesszük át, végül a szenzorimotoros integráció motoros folyamataival foglalkozunk. A kurzus felépítése lehetővé teszi a hallgatóknak, hogy globális szemlélettel sajátítsák el az ideg-rendszeri működéseket, melyek specialitásaiként tekintsék az egyes észlelési modalitásokat. Alapvető célja a kurzusnak, hogy a hallgatók az idegi működéseket, mint egy aktív rendszer reakcióit tekintsék. Ezáltal a hallgatókban inkább egy egészleges nézőpont alakul ki, mint sok téma-specifikus tudáshalmaz.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az alapvető idegi működéseket leíró fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket. Ismeri az egyes észlelési modalitások specialitásait, valamint a motoros rendszer alapvető működési elveit, a rendszer alkotóelemeit, azok sérüléséből adódó deficitjeit.
Képesség
  1. Képes megérteni a kognitív idegtudománnyal kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, és önállóan is képes szakirodalmi forrásokat keresni.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív idegtudomány különböző témaköreiben.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Kandel, Schwartz, Jessell: Principles of Neural Science. McGraw, Hill, USA, 2007. – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Calver, Spence, Stein: The Handbook of Multisensory Processes. MIT Press, 2004. – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Blumenfeld: Neuroanatomy Through Clinical Cases. Oxford University Press, 2010. – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Fonyó Attila: Az orvosi élettan tankönyve. Medicina Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007. – releváns fejezetek (rele-vant chapters)
  • Pléh, Kovács, Gulyás: Kognitív idegtudomány. Osiris Kiadó, 2003. – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Purves, Brannon, Cabeza, Huettel, LaBar, Platt, Woldorff: Principles of Cognitive Neuroscience. Sinauer, USA, 2008.
  • Sekuler, Blake: Észlelés. Osiris Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két, külön alkalommal, a szorgalmi és/vagy a vizsgaidőszakban megírt vizsgán történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi- és/vagy vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során két, külön időpontban megírt írásbeli vizsga gondoskodik. A vizsga tesztkérdésekből, rajzos feladatokból, esszékérdésből (kb. fél – 1 oldalas kifejtés), valamint kisebb, az egész témakört lefedő kérdésekből áll (8-10 darab, 1-2 mondatban megválaszolható kérdések, felsorolások). A kérdések lefedik az órai anyagot, valamint a megadott kötelező szakirodalmat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga (2db)/: 50%-50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–90
65–79
Közepes 50–64
Elégséges 40–49
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

Az írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum
vizsgafelkészülés/exam preparation
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Kemoszenzórium/Chemosensory processing
2. Multiszenzoros integráció/Multisensory integration
3. A szem – anatómia, szemmozgások, a retina/The eye – anatomy, eye movements, retina
4. Látás („haladó”) - Kéreg alatti mechanizmusok, thalamikus magvak és colliculus superior/Vision (Advanced) – Subcortical mechanisms, thalamic nuclei, colliculus superior
5. Látás („haladó”) – V1 és a párhuzamos pályarendszerek/Vision (Advanced) – V1, parallel pathways
6. Látás („haladó”) – vizuális almodalitások, vizuális figyelem/Vision (Advanced) – submodalities, visual attention
7. Hallás I. – idegtudományi jellegzetességek/Hearing I. – neuroscientific phenomena
8. Hallás II. – pszichológiai jelenségek/Hearing II. – psychological phenomena
9. Motoros rendszer I. - izomrosttól a gerincvelőig/Motor system I. – from muscle fibers tot he spinal chord
10. Motoros rendszer II. – agytörzs, agykéreg/Motor system II. – brainstem, cortex
11. Motoros rendszer III. – bazális ganglionok és cerebellum/Motor system III. – basal ganglia, cerebellum

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.