Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Neurobiológia I. Alapok és észlelés neurobiológiája
Azonosító
BMETE47MN26
A tantárgy jellege
kontakktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zimmer Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
zimmer.marta@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar, angol - HU, EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a megfelelő elméleti idegtudományi alapokra tegyenek szert a hallgatók. A félév első felében az alap idegi működéseket ismerik meg, majd a szenzorimotoros integráció szenzoros folyamataival foglalkozunk. A kurzus felépítése lehetővé teszi a hallgatóknak, hogy globális szemlélettel sajátítsák el az idegrendszeri működéseket, melyek specialitásaiként tekintsék az egyes észlelési modalitásokat. Ezáltal a hallgatókban inkább egy egészleges nézőpont alakul ki, mint sok téma-specifikus tudáshalmaz. A tárgyhoz tartozó laboron a hallgatók elméleti tudásukat egy gyakorlati paradigma keretében átültethetik, alkalmazhatják.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az alapvető idegi működéseket leíró fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.
Képesség
  1. Képes megérteni a kognitív idegtudománnyal kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, és önállóan is képes szakirodalmi forrásokat keresni.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív idegtudomány különböző témaköreiben.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, amelyet a labor során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, és az előadásokra épülő otthoni kiscsoportos és egyéni feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kandel, Schwartz, Jessell: Principles of Neural Science. McGraw, Hill, USA, 2007. – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Pléh, Kovács, Gulyás: Kognitív idegtudomány. Osiris Kiadó, 2003. – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Fonyó Attila: Az orvosi élettan tankönyve. Medicina Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)
  • Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007. – releváns fejezetek (rele-vant chapters)
  • Purves, Brannon, Cabeza, Huettel, LaBar, Platt, Woldorff: Principles of Cognitive Neuroscience. Sinauer, USA, 2008.
  • Sekuler, Blake: Észlelés. Osiris Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy szóbeli vizsgán és önállóan, valamint kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Szóbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során 1 szóbeli vizsga gondoskodik. A vizsga esszékérdésből, rajzos feladatból összehasonlításból, valamint kisebb, az egész témakört lefedő kérdésekből áll. A kérdések lefedik az órai anyagot, valamint a megadott kötelező szakirodalmat. 2. Egyéni/Kiscsoportos projektfeladat. A hallgatók egyénileg lefuttatnak egy kiadott kísérleti paradigmát 5 általuk választott kísérleti személlyel (2 blokkban, 2 különböző napon), a kinyert eredményeket statisztikai táblázatba rendezik. A megkapott 5-5 soros táblázatokat 3-4 fős kiscsoportba szerveződve összefűzik, az így kapott 15-20 fős mintán statisztikai összehasonlításokat végeznek. A szóbeli vizsga része a csoport-statisztika bemutatása, valamint egyénileg kap minden hallgató egy hipotetikus kísérleti adatábrát, melyet értelmezniük kell.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Projektmunka: 10%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Szóbeli vizsga: 90%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A szóbeli vizsga a vizsgaidőszakban javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes
kötelező részvétel a gyakorla-ton/compulsory participation on the prac-tice class
projektfeladat/project task
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum
vizsgafelkészülés/exam preparation
összesen/total

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Alapvető idegi folyamatok, sejtmembrán, akciós potenciál
2. A szinapszis
3. Autonóm idegrendszer, hipothalamus
4. Észlelés bevezetés - vizsgálati módszerek
5. Szenzoros és motoros integráció
6. Az idegsejttől a kognícióig
7. Szomatoszenzoros rendszer I. – periféria
8. Szomatoszenzoros rendszer II. - központi feldolgozás
9. Szomatoszenzoros rendszer III. - fájdalom- és hőérzékelés
10. Látás alapjai I. – Jelenségek, receptorok
11. Látás alapjai II. - Alacsonyszintű látás
12. Látás alapjai III. - Magasabbszintű látás
13. Hallás alapjai
14. Gyakorlati konzultáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Németh Kornél

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.