Verziók
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a megfelelő elméleti idegtudományi alapokra tegyenek szert a hallgatók. A félév első felében az alap idegi működéseket ismerik meg, majd a szenzorimotoros integráció szenzoros folyamataival foglalkozunk. A kurzus felépítése lehetővé teszi a hallgatóknak, hogy globális szemlélettel sajátítsák el az idegrendszeri működéseket, melyek specialitásaiként tekintsék az egyes észlelési modalitásokat. Ezáltal a hallgatókban inkább egy egészleges nézőpont alakul ki, mint sok téma-specifikus tudáshalmaz. A tárgyhoz tartozó laboron a hallgatók elméleti tudásukat egy gyakorlati paradigma keretében átültethetik, alkalmazhatják.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az alapvető idegi működéseket leíró fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.
Képesség
- Képes megérteni a kognitív idegtudománnyal kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, és önállóan is képes szakirodalmi forrásokat keresni.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív idegtudomány különböző témaköreiben.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, amelyet a labor során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, és az előadásokra épülő otthoni kiscsoportos és egyéni feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kandel, Schwartz, Jessell: Principles of Neural Science. McGraw, Hill, USA, 2007. – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Pléh, Kovács, Gulyás: Kognitív idegtudomány. Osiris Kiadó, 2003. – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Fonyó Attila: Az orvosi élettan tankönyve. Medicina Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)
- Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007. – releváns fejezetek (rele-vant chapters)
- Purves, Brannon, Cabeza, Huettel, LaBar, Platt, Woldorff: Principles of Cognitive Neuroscience. Sinauer, USA, 2008.
- Sekuler, Blake: Észlelés. Osiris Kiadó, több kiadás – releváns fejezetek (relevant chapters)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy szóbeli vizsgán és önállóan, valamint kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Szóbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során 1 szóbeli vizsga gondoskodik. A vizsga esszékérdésből, rajzos feladatból összehasonlításból, valamint kisebb, az egész témakört lefedő kérdésekből áll. A kérdések lefedik az órai anyagot, valamint a megadott kötelező szakirodalmat. 2. Egyéni/Kiscsoportos projektfeladat. A hallgatók egyénileg lefuttatnak egy kiadott kísérleti paradigmát 5 általuk választott kísérleti személlyel (2 blokkban, 2 különböző napon), a kinyert eredményeket statisztikai táblázatba rendezik. A megkapott 5-5 soros táblázatokat 3-4 fős kiscsoportba szerveződve összefűzik, az így kapott 15-20 fős mintán statisztikai összehasonlításokat végeznek. A szóbeli vizsga része a csoport-statisztika bemutatása, valamint egyénileg kap minden hallgató egy hipotetikus kísérleti adatábrát, melyet értelmezniük kell.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Projektmunka: 10%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: 90%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 86–95 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A szóbeli vizsga a vizsgaidőszakban javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes | |
kötelező részvétel a gyakorla-ton/compulsory participation on the prac-tice class | |
projektfeladat/project task | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum | |
vizsgafelkészülés/exam preparation | |
összesen/total |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Alapvető idegi folyamatok, sejtmembrán, akciós potenciál |
2. | A szinapszis |
3. | Autonóm idegrendszer, hipothalamus |
4. | Észlelés bevezetés - vizsgálati módszerek |
5. | Szenzoros és motoros integráció |
6. | Az idegsejttől a kognícióig |
7. | Szomatoszenzoros rendszer I. – periféria |
8. | Szomatoszenzoros rendszer II. - központi feldolgozás |
9. | Szomatoszenzoros rendszer III. - fájdalom- és hőérzékelés |
10. | Látás alapjai I. – Jelenségek, receptorok |
11. | Látás alapjai II. - Alacsonyszintű látás |
12. | Látás alapjai III. - Magasabbszintű látás |
13. | Hallás alapjai |
14. | Gyakorlati konzultáció |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Németh Kornél |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.