Versions
External department
Programme: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Subject Role: Kötelezően választott
Recommended semester: 1
Programme: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Subject Role: Kötelezően választott
Recommended semester: 1
Programme: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Subject Role: Kötelezően választott
Recommended semester: 1
Programme: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Subject Role: Kötelezően választott
Recommended semester: 0
Objectives
Learning outcomes
Knowledge
- Ismeri a fémes kötés jellemzőit és azt, hogy milyen szerepe van a tulajdonságok kialakításában.
- Ismeri hogy a fázisdiagramból leolvasható fázisviszonyok hogyan befolyásolják a tulajdonságokat.
- Ismeri a metastabilitás fogalmát és típusait.
- Ismeri a szilárdságnövelési mechanizmusokat.
- Ismeri a könnyűfémek csoportosítását a szövetszerkezeti jellemzők alapján.
- Ismeri a gyártói minőségazonossági bizonyítvány célját és fontosabb tartalmi elemeit.
- Ismeri a lemeztermékek technológia szempontjából fontosabb tulajdonságait.
- Ismeri a fém-gáz rendszerekben kialakuló fázisviszonyokat.
- Ismeri a felületmódosítás fogalmát, fontosabb céljait, és a fontosabb eljárásait. 1
- Ismeri a kerámia alapanyagok alkalmazásának előnyeit és hátrányait, a kerámiák fontosabb fizikai tulajdonságait, a kerámia alkatrészek tervezésének fontosabb szempontjait. 1
- Ismeri a korszerű műszaki kerámiák gyártásának fontosabb lépéseit, 1
- Ismeri a kompozit anyagok típusait, szerkezeti jellegzetességeit és azok hatását az fizikai tulajdonságokra. 1
- Ismeri a műanyagok és elasztomerek típusait, szerkezeti jellegzetességeit és azok hatását az fizikai tulajdonságokra. 1
- Ismeri az anyagmodellek típusait.
Ability
- Képes átlátni és megmagyarázni az összefüggést biner rendszerek fázisdiagramja és fizikai tulajdonságai között.
- Képes átlátni és megmagyarázni, hogy a metastabilitások fajtái hogyan függenek össze a szilárdságnövelés lehetőségeivel.
- Képes átlátni és megmagyarázni, hogy milyen összefüggés van a szilárdságot növelő mechanizmusok és az egyensúlyi fázisviszonyok (diagramok alakja) között.
- Képes egy tetszőleges gyártói minőségazonossági bizonyítvány értelmezésére.
- Képes egy lemezalakítási technológiából megadott alakváltozások alapján lemez alapanyag kiválasztására.
- Képes egy felületi tulajdonság eléréséhez felületmódosító eljárást javasolni, elemezni a megvalósíthatóságát, előnyeit és korlátait.
- Képes egy szakítóvizsgálat eredményeit felhasználva egy rugalmas-képlékeny anyagmodellt megadni.
- Képes egy meghatározott témában egy fókuszkérdésre irodalmat gyűjteni, és az alapján egy összefoglaló anyagot összeállítani.
Attitude
- Törekszik arra, hogy az egyes tématerületek között az összefüggéseket keresse.
- Törekszik arra, hogy az előadásokon és gyakorlatokon elhangzottakat (összefüggések, kijelentések, ábrák) önállóan értelmezze, nyitott arra, hogy együtt gondolkodjon az oktatóval és hallgatótársaival.
- Törekszik az előadásokon és a gyakorlatokon az aktív részvételre.
Autonomy and responsibility
- Elfogadja a tárgy teljesítéséhez megfogalmazott kereteket, és azon belül önállóan és felelősségteljesen végzi feladatát, igazodva az etikai normákhoz.
- Felelősséggel alkalmazza a tantárgy során megszerzett ismereteket, tekintettel azok érvényességi korlátjaira.
- A kiadott feladatot önállóan, a kijelölt feltételeknek és az etikai normáknak megfelelően végzi el.
Methodology of teaching
Materials supporting learning
- Lovas Antal (szerk.): Járműanyagok, Typotex Kiadó, 20- , www.tankonyvtar.hu
- Verő – Káldor: Fémtan, Tankönyvkiadó, 199-
- Prohászka: Bevezetés az anyagtudományba, Tankönyvkiadó, 198-
- Takács J.(szerk.): Korszerű technológiák a felületi tulajdonságok alakításában; Műegyetemi Kiadó, 200-
- Tanszéki honlapról letölthető segédanyagok, és óravázlatok.
General Rules
A TVSZ-nek megfelelően.
Performance evaluation methods
A szemeszter során a hallgatóknak két évközi, írásbeli teljesítményértékelést kell megírniuk.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- Évközi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): 25%
- Évközi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): 25%
- összesen: 50%
Proportion of examination elements in the rating
- Szóbeli vizsga: 50%
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
A hallgatónak mindkét évközi teljesítményértékelést legalább elégséges minősítésűre kell teljesítenie.
Grading
% | |
---|---|
Excellent | > 90-100 |
Very good | 87,5–90 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74,5 |
Pass | 50–61,5 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
A két évközi, írásbeli teljesítményértékelés két-két alkalommal pótolható. A kurzust záró érdemjegy a TVSZ-nek megfelelően javítható a szóbeli vizsgák alkalmával.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
Approval and validity of subject requirements
-
Topics discussed during the semester
-
Topics of lectures | |
---|---|
1. | Termodinamikai alapok |
2. | Egyensúlyi rendszerek fázisdiagramjai |
3. | Fémes rendszerek |
4. | Ötvözetek szerkezete és tulajdonságai |
5. | Nem egyensúlyi rendszerek |
6. | Szilárdságnövelés lehetőségei |
7. | Könnyűfémek a járműiparban |
8. | minőségazonossági bizonyítvány |
9. | könnyűfém lemeztermékek tulajdonságai, kiválasztásának szempontjai |
10. | Fém-gáz rendszerek |
11. | Felületmódosító eljárások |
12. | Kerámiák |
13. | Polimerek |
14. | Kompozitok |
15. | Additív technológiák |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Dr. Markovits Tamás | ||
Dr. Vehovszky Balázs |