Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy keretében elsajátításra kerülnek mind a térinformatika elméleti ismeretei, mind a környezeti természet és az épített jelenségek modellezéséhez és elemzéséhez szükséges készségek. A kurzus befejezése után a hallgatók megértik az alapvető térinformatikai elemzési projektek felépítését és képesek azok megtervezésére és végrehajtására. A gyakorlatban a hallgatók képesek lesznek összegyűjteni és elemezni a térbeli adatokat helyzeti információk alapján, ezeken az adatokat strukturálni, tárolni, az alapvető térbeli elemzési funkciókat elvégezni, és hatékony modelleket készíteni a beépített és a természetes környezeti jelenségek modellezésére. A tantárgy keretében áttekintésre kerül a térinformációs rendszerek létrehozásának teljes folyamata, adatgyűjtés, adatbázis kezelés, elemzés, megjelenítés. A tárgy két egyformán fontos részre oszlik: előadások, amelyek bemutatják a térinformatika elméletét, és laboratóriumi gyakorlatok, amelyek segítenek megismerkedni a GIS szoftverkörnyezet jellemző munkafolyamataival. Az előadások az alapfogalmakat, téradatokkal, eszközökkel kapcsolatos alapvető ismereteit s tárgyalják. A laboratóriumi gyakorlatokon ismertetésre kerülnek a környezet-vizsgálati feladatok elvégzéséhez szükséges térinformatikai adat készletek és térinformatikai szoftver eszközök.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a térinformatika alapfogalmait,
- a helyalapú környezeti elemzés fő alapelveit,
- ismeri a helyhez kötött környezeti jelenségek folyamatait és azok leírásának módját,
- ismeri az épített és a természetes környezet digitális ábrázolásának alapvető lépéseit,
- ismeri az alapvető téradat-rögzítési, térbeli elemzési és megjelenítési technikákat,
Képesség
- létrehozni városi és vidéki környezetünk strukturális modelljét,
- térbeli mutatókat létrehozni a természet, infrastruktúra, társadalom és a kultúra összetett kölcsönhatásának elemzésére,
Attitűd
- nyitott a térinformatikai eszközök használatára,
- erőfeszítéseket tesz a releváns döntéstámogatási elemzések elvégzésére,
Önállóság és felelősség
- önállóan képes modellezni a térbeli jelenségeket és realizálni kapcsolataikat,
- önállóan képes alapvető térbeli elemzésre,
- önállóan képes heterogén térbeli adatbázisok felhasználására,
- szisztematikus gondolkodásmódot alkalmaz.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Órai diszkusszió és számítások, elemzések.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások prezentációinak anyaga, amely a megfelelő időpontban a hallgatók által hozzáférhetővé válik.
- Slideshows of the lectures which will distributed at appropriate times throughout the semester.
- Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
- The current literature list will be distributed in the first lesson.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félévközi számonkérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A hallgatók a félév során három laborgyakorlat és egy komplex beadandó feladat formájában adnak képet a tudásukról.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Labor gyakorlat: 30%
- beadandó feladat: 70%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. (1) A három labor gyakorlat nem pótolható. (2) Az összegző tanulmány teljesítményértékelése első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótol-ható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. (3) Amennyiben az (2) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
projekt házifeladat | |
projekt konzultáció | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2019. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, Térinformatikai technológiák áttekintése |
2. | Térbeli adatmodellezés |
3. | Térinformatikai alkalmazások, esettanulmányok |
4. | A félév során alkalmazott térinformatikai szoftver ismertetése |
5. | Féléves projekt kereteinek áttekintése, Térinformatikai projektmenedzsment |
6. | Térinformatikai adatgyűjtési technológiák, térbeli adatok létrehozása |
7. | Földmegfigyelés, globális-, regionális-, nemzeti téradat-infrastruktúra |
8. | GeoWEB, World, EU, HU adatforrások |
9. | Vizualizáció, Infografika, Kartográfia |
10. | Területi elemzés: társadalom, gazdaság, infrastruktúra, környezet |
11. | Területi elemzés: 3D terepmodellezés |
12. | Területi elemzés: terület használat, felszín borítottság monitoring |
13. | Komplex térbeli elemzés, döntéstámogatás |
14. | Szemeszter projekt beszámoló |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Mostafizur Rahman | PhD hallgató – PhD Student |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Tanszék vezetője hagyja jóvá.