Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A POPULÁRIS ZENE
Azonosító
BMEGT43V104
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Barna Róza Emília
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
barna.emilia@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja bevezetést nyújtani a populáriszene-kutatás területére, szakirodalom és zenei példák segítségével körbejárva annak legfontosabb témaköreit és megközelítéseit. Vizsgálja a zene és a társadalom, közösségek, identitás, lokalitás és globalizáció, valamint a hatalom összefüggéseit; a zene mint iparág és a technológia változásának viszonyrendszerét; valamint betekintést nyújt a populáris zene elemzésének sajátos módszertant kívánó területére. Foglalkozik a populáris zenetörténeti megközelítéseivel, emellett a zenei műfajok szerveződésével, társadalmi beágyazottságával. A kurzus elvégzéséhez nem szükséges előzetes zenei képzettség, zeneelméleti tudás, csupán alapvető érdeklődés a populáris zene és a társadalom iránt.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb, az alterülethez kapcsolódó elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik. Ismeri a populáris zene és társadalom összefüggéseivel kapcsolatos összefüggéseket, az ezekre vonatkozó szaktudományos kontextusokat és főbb diskurzusokat.
  2. Ismeri és érti a populáriszene-kutatás mint a kommunikáció- és médiatudományhoz kapcsolódó alterület által vizsgált társadalmi jelenségek és alrendszereik működési mechanizmusait.
  3. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.
  4. Ismeri a populáris zene alterületét meghatározó társadalmi, strukturális, gazdasági és politikai folyamatok legfontosabb tényezőit.
Képesség
  1. Képes eligazodni szakterületének mélyebb összefüggései és a gyakorlat által felvetett konkrét társadalmi, kommunikációs és médiatudományi problémák, valamint azok lehetséges megoldási módszerei között.
  2. Képes szakterületének új ismereteit hatékonyan feldolgozni. Magabiztosan kezeli a nyomtatott és a digitális szakirodalmi forrásokat, ismeri a szakterület médiakörnyezetét.
  3. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
  2. Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  3. Igénye van az Európán kívüli kultúrák megismerésére, nyitottan és elfogadóan viszonyul e kultúrákhoz.
  4. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
  5. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
  6. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  7. Érzékeny és nyitott a legsúlyosabb társadalmi problémákra, szemléletét áthatja az elesettekkel és a kiszolgáltatottakkal szembeni szakmai és emberi szolidaritás.
  8. Elkötelezett a társadalmi egyenlőség, az élet minden területén érvényes demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett és véleményét a megfelelő formában meg is tudja fogalmazni.
  9. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások prezentációs segédanyaggal, kommunikáció írásban és szóban, szakirodalom feldolgozása, önállóan és csoportmunkában készített feladatok: „minikutatás” és populáriszene-elemzés.

Tanulástámogató anyagok

  • Adorno, Theodor W. 2005 [1941]. On Popular Music. In: Simon Frith and Andrew Goodwin (eds.) On Record. Rock, Pop and the Written Word. London and New York: Routledge, 256-267.
  • Bayton, Mavis. 2005 [1988] How Women Become Musicians. In: Simon Frith and Andrew Goodwin (eds.) On Record. Rock, Pop and the Written Word. London and New York: Routledge, 201-219.
  • Barthes, Roland. 2005 [1977]. The Grain of the Voice. In: Simon Frith and Andrew Goodwin (eds.) On Record. Rock, Pop and the Written Word. London and New York: Routledge, 250-255.
  • Hebdige, Dick. 2005 [1979]. Style as Homology and Signifying Practice. In: Simon Frith and Andrew Go-odwin (eds.) On Record. Rock, Pop and the Written Word. London and New York: Routledge, 46-54.
  • Hennion, Antonie. 2005 [1983]. The Production of Success: The Antimusicology of the Pop Song. In: Simon Frith and Andrew Goodwin (eds.) On Record. Rock, Pop and the Written Word. London and New York: Routledge, 154-171.
  • Negus, Keith. 1999. Music Genres and Corporate Cultures. London and New York: Routledge.
  • Stokes, Martin. 2004. Music and the Global Order. Annual Review of Anthropology 33: 47-72.
  • Théberge, Paul. 1997. Any Sound You Can Imagine: Making Music/Consuming Technology. Hanover & London: Wesleyan University Press. 

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés (ellenőrző zárthelyi dolgozat), házi feladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyag-részt a kurzus oktatója határozza meg. A dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a kurzus oktatója határozza meg. 3. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel (pl. órai egyéni vagy csoportos feladatok megoldása során); az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a kurzus oktatója együttesen határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
  • részleges tanulmányi teljesítményértékelés: 20
  • részteljesítmény-értékelés – aktív részvétel: 10
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90–95
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 50-69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A házi feladatok a beadási határidőtől számítva egy hétig pótolhatók, de ez esetben egyenként legfeljebb a hozzájuk tartozó értékelés 60%-át érik. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés indoklás nélkül pótolható vagy javítható, kettő csak igazolt hiányzás (betegség, tanulmányi út) megléte esetén pótolható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 4) Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon félévközi készülés a gyakorlatokra 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Bevezetés: Mi a "népszerű"? Mi az a "zene"?; Zenei és társadalmi struktúrák; Népszerű zene és identitás; Népszerű zene és technológia; Népszerű zene elemzése; Műfaj; A zeneipar; Zenei szubkultúrák és színterek; Globális populáris zene; A populáris zene történeti megközelítései; Zene a mindennapokban; Népszerű zene és hatalom

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.