Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: KM mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a művészetfilozófia alapvető kérdéseivel, valamint azokkal a módszerekkel, amelyek segítségével a művészetekkel és a műalkotásokkal kapcsolatos filozófiai és kommunikációs kérdések tanulmányozhatóak és megválaszolhatóak. A félév során először a művészet és a különböző művészeti ágak lényegének megragadására tett kísérleteket és azok kritikai elemzéseit tekintjük át, majd a műalkotások természetének, létrehozásának és befogadásának számos – a művészetfilozófiai és művészeti kommunikációs diskurzusokban központi szerepet kapó – kérdését vizsgáljuk meg. Az alapvető művészetfilozófiai kategóriák megismerése után elsősorban a festmények, grafikai képek, fényképek, mozgóképek, digitális képek stb. alkotásának és befogadásának specifikus aspektusait vesszük szemügyre, többek között a sok vitát kiváltott „realizmus” problémájának szempontjából. Bár a kurzus során az analitikus művészetfilozófia meghatározó területeire koncentrálunk, vizsgálódásaink a design számos filozófiai és kommunikációs kérdésére és problémájára is kiterjednek.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
- Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
- Elemzési képesség
- Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
- Társadalomtörténeti nyitottság
- Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
- Saját képességek önreflexiója.
Önállóság és felelősség
- Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
- Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.
Oktatásmódszertan
Konzultáció.
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása. Négy alkalmat (az órák 30%-át) meghaladó hiányzás esetén a hallgató a TVSz szerint nem kaphat aláírást. A jelenlétet az oktató rendszeres katalógussal ellenőrzi. Szemináriumi dolgozat (írásbeli vizsga): 25-30 ezer leütés.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: Szemináriumi dolgozat (50 pont): A dolgozatban tárgyalt művészetfilozófiai kérdés, probléma pontos és világos ismertetése (10 pont) A kurzus során feldolgozott és a korábbi tanulmányok során megismert releváns szakirodalom szempontjainak és érvrendszerének ismerete, integrálása (10 pont) A dolgozat szerkezete, áttekinthetősége (5 pont) A gondolatmenet és az állítások világossága, az érvelés minősége (logikai szerkezet), kreativitása, a fogalmak pontos, tisztázott és konzisztens használata (5 pont) Kritikai szemlélet, a kritikai észrevételek argumentatív alátámasztása (5 pont) Önálló álláspont megfogalmazása, az álláspont argumentatív alátámasztása, lehetséges ellenvetések vizsgálata (5 pont) Példák használata (5 pont) Nyelvi igényesség (5 pont) Kritériumkövetelmény a pontos idézés és hivatkozás (parafrázis esetében is), valamint a dolgozat végén szereplő pontos és teljes bibliográfia. Pontatlan idézés, hivatkozások és a bibliográfia hiánya vagy pontatlansága esetén a dolgozat nem értékelhető. A vizsgadolgozatokkal szemben támasztott részletes formai és tartalmi követelményeket a tanszéki honlapról letölthető Útmutató a Szociológia és Kommunikáció Tanszék kurzusainak és képzéseinek követelményeként benyújtandó vizsgadolgozatok elkészítéséhez című segédlet tartalmazza. A szeminárium dolgozat elkészítésének alternatív formája egy olyan gyakorlati projekt és elemzés, amely a félév során tárgyalt témák valamelyikére reflektáló alkotást (például álló vagy mozgókép, honlap stb.) és annak kritikai elemzését tartalmazza. Az elemzésnek ebben az esetben is meg kell felelnie a szemináriumi dolgozattal szemben támasztott követelményeknek és szempontoknak, terjedelme azonban lehet rövidebb is (15-20 ezer leütés). Ezt az alternatívát akkor választhatja a hallgató, ha a vázlat elkészítése előtt a tervezett projektet az oktatóval megbeszéli, a vázlatot pedig már a konzultáció alapján készíti el. Recenziók / kritikák (3x10 pont): A feldolgozott szakirodalom valamely állításának és az állítást alátámasztó gondolatmenetnek (érvelésnek) pontos és tömör ismertetése / A műalkotás lényegre törő bemutatása (3 pont) Az ismertetett álláspont és gondolatmenet kritikai elemzése / A műalkotás kritikai értékelése (3 pont) A recenzió / kritika gondolatmenetének (érvelési szerkezetének) világossága, követhetősége (2 pont) A gondolatmeneteket (érvelést) alátámasztó vagy cáfoló példák / A műalkotás ajánlásának indoklása (2 pont) Az a recenzió, amely a feldolgozott szakirodalom puszta tartalmi kivonatát adja, illetve az a kritika, amely a műalkotás puszta leírását tartalmazza, maximum 3 pontot érhet. A határidőn túl leadott recenziók és kritikák pontértékük felét érik. Prezentáció (10 pont): A feldolgozott szakirodalom alapkérdéseinek, problémáinak, argumentumainak pontos és tömör bemutatása (2 pont) A prezentáció szerkezete, gondolatmenete, időtartama (25-30 perc) (2 pont) Önálló álláspont megfogalmazása, vitaindító kérdések, felvetések (2 pont) Példaként bemutatott (művészeti, design) alkotás vagy alkotások elemzése, az elemzés relevanciája a feldolgozott szakirodalom szempontjából (2 pont) Vázlat (handout) áttekinthetősége, tartalmi minősége (2 pont) Az a prezentáció, amely a feldolgozott szakirodalom puszta tartalmi kivonatát adja, maximum 3 pontot érhet el. Elmaradt prezentációt nem lehet pótolni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Szemináriumi dolgozat (írásbeli vizsga):: 50
- Recenziók / kritikák: 20
- Prezentáció: 20
- szemináriumi munka: 10
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Óralátogatás.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 50-69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 54 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A művészetfilozófia alapvető kérdései; A művészet és a különböző művészeti ágak lényegének megragadására tett kísérletek; Kritikai elemzések; A műalkotások természete; A műalkotások létrehozása; A műalkotások befogadása; Művészeti kommunikációs diskurzusok; A „realizmus” problémája; Design
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.