Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A fotográfia történetében a képalkotás és a teoretikus reflexió mindig is olyan kölcsönhatásban volt egymással, ami az elmélet és gyakorlat sokszor mesterséges dichotómiáját megkérdőjelezhetővé tette. A fotográfiai praxisok a műfajok, az értelmezési és értékelési rendszerek számos típusát hozták létre. A kurzus során az egyik célunk az lesz, hogy ezeket a praxisokat, műfajokat, értelmezési és értékelési rendszereket a médium tulajdonságaira és lehetőségeire is reflektálva vizsgáljuk. Azt a kérdést is feltesszük, hogy milyen konceptuális keretek alkalmasak az interpretációs és értékelési rendszerek és mechanizmusok elemzésére. A fogalmi keretek vizsgálatához elengedhetetlenül szükségünk lesz arra is, hogy feltérképezzük az interpretáció és értékelés tárgyává váló releváns képi (fotográfiai) tulajdonságokat. A fotográfiai relevancia kérdése pedig szorosan összefügg az adott (társadalmi, kulturális, történeti) kontextussal, valamint azokkal a műfajokkal, amelyekbe az értelmezett és értékelt fotók tartoznak. Munkamódszerünk részben néhány fontosabb kérdés és szakirodalom közös megbeszélése, részben pedig esettanulmányok elemzése lesz a kurzus résztvevőinek kutatási projektjei alapján.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete.
Képesség
- Szakmai nyelvhasználat képessége
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Elemzési képesség.
Attitűd
- Társadalmi érzékenység, szolidaritás
- A demokratikus és jogállami normák elfogadása
- Szakmai és morális hozzáállás
Önállóság és felelősség
- Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.
Oktatásmódszertan
A témaköröket szakirodalom-feldolgozáson és esettanulmányokon keresztül vizsgáljuk. A hallgatók a félév során egy általuk választott fotográfiai jelenségről elemző tanulmányt készítenek.
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása és a szemináriumi diszkussziókban való rendszeres részvétel. Szemináriumi dolgozat (írásbeli vizsga): 20-25 ezer leütés. Ha a hallgatók a 12. hétig leadják dolgozatuk előzetes változatát, akkor azt a kurzus oktatója néhány napon belül kommentálja. (Előzetes változat leadása nem kötelező.) A szemináriumi dolgozat végleges változatát 14. hétig kell leadni. A szemináriumi dolgozatra 50 pontot lehet szerezni. A félév során minden hallgató két projektbeszámolót tart. A beszámolókra 25-25 pontot lehet szerezni. A hallgatóknak minden írásos feladatot elektronikus formában (Word dokumentum, PDF-be konvertálás nélkül vagy PPP) kell leadniuk. A dokumentumok 500 KB-nál nem lehetnek nagyobbak, a beillesztett képeket tehát ennek megfelelően kell méretezni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: A dolgozatban tárgyalt fotóelméleti kérdés, probléma pontos és világos ismertetése (10 pont) A kurzus során feldolgozott és a korábbi tanulmányok során megismert releváns szakirodalom szempontjainak és érvrendszerének ismerete, integrálása (10 pont) A dolgozat szerkezete, áttekinthetősége (5 pont) A gondolatmenet és az állítások világossága, az érvelés minősége (logikai szerkezet), kreativitása, a fogalmak pontos, tisztázott és konzisztens használata (5 pont) Kritikai szemlélet, a kritikai észrevételek argumentatív alátámasztása (5 pont) Önálló álláspont megfogalmazása, az álláspont argumentatív alátámasztása, lehetséges ellenvetések vizsgálata (5 pont) Példák használata (5 pont) Nyelvi igényesség (5 pont) Kritériumkövetelmény a pontos idézés és hivatkozás (parafrázis esetében is), valamint a dolgozat végén szereplő pontos és teljes bibliográfia. Pontatlan idézés, hivatkozások és a bibliográfia hiánya vagy pontatlansága esetén a dolgozat nem értékelhető. A vizsgadolgozatokkal szemben támasztott részletes formai és tartalmi követelményeket a tanszéki honlapról letölthető Útmutató a Szociológia és Kommunikáció Tanszék kurzusainak és képzéseinek követelményeként benyújtandó vizsgadolgozatok elkészítéséhez című segédlet tartalmazza. A szeminárium dolgozat elkészítésének alternatív formája egy gyakorlati projekt és elemzés. A gyakorlati projekt lehet fotográfiai (például tematikus képsorozat elkészítése), kritikai (például 4-5 kiállításról írt kritika), illetve más, a hallgatók által javasolt (és az oktató által elfogadott) projekt. A szemináriumi dolgozat ebben az esetben a gyakorlati projektre reflektáló kritikai elemzés. Az elemzésnek ebben az esetben is meg kell felelnie a szemináriumi dolgozattal szemben támasztott követelményeknek és szempontoknak, terjedelme azonban lehet rövidebb is (10-15 ezer leütés).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részvétel, beszámolók: 50
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsgadolgozat: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása és a szemináriumi diszkussziókban való rendszeres részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 50-69 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat | 55 |
felkészülés a vizsgadolgozatra | 55 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A fotográfiai praxisok és az elméleti reflexió kapcsolata; Praxisok, elméletek és konceptuális keretek; A fotografikus kép ontológiája; Fotográfia és percepció; A fotografikus reprezentáció természete; Képi realizmus és fotográfiai realizmus; A médium tulajdonságai és lehetőségei; Mechanikusság és kreativitás; Fotográfiai műfajok, kontextus és interpretáció; Interpretáció és kritika; Fotográfiai relevancia; A fotográfia mint dokumentum; A fotográfia mint társadalomelemzés és társadalomkritika; A fotográfiai mint művészet, konceptuális fotográfia; Fotográfiai narratíva.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.